Pruttelend/ratelend geluid tijdens optrekken en in eco-mode

foobalicious

Senior Member
Mijn Kodiaq met 1.5 TSI DSG motor maakt al enige tijd een vreemd geluid (soort van natte scheet :-) (en nee, ik ben het niet zelf) tijdens optrekken en wanneer de motor in eco-mode springt. Het is het beste te horen wanneer ik met ramen op langs huizen of andere objecten langs de weg rijd, omdat het geluid dan weerkaatst.

Het aparte is dat zodra de eco-mode uitspringt het geluid verdwijnt. Ik weet dat in eco-mode de motor op twee cilinders draait dus daar zal mogelijk een verband zijn. Tijdens optrekken is het geluid ook te horen zij het minder duidelijk.

Qua rijgevoel is er trouwens niks te merken. Geen inhouden of bokken van de motor. Dat lijkt allemaal prima.

Ik heb er over gepiekerd en mijn theorieen zijn als volgt (zonder enige echte kennis van autotechniekzaken btw):

- Het heeft met de turbo te maken. Een lekje of zo ? Reden voor deze gedachte zijn de volgende aannames:
1. Tijdens optrekken moet de turbo harder werken
2. In eco mode moet de turbo harder werken (geen idee of dat zo is)

- Er trilt iets onder de auto. Echter, dit vind ik als ik er zo over nadenk minder aannemelijk omdat bij hetzelfde toerental in "gewone" 4-cilinder mode het geluid niet te horen is maar in 2 cilinder mode wel.


Heeft iemand anders dezelfde ervaringen toevallig?

Het is op dit moment een "luxe"probleem. De auto rijdt prima en als de ramen gesloten zijn is het minder goed te horen. Echter, het doet wel af aan de kwaliteitsindruk van de auto vind ik.
 

Boele

Nieuw lid
Ik heb een Kodiaq in dezelfde configuratie en deze maakt ook al ruim 3 jaar een ratelemd geluid wat je hoort als je met open ramen lang een geparkeerde auto of huis rijdt. Ik heb dit al diverse keren aangegeven bij de dealer, echter daat geven ze aan dat er niets aan de hand is en waarschijnlijk de injectoren zijn die je hoort.
De auto functioneert normaal, verbruikt geen olie, dus ik doe er nu niets mee.

PS: de turbo (EVO 1.5 TSI) maken wij zelf hier, dus die is goed :-).
 
Bovenaan Onderaan