Project zelf dimmende binnenspiegel monteren Octavia 1

Antera

Donateur
Na het nu in de donkere dagen weer rond te rijden krijg ik weer last van de auto's achter me die hun licht slecht hebben afgesteld of die met grootlicht rijden.

Nu kwam ik erachter dat de Octavia 1 niet met een zelfdimmende binnenspiegel is geleverd maar dit er wel op te bouwen moet zijn. Na wat speuren en pluizen kwam ik al snel tot de conclusie dat deze optie wel op een Passat,Bora en Golf 4 aanwezig is geweest op speciaal verzoek. Wel in combi met een regensensor.

Aangezien ik de W8 binnenverlichting moet gaan aanpassen dacht ik dan maar meteen eens te gaan kijken naar deze extra optie. Navraag bij de dealer en het uitspitten van etka en elsawin bracht aan het licht dat de zwarte versie (die standaard ook in mijn auto zit) € 170 zou gaan kosten. Geen leuke optie om even aan te schaffen en dan hadden we het nog niet over de kabelset van de licht/regensensor die omstreeks de € 140 zou zitten.

Daarom maar op zoek naar een 2de hands binnenspiegel. Mijn zoektocht strande snel op zoek naar een zwarte maar in grijs veel vaker en sneller gevonden. Nu is mijn dakhemel ook grijs dus besloten om dit setje dan ook maar in grijs te gaan maken. Dus moest er een lijstje komen van de benodigdheden.

1x spiegel 3B0 857 511 H Y20 ( laatste is kleurcode)
1x zijkapje links 3B0 858 547
1x zijkapje rechts 3B0 858 548
1x gootje bovenzijde 3B0 857 591A Y20
1x gootje onderzijde 3B0 587 594A Y20
1x stekker voor in de spiegel 4B0 971 833
1x Setje kabeltjes met platcontact 00 979 018E


Spiegel en de kapjes in bezit de rest van de week even bestellen:







000979018E_tn.jpg



Schema ook al aanwezig:



zodra ik van de week alles binnen heb zal ik een vervolg maken
 

Antera

Donateur
Vandaag weer wat onderdelen binnen :

stekkertje voor de binnenspiegel 4B0 971 833:



Kabeltjes voor de binnenspiegel 2 x 000 979 018 E


Kabelgootje in grijs 1U0 857 591 A en 1U0 857 594 B:



Nu eerst de 2 kabeltjes door midden geknipt en deze in de stekker geduwt. Je moet ze voorzichtig in de klemmen duwen en dan snijden deze vanzelf in, merk meteen welke je op pen 1 - 2 en 3 hebt gezet pen 4 t/m 6 worden niet gebruikt:






als je dit gedaan hebt kan je de stekker in elkaar schuiven en ben je klaar om alles in de auto te monteren. Naar de auto en verwijder de kappen achter de spiegel met een bot voorwerp of gewoon trekken. Daarna kan je de spiegel naar beneden trekken om hem te verwijderen. Deze zit namelijk met de voet geschoven


Kan wat moeite kosten want deze zit goed vast.

Verwijder nu het gootje door ook hier met een bod voorwerp deze te splitsen en dan kan je deze compleet verwijderen:

 

Antera

Donateur
Daarna kan je het nieuwe bovendeel van het gootje plaatsen indien je niet dezelfde kleur hebt gehouden net als ik. Ik heb gekozen voor grijs omdat deze veel meer voorkomt en dat mijn dakhemel grijs is en dit mooi bij elkaar past.

Daarna kan je de nieuwe kabelboom door het gootje boven je dakhemel steken zover dat de stekker nog wat uitsteekt bij de voet.


Plaats daarna het onderdeel van het gootje op het bovendeel en klik dit in elkaar. Pak nu de spiegel en plaats deze weer langs onderen over de voet en let op dat je de kabels niet beschadigd:



Steek daarna het stekkertje in de spiegel en duw de overlengte van de kabels door eht gootje verder je dakhemel op zodat de stekker in de spiegel helemaal erin zit:




Als je dat gedaan hebt kan je de beide (nieuwe) delen van de spiegelvoet op zijn plek plaatsen:


(p.s. let niet op het zwarte gootje de grijze is onderweg die van de Passat bleken korter te zijn dan die van een O1

en hier dan het resultaat:



zodra het weer het toelaat word dit vervolgt met een volgende stap . de draden trekken en naar de juiste plekken brengen samen met de W8 binnenverlichting
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

rxr

Lid
Ik weet dat het een oud topic is maar naar 1 ding ben ik nieuwsgierig. Ik heb de mod vorige maand gedaan maar ik zou het nooit meer over doen. De bekabeling was niet zo lastig maar het zwarte bevestigingsbeugel aan het raam lijmen was een ramp. Ik heb er nog steeds lijfrenten op zitten. Hoe heb jij dat gedaan?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb er nog steeds lijfrenten op zitten.

Maak je er nog een beetje winst op? :D Schitterend die auto-defecten. (geen spelfout, een correctie maakt iets goed, dat lijkt me hier niet het geval geweest)
 

Antera

Donateur
Ik weet dat het een oud topic is maar naar 1 ding ben ik nieuwsgierig. Ik heb de mod vorige maand gedaan maar ik zou het nooit meer over doen. De bekabeling was niet zo lastig maar het zwarte bevestigingsbeugel aan het raam lijmen was een ramp. Ik heb er nog steeds lijfrenten op zitten. Hoe heb jij dat gedaan?


Ik had al een regensensor dus bij mij was het heel simpel spiegel eraf en nieuwe erop en de bekabeling leggen
 

rxr

Lid
Jawel, ik heb 40 euro betaald op de sloop voor de spiegel, de kapjes, kabelgoot en de mount voor op het raam. Ook moest ik nog mijn ruitenwisser relais aanpassen omdat ik nog geen regensensor had en die heeft mij 25 euro gekost. Dus in totaal heeft het me 65 euro gekost.
 

Antera

Donateur
Ik heb dan wel een W8 spiegel geplaatst naderhand en heb deze verkocht ( met leds aan de onderzijde)
 
Bovenaan Onderaan