Proosten op de 1.2HTP driecilinder

turboturbo

Forumguru
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Een motortje waar VW en Seat ook gretig van gebruik hebben gemaakt in de Polo en Ibiza. In het begin van deze eeuw, toen nog met 54 pk. Nu is de motor enkel nog te vinden in de Fabia (60 en 70 pk) en voor vele landen ook in de Rapid (75 pk) Zeer betrouwbaar torretje trouwens.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt. In 6 en 12 kleps variant verkrijgbaar, met resp. 54 en 64pk.
De latere en huidige versies met 60 en 70pk.

Deze motoren hebben een heerlijk toerenbereik, ik meen wel eens over de 5500tpm gezien te hebben.

Hoewel het een zeer pittig motortje is voor z'n specs, kan ik me echter bijna niet voorstellen dan je met 60pk of minder een 1000KG wegende auto wil voortbewegen, dus het bestaansrecht van die 6V varianten heeft me altijd wel verbaasd.

Edit: ik zie dat deze motoren nog steeds ook wel voor de instap versies van de huidige Ibiza's en Polo's gebruikt worden hoor, @laagvlieger ...?
 
Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
Worden vervangen door de 1.0 mpi uit de Citigo/up.
De htp is idd een lekkere motor, heb er zelf ook 2 gehad, respectievelijk de 47 en de 51KW
 

laagvlieger

Forumguru
@turboturbo: Vanaf 2014 is deze niet meer leverbaar in andere modellen behalve nog de Fabia en de Rapid, tenminste volgens de autoweek database ...

Meer info over deze motor:

1.2 R3
This all-aluminium alloy engine is manufactured at the Škoda Auto plant in Mladá Boleslav.

parts code prefix
03E
engine displacement & engine configuration
1,198 cubic centimetres (73.1 cu in) inline three engine (R3/I3); bore x stroke: 76.5 by 86.9 millimetres (3.01 in × 3.42 in), stroke ratio: 0.88:1 - undersquare/long-stroke, 399.4 cc per cylinder
cylinder block & crankcase
cast aluminium alloy; four main bearings, die-forged steel crossplane crankshaft with 120 degree crankpins, gear-driven contra-rotating balance shaft, simplex chain-driven oil pump
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; low-friction roller finger cam followers with automatic hydraulic valve clearance compensation, simplex roller chain-drivenoverhead camshaft
6v: two valves per cylinder, 6 valves total, single overhead camshaft (SOHC), compression ratio: 10.3:1
12v: four valves per cylinder, 12 valves total, double overhead camshaft (DOHC), compression ratio: 10.5:1
aspiration
plastic intake manifold
fuel system, ignition system & management
common rail multi-point electronic sequential indirect fuel injection (MPI) with three intake manifold-sited fuel injectors; three individual spark coils;Siemens SIMOS 91 electronic engine control unit (ECU), EU4 compliant
DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes - 6v
40 kilowatts (54 PS; 54 bhp) @ 4,750 rpm; 108 newton metres (80 lbf·ft) @ 3,000 rpm — AWY, BMD
44 kilowatts (60 PS; 59 bhp) @ 5,000 rpm; 108 newton metres (80 lbf·ft) @ 3,000 rpm — BBM
DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes - 12v
47 kilowatts (64 PS; 63 bhp) @ 5,400 rpm; 112 newton metres (83 lbf·ft) @ 3,000 rpm — AZQ, BME
51 kilowatts (69 PS; 68 bhp) @ 5,400 rpm; 112 newton metres (83 lbf·ft) @ 3,000 rpm — BZG, CEV, CGPA
applications
Volkswagen Fox (BMD: 04/05->), Volkswagen Polo Mk4 (9N, PQ24 - AZQ: 11/01-05/04, AWY: 01/02-05/04, BMD: 05/04-05/07, BME: 11/04-07/07, BBM/BZG: 05/07->), Škoda Fabia (AWY: 07/01-05/04, BMD: 05/04-12/07, BME: 12/04-12/07, BBM: 12/06-05/09, BZG: 01/07-05/09, CEV: 01/08->), Škoda Roomster (BME: 05/06-01/07, BZG: 01/07-03/09, CGPA: 03/09->), SEAT Ibiza (BBM: 06/07-05/08, AZQ: 01/02->, BME: 11/04->, BZG: 03/08->), SEAT Cordoba (AZQ: 10/02->, BME: 11/04->)

Fa_12_44_jpg.jpg


Hier zie je de mooie vlakke koppecurve trouwens.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik zag het idd vanmiddag, dat de 1.0MPI de opvolger is vanuit VW.

Die is denk ik dan ook door VW ontwikkeld?
 
Bovenaan Onderaan