Project Xenon

nomad

Senior Member
Heb vandaag mijn originele komplampunits omgewisseld voor origine Skoda koplampunits met Xenon. Aangezien de stekker en alles hetzelfde is, past dat perfect. Maar...
bij het starten van de auto knipperen de Xenons even. Dat is niet de opstartknipper, maar echt flitsen. Het lijtk wel onweer. Duurt ca. 2 sec. en dan werkt alles perfect. Het lijkt erop dat ie heel ff te weinig stroom krijgt. Moet ie nog even aan de VAS om het kenbaar te maken aan het systeem ?

Ik dacht dat er hier iemand was die hetzelfde gedaan had, maar kon die post nergens meer vinden.

VEEJAY

Forumguru
mooi, veel plezier ermee!

Bij mij heeft de rechter opstartproblemen. Na 2 a 3 keer aan uit dan blijft het wel branden. Inmiddels het hele setje vervangen maar probleem blijft.

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

Bij mij heeft de rechter opstartproblemen. Na 2 a 3 keer aan uit dan blijft het wel branden. Inmiddels het hele setje vervangen maar probleem blijft.

[/ QUOTE ]

Ik heb inmiddels gevonden dat aan de auto wel verteld moet worden dat ie xenon heeft. De regelunit moet 1 byte veranderd worden, dan werkt het prima.
Veejay, heb je die originele koplampunits ? Want ze werken verder perfect, maar heb alleen 2 seconden stroboscoop bij het starten.

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

Waar koop je zoiets als ik vragen mag.

[/ QUOTE ]
Ebay
grin.gif

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

[/ QUOTE ]

Ik heb inmiddels gevonden dat aan de auto wel verteld moet worden dat ie xenon heeft. De regelunit moet 1 byte veranderd worden, dan werkt het prima.
Veejay, heb je die originele koplampunits ? Want ze werken verder perfect, maar heb alleen 2 seconden stroboscoop bij het starten.

[/ QUOTE ]

We hebben niet hetzelfde probleem hoor. Ik ben zeer content met mijn aftermarket setje. Lekker bling bling feller en blauwiger dan de originele. Ik neem dit mankement maar voor lief (neem aan dat de 2 dealers dat bitje wel bekeken hebben, wat gebeurt er als dat bitje niet gezet wordt??). Voor die 400 euro iig geen spijt van.

Hoogteregeling is manueel maar nog nooit nodig gehad. Wat je mist zijn de koplampsproeiers, maar daarover hoor ik dat ze niet zo geweldig helpen.

Deje

Lid
Het knipperen komt doordat de spanning kennelijk niet onmiddelijk de volle waarde bereikt bij halogeen lampen.
De auto moet inderdaad "weten" dat er xenon lampen zijn gemonteerd. Overigens gaan de mijne (xenon´s) ook knipperen als ik groot licht aan zet. Af en toe "denkt" de auto ook dat er eentje stuk is, de waarschuwing op het diplay geeft dan diped beam defectiv (of zo iets) waarna een xenon wordt uitgeschakeld.
Hoogte regeling doet het absoluut niet: bij xenonverlichting wordt digitale hoogteregeling toegepast met stelmotoren op 5 volt.
De vraag is: weet iemand welke bit veranderd moet worden?
Of: heeft iemand met xenon´s af fabriek een uitdraai van de codering (17 bytes) van het boordnet regelapparaat?
Zie ook: http://de.openobd.org/skoda/octavia_1z.htm#09
Pfffft.....
crazy.gif

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

Dat denk ik dan niet, je mist de hoogtesensors op de voor en achter-as.

[/ QUOTE ]
Inderdaad. Dat wordt deel 2 van het project. Eens neuzen in de Etos wat ik nodig heb en wat het gaat kosten...

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Deje</font><hr />

Het knipperen komt doordat de spanning kennelijk niet onmiddelijk de volle waarde bereikt bij halogeen lampen.
De auto moet inderdaad "weten" dat er xenon lampen zijn gemonteerd. Overigens gaan de mijne (xenon´s) ook knipperen als ik groot licht aan zet. Af en toe "denkt" de auto ook dat er eentje stuk is, de waarschuwing op het diplay geeft dan diped beam defectiv (of zo iets) waarna een xenon wordt uitgeschakeld.
Hoogte regeling doet het absoluut niet: bij xenonverlichting wordt digitale hoogteregeling toegepast met stelmotoren op 5 volt.
Of: heeft iemand met xenon´s af fabriek een uitdraai van de codering (17 bytes) van het boordnet regelapparaat?
Pfffft.....
crazy.gif

[/ QUOTE ]
Is dit af-fabriek xenon of ook achteraf ingebouwd ?

Deje

Lid
Nou, heeeeeel veeeeeel.....
Onder andere een nieuwe kabelboom.... want die verschilt behoorlijk.
Hoogte sensor achter, hoogte sensor voor, stuurunit, kabelboom.... programmering.............. montage...
crazy.gif

Deje

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

Pfffft.....
crazy.gif

[/ QUOTE ]
Is dit af-fabriek xenon of ook achteraf ingebouwd ?

[/ QUOTE ]

Achteraf ingebouwd... (originele units)

nomad

Senior Member
Na een aantal weken er mee rond te hebben gereden, kan ik maar 1 ding concluderen: wat een berg licht ! Een goede afstelling zorgt ervoor dat tegenliggers nergens last van hebben. Ik heb inmiddels de onderdelen opgezocht in de Etka (voor de liefhebbers versie 7 is uit) en het wordt inderdaad een prijzig geheel, afgezien van de aangepaste kabelboom. Dus ik hou het hierbij.

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: TDIDSG</font><hr />

Normad@ Als je nog zoekt naar hoogte regeling kijk hier eens Kufatec

[/ QUOTE ]
xyxthumbs.gif

nomad

Senior Member

Weet iemand inmiddels welke "bit" veranderd moet worden zodat het "systeem" weet dat er xenon gemonteerd is?
623.gif

[/ QUOTE ]
Een duits forum noemt dit:

Er muss das Steuergerät 09 (Bordnetzsteuergerät) auswählen und dann Byte 00 Bit 1 (Xenon Lampen verbaut) programmieren.
Let op, wel van rechts naar links lezen. Dus bit 1 is de 2e van rechts
24.gif
o ja en je moet een VAS of VAG COM hebben om dit te doen.

Tallguy

Forumguru
@Nomad...wat vraagjes:

1. (mod door een mod
wink.gif
vraag 1 maar even gewist! Foei Kensei
wink.gif
- Higgy
[mod door een admin] ja, hier hebben wij PM's voor, he... - Exciter
winkie.gif

2. Heb je die dingen (lampenset) op Ebay ook voor een Fabia bj 2005 gezien toevallig?
3. Moest de bumper ook los bij het vervangen van de set?
4. Kon het spul op de standaard aanwezige kabels aangesloten worden?
5. Kom je niet in de problemen met zo'n set dat de politie of dealer zegt dat je nu sproeiers moet hebben omdat het niet te zien is dat het niet a fabriek is gedaan?

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

@Nomad...wat vraagjes:

1. (gewist)
2. Heb je die dingen (lampenset) op Ebay ook voor een Fabia bj 2005 gezien toevallig?
3. Moest de bumper ook los bij het vervangen van de set?
4. Kon het spul op de standaard aanwezige kabels aangesloten worden?
5. Kom je niet in de problemen met zo'n set dat de politie of dealer zegt dat je nu sproeiers moet hebben omdat het niet te zien is dat het niet a fabriek is gedaan?

[/ QUOTE ]

1. Nee
2. Volgens mij zijn ze voor de Fabia anders en zit de ballast niet in de koplampunit.
3. Nee
4. Ja, zonder enig probleem.
5. Nee, want auto's die voor 1-1-2006 op kenteken zijn gezet, hoeven geen sproeiinstallatie of hoogteregeling te hebben. Auto's na 1-1-2006 uiteraard wel.

Bovenaan Onderaan