Raam mechanisme losgekomen? parkeersensor achterin bumper

hallo,

zit met volgend probleem, sinds gisteren krijg ik mijn ruit niet meer naar boven of beneden met de schakelaar, handmatig echter wel wat bij doet denken dat de ruit uit het mechanisme is geklikt (ruit stond een 10 tal cm open en ik ree een redelijk hoge borduur af waardoor deze eruit is geklikt of dergelijke? de motor draait nog perfect en deze stopt ook (normaal als de kabels over zijn van het mechanisme blijft de motor doordraaien?) iemand enig idee wat dit kan zijn en ook hoe de deurpanelen te verwijderen zijn?
Het gaat hier over de rechter achter deur.

Ook is de 2e parkeersensor van rechts losgekomen waardoor deze ergens achterin de bumper is gevallen, iemand enig idee of de bumper verwijderen veel werk is of beter door de garage laten door, ben zelf redelijk technisch aangelegd.

alvast bedankt
maxime

Joske

Forumguru
Voeg bouwjaar, type en motorcode altijd toe in een probleempost. Schilt me veel tijd om dat te zoeken.

Betreft bekleding verwijderen portier O2, staat al in kennisbank dacht ik.

Achterbumper verwijderen zal ik eens kijken voor handleiding indien ik de gevraagde info krijg.. ;)

Monteurtje

Forumguru
Als het mechanisme goed is, en de ruit alleen uit de bevestiging is. Dan is waarschijnlijk de pen/prop die onderaan door de ruit zit eruit. En ligt die onderin de deur. Het is een eenvoudige constructie maar lastig om die prop weer in de ruit te krijgen. Het is namelijk een soort busje waar weer een klembusje ingedrukt zit. Je moet eerst de buitenste in de ruit drukken en dan die binnenste. Met een tang of erin tikken. Het makkelijkste is door de ruit er helemaal uit te halen. Als je de ruitschacht afdichting waar ook de deurbekleding in geschoven is verwijdert, dan kun je de ruit met prop er weer in schuiven.
Dan zit er ergens in de plaat van het raammechaniek een rubberen dop. Die moet je eruit halen. Dan het mechaniek bedienen zodat je door het gat kunt zien waar die prop in geklikt zit. Daar wat vet opspuiten. En dan de ruit erop laten rusten en de ruit in een keer hard naar beneden drukken. Zodat die prop in de houder geklikt zit.

Het is een lang verhaal maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Cordoba

Forumguru
@maximevdeynde heb je al geprobeerd om de ruit opnieuw in te leren? (auto op contact (niet starten), raam open (knop vasthouden, en nadat ie volledig open is nog 5 seconden vasthouden), raam dicht( weer knop vasthouden, en vasthouden minstens 5 seconden nadat het raam volledig dicht is).

Als het goed is, is je raam dan opnieuw ingeleerd, (uiterste standen opnieuw geprogrammeerd), en zal ie weer naar behoren werken. Is dat het niet, dan zul je de instructie van Monteurtje moeten volgen.

@Joske betreft een skoda octavia combi rs 2.0tdi 170pk van 2007 met de pompverstuivers, motorcode weet ik niet?

als ik de ruit naar beneden boven wil doen hoor ik een schurend geluid dus met het in te leren kom ik er niet waarschijnlijk

skodaboy

Forumguru
wat die parkeersensor betreft kun je er niet bij langs onder zonder de bumper te demonteren?
soms wil dit nog wel eens lukken om dit zo te doen..
en anders de achterbumper (deels) demonteren om bij de sensor te komen..

Joske

Forumguru
betreft de achterbumper uitbouwen:

Bijlagen

• montageoverzicht achterbumper O2 combi tot 2008.pdf
    58,8 KB · Weergaven: 16

Joske

Forumguru
portierplaat uitbouwen:

Bijlagen

• portierinbouwplaat in en uitbouwen O2 pfl.pdf
    156,4 KB · Weergaven: 16

Cordoba

Forumguru
@Joske betreft een skoda octavia combi rs 2.0tdi 170pk van 2007 met de pompverstuivers, motorcode weet ik niet?

als ik de ruit naar beneden boven wil doen hoor ik een schurend geluid dus met het in te leren kom ik er niet waarschijnlijk

Ik krijg het idee dat er iets anders aan de hand is: mogelijk staalkabel gerafeld, waardoor ie te zwaar loopt, en over enige tijd breekt, een andere voor de hand liggende verklaring is dat de electromotor misschien half los is geraakt van het raammechanisme (verklaart waarom het ontstaan voor je gevoel na het afrijden van een hoge stoeprand). Ruit die goed gemonteerd zit, en na jaren ineens zomaar uit de klem/geleiding komt, komt mij erg onwaarschijnlijk voor.

heb de oorzaak gevonden, het is inderdaad die pen\prop welke weg is. Nu heb ik enkel het deurpaneel verwijdert dus dit is slechts bereikbaar door een gat van 2cm , is het mogelijk om dit via deze opening Te doen of is er meer voor nodig?

de sensor is me overigens nog niet gelukt heb de onderkant losgevezen maar nog steeds niet bereikbaar denk dat de achterbumper er eens af Moet

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeggen lees de reactie van Monteurtje nog eens, die heeft daar meer ervaring mee. (betreffende de raambevestiging)

Je moet idd de achterbumper demonteren om bij de sensoren te komen, deze zitten namelijk net boven de stalen stootbalk die achter de kunststof bumper zit. Misschien dat de buitenste wel nog lukt, dat weet ik niet meer.

Bumper demonteren is iig goed te doen. Ik heb de handleiding voor het plaatsen van een trekhaak hier op de site gebruikt en was een paar uurtjes werk. Helaas moet zo ongeveer alle bekleding van de kofferbak los, dus even goed opletten waar alle boutjes vandaan komen :)
De kabel aan de sensoren is wat kort, dus voorzichtig de bumper laten zakken.

De sensoren zitten met dubbelzijdige tape aan de bumper. Ik heb de tape verwijderd, schoongemaakt en met nieuwe tape vastgezet. Nog even getwijfeld om het met lijm te doen.

de parkeersensor zit terug op zijn plaats, overigens niet met nieuwe tape gedaan, zal voor volgende keer zijn ik kon er juist aan via het gat in de bumper van de trekhaak, nu weer problemen i.v.m koelvloeistofwater pff wagen moet de 17e september op onderzoek :tongue:

skodaboy

Forumguru
pfff..jongen toch..hoog tijd dat je een andere garagist zoek..:banghead:
en in het slechtste geval een andere auto..

ik word echt niet blij van zo'n verhalen en problemen..:mad:

Bovenaan Onderaan