Raam linksachter blokkeert

Naar het schijnt heeft mijn Octavia een (electronische) storing te pakken.

Het raam linksachter gaat niet meer dicht. Het raam blijft op een kier van circa 2 cm open staan. Toen ik eens alle ramen open en dicht deed, deed eenzelfde euvel zich ook voor bij het raam aan de passagierszijde voor. Echter, dit raam ging na enkele herhaalde pogingen wel dicht. Na wat met het raam linksachter te hebben 'gespeeld' bleef deze ook enkele malen helemaal openstaan. De bediening van de knop in mijn portier en het achterportier gaf geen teken van leven in het raam. Nadat het raam weer een beetje dichtging heb ik het raam eens 'beetgepakt en wat geschud', misschien niet helemaal de juiste handelswijze...., maar je moet toch wat. Nu ja, het raam ging dicht, mar bleef weer steken op een centimeter of 2.

Wat kan ik hier nu aan doen? Het is nu zaterdagmiddag en de garagewerkplaatsen zijn dicht.

Graag hulp.

NB Het is een leaseauto. Dus een belletje zou wel moeten volstaan, maar als het zelf is op te lossen, dan kies ik daar voor.

B.v.d.

Wasmachineman

Forumguru
:smirk: Jij hebt gedaan wat ik ook zou doen.
Zou dinsdag maar naar de garage gaan...en hopen dat het droog blijft anders afplakken.

Ronnie

Forumguru
Al geprobeert dmv de sleutel ? Auto met de sleutel(dus niet met de A.B.) afsluiten en dan de sleutel 2-3 seconden vasthouden, dan gaan alle ramen helemaal dicht.

Zojuist geprobeerd. Het raam linksachter blijft steken op zo'n 2 cm voor het einde. Terwijl de andere ramen die ik had open gezet wel dichtgingen d.m.v. de sleutelbediening.

Ronnie

Forumguru
O.K., zit er misschien iets in de raamsponning/geleider? Misschien het schroefje van de raam-tussenstijl aan de bovenkant van de sponning er iets uitgekomen?
Even een keertje met een spanningzoeker of zoiets door de sponning gaan en kijken of je iets voelt.
Dit kan namelijk niet iets softwarematigs zijn.
Enige andere mogelijkheid is dat een van de kunstof raanbevestigingen in de deur is afgebroken, maar na 3 jaar is dat erg snel......

Dat het niet iets softwarematigs kan zijn lijkt mij ook. Mede omdat het raam met een 'geluid' vast loopt. Ik zal zodadelijk eens de raamsponningen nagaan of daar iets tussen of inzit. Echter, omdat het raam feitelijk altijd dichtzit kan ik mij dit niet zo voorstellen.

Ik hoor wel al lange tijd, het leek uit mijn portier te komen, maar het han natuurlijk ook het achterportier zijn, een hard rammelend en/of schuivend geluid komend vanuit, zo het lijkt, het portier.

Maar geluiden in een autointerieur kunnen zo bedrieglijk zijn.......

NB Het euvel ontstond nadat mijn vrouw vanmorgen bij het openen van het raam om een parkeerkaartje te trekken het verkeerde knopje indrukte. En toen het raam niet meer volledig dichtging is zij huiswaarts gekeerd.

Ronnie

Forumguru
Ik denk dan dan toch de kunstofbevestiging is afgebroken in het portier......
Even iemand het knopje laten bedienen en dan het raam naar boven helpen, zit niks anders op......

Ik heb gebeld met de Skoda Mobiliteitsservice, maar die konden/wilden niets voor mij betekenen, omdat er nog wel sprake was van een rijdbare situatie. Dat ik mijn auto nergens neer kon zetten i.v.m. het risico van een braakpoging deed hier niets aan af.
Hierop heb ik de leasemaatschappij gebeld en die schakelde de Wegenwacht in. De WW is langsgeweest en heeft het raam, nadat het niet meer verder omhoog ging dan 2 cm, met geweld omhoog c.q. losgetrokken. Het raam kwam met een enorm gekraak vrij en er vielen meerdere stukken/delen los in het portier. De WW zei dat het raam ooit is vervangen en dat stukjes glas de zaak blokkeerden. Ik zei dat het raam nooit is vervangen.
Maar goed, zoals de WW ook al aangaf, goed is het niet, maar het raam doet het weer. Bij een eerstvolgende beurt zou ik hier wel even naar moeten laten kijken.

van_der_P

Senior Member
Dus je moet met zo'n probleem vooral niet te bang zijn dat je iets kapot maakt. Want dan werkt het weer. Ook raar he ?

En dat er iets kapot is gegaan kan bijna niet anders gelet op de hoeveelheid lawaai en rotzooi dat naar beneden in het portier leek te vallen.
Nee, zelf zou ik zoiets niet gaan proberen.

Bovenaan Onderaan