Raam bijrijderskant

R.Heikamp

Forumguru
Goedemiddag tuurlijk heb ik weer stond je bij de was straat dee je even je raam open voor het inklappen van de spiegel wilt me raam niet meer omhoog tja wat doe je dan op zondag geen garage is open natuurlijk wat kan ik het beste doen ik maak morgen even een ritje garages langs ff kijken of ze er wat mee kunnen.

Ik denk zelf dat er iets is los geschoten volgens mij je hoort de motor en een geratel.

Mijn vraag weet iemand hoe je het raam omhoog krijgt het is dan wel lekker weer maar wel ook wel inbraakgevoelig

Cordoba

Forumguru
Als er nog iets van het raam zichtbaar is:
- deur open doen
- vervolgens met de handen het raam omhoog trekken (of op 2 plekken met een hand over de rand van het raam en trekken, óf één hand aan de binnenzijde en één hand aan de buitenzijde van het raam, en zo het raam omhoog drukken.
- het is handig als je hulp kunt krijgen van een 2e persoon: als het raam omhoog zit in de 'dicht' positie, duc-tape aan de binnenzijde van het raam plakken, gewoon over het metalen frame van de deur heen, en aan de buitenkant weer naar beneden en vastplakken op de ruit. Eventueel zo op 2 op 3 plekken het raam vasttapen, en bij de sponning wel opletten dat je de tape op het metaal plakt (en niet het hoekje 'afsnijdt', als je met de tape daar de 'binnenbocht' neemt gaat je deur niet dicht, of als ie dicht gaat, scheurt de tape.

Als bovenstaande niet lukt, dan deurbekleding eraf, en de klemmen waarmee het raam vastzit aan het raammechanisme los draaien: dan kan het raam uit de klem en kunt je het zo vasttapen op de 'dicht-positie'.

R.Heikamp

Forumguru
Bedankt cordoba heb me raam dicht! En weet gelijk waarom ik zoon belabberd geluid heb die ga ik dus ook vervangen ImageUploadedByTapatalk1394374829.405685.jpg ImageUploadedByTapatalk1394374858.219934.jpg ImageUploadedByTapatalk1394374889.114471.jpg
qeqymebe.jpg

Cordoba

Forumguru
Ik heb het zelf bij m'n vorige auto (Seat Cordoba) het geintje gehad dat het raam bij 10 graden vorst naar beneden viel, dus heb een beetje ervaring met dergelijke grappen: raam wilde niet open omdat het vastgevroren zat, en na een stuk rijden, viel ie ineens naar beneden. Was bij poging om te openen uit de klem getrokken (zat niet vast genoeg) en toen het raam losdooide zakte ie ineens naar beneden, en kon ik 'm nog net pakken voor ie helemaal in de deur verdween).

In elk geval is het even tijdelijk opgelost.

R.Heikamp

Forumguru
Dat is lastig ik wou door de wasstraat had afgerekend dee me raam open voor de spiegel en wou niet meer dicht ben er nu wel achter er is een staalkabel gebroken

Cordoba

Forumguru
Dat betekent normaal mechanisme vervangen: is één geheel, je kunt óf een ander mechanisme op de sloop halen (normaal met een aantal maanden garantie) of een nieuw mechanisme plaatsen. Vooral de imitatie-mechanismen zijn redelijk goedkoop (denk aan ca. 75 euro), en is goed zelf te doen als je er gewoon voldoende tijd voor uittrekt.

R.Heikamp

Forumguru
Aan een raam mechanisme waag ik mij niet ik heb de auto op dit moment bij vakgarage zuid staan in ede die konden hem het goedkoopste maken in de omgeving en is vandaag nog klaar.

Cordoba

Forumguru
Is niet moeilijk: raam laten zakken (of het mechanisme zonder raam, met het raam vastgetaped bovenin het portier), deurbekleding verwijderen, mechanisme losschroeven, stekker van de raammotor lostrekken en het mechanisme uit de deur halen. Andere mechanisme erin, vastschroeven, stekker erin, en de ruit in de klem laten zakken en de raamklem goed vast schroeven. Het raam even inleren (raam open resp. dicht en in open en dicht positie de knop nog 5 seconden vasthouden), even checken of alles correct werkt, binnenbekleding er weer op, en klaar. In de tekst is het simpel en zo gepiept, als je het nooit gedaan hebt, zou ik wel zorgen dat je er minimaal 3-4 uur voor beschikbaar hebt, als het tegenzit, heb je nog voldoende tijd om de klus te klaren als beginner.

Joske

Forumguru
Een aanvulling op @Cordoba zijn zeer goede uitleg. Het inleren van de ramen doe je met contact op dus geen draaiende motor.

Bosi

Lid
Is niet moeilijk: raam laten zakken (of het mechanisme zonder raam, met het raam vastgetaped bovenin het portier), deurbekleding verwijderen, mechanisme losschroeven, stekker van de raammotor lostrekken en het mechanisme uit de deur halen. Andere mechanisme erin, vastschroeven, stekker erin, en de ruit in de klem laten zakken en de raamklem goed vast schroeven. Het raam even inleren (raam open resp. dicht en in open en dicht positie de knop nog 5 seconden vasthouden), even checken of alles correct werkt, binnenbekleding er weer op, en klaar. In de tekst is het simpel en zo gepiept, als je het nooit gedaan hebt, zou ik wel zorgen dat je er minimaal 3-4 uur voor beschikbaar hebt, als het tegenzit, heb je nog voldoende tijd om de klus te klaren als beginner.

Houd er wel rekening mee, dat de plaat waarop de raammoter met het mechanisme is, met popnagels aan de deur is gemonteerd, dus voorzichtig uitboren. Indien dit nog het originele raam mechanisme is zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook gepopt zitten.
Ik heb begin van de maand het zelfde gehad, maar dan aan de bestuurderszijde.
Ik heb toen de verbeterde uitvoering van het raam mechaniek laten plaatsen, koste toen €102,- voor het mechanisme (raam moter was oke en is overgezet) en werkplaats kosten waren €100,- dus €202,- totaal.
Het nieuwe raam mechaniek wordt vast geschroefd (materiaal wordt meegeleverd) en niet meer gepopt. De plaat is wel, nadat er nieuwe kit is aangebracht (ander heb je bij de eerste de beste bui natte vloermatten), weer gepopt .

R.Heikamp

Forumguru
Bij mij heeft een universele garage het gedaan met een nieuw origineel mechaniek die zat al op de nieuwe deurplaat gepopt en de plaat zelf zit bij mij geschroefd alleen de verdomde speaker zit wel gepopt niet overlaten zetten door de garage komen over een paar dagen nieuwe alpine 's in een leuk compo setje

Ik had ook een passagiers raam dat niets meer deed, maar gelukkig dicht. Met de geweldige how to de deur gedemonteerd, het bleek in de stekkertjes te zitten, die heb ik schoongemaakt en gelukkig deed alles het weer.

Bovenaan Onderaan