Raam RA sluit slecht

Freakin

Actief lid
Hi,

Vandaag voor de 100e keer de afgang gehad dat ik niet m'n rechter voorraam opende, maar per ongeluk die van rechts achter. Het ergste is nog wel dat ik op de achterramen zonneschermpjes heb zitten met zuignap.

Je raadt het al: raam ging open, zonnescherm ging half mee, gelukkig bleven de rubbere zuignappen buiten de carrosserie.. Het zonnescherm had ik er na wat trekken dus best snel weer uit.

Echter is het nu zo dat mn achterraam RA nu dus amper meer sluit. Het raam gaat omhoog voor de helft en heeft het dan nogal zwaar. Hoe hoger hoe moeilijker het gaat. Als ie over de driekwart is geeft ie het op, denkt ie dat er iets tussen zit(?) en opent dan weer.
Ik heb met grote moeite (lees: met het mee duwen van het raam) de boel dicht gekregen.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Ronnie

Forumguru
Ik zou de raamsponningen eens goed nakijken, waarschijnlijk is er toch iets in geklemd......

Octavarium

Actief lid
Freaking, ik heb het ook vaak dat ik de verkeerde knop indruk, maar dat komt doordat de knoppen vergeleken met een hoop andere auto's vrij ver naar voren zitten :-)

Waarschijnlijk is, doordat de knelbeveiliging is geactiveerd, de regeleenheid van je electrische ramen in de war geraakt. Hij weet dan niet meer wat het bovenste dode punt is zeg maar. Als mij theorie klopt dan kun je dat eenvoudig fixen door hem opnieuw in te leren. Dat doe je door de accu even los te koppelen en al je ramen 1 voor 1 helemaal naar te openen en helemaal te sluiten (indien mogelijk ;) )door de knoppen geheel vast te houden. Worth a try ;)

NB. je moet dan meteen je stuurbekrachtigingscontroller opnieuw inleren dmv. 2x max wieluitslag.

TL@

Forumguru
Komt mij ook bekend voor daarom had ik op mijn eerste O2 sonny boys (kan de raam wel zonder problemen open) en sindsdien telkens 95% getinte ramen (is mijn dochter heel blij mee, geen zon in haar gezichtje)

Freakin

Actief lid
Volgens mij hoef je niet per sé de accu los te koppelen. Zie hier: http://www.skodaforum.nl/board/show...aar-beneden-in-1-keer-graag&highlight=inleren

Bedankt voor de tip..

In dit topic staat:

Wellicht moet je je raam opnieuw inleren.

Raam helemaal naar beneden doen, 10 seconden het knopje naar beneden inhouden.

Raam helemaal naar boven doen, 10 seconden het knopje naar boven houden.

Ik ben alleen als de dood dat wanneer dit niet blijkt te helpen, ik het raam, zo'n 2 weken voor mijn vakantie, niet meer gesloten krijg :smiley29:
Dus maar even proberen na de vakantie. En tijdens de vakantie van het knopje afblijven! :smirk:

P.s. Dat had ik er in de 1e post niet bijgezet, maar ik deed (ik bedoel: ik deed een poging) om het RV raam te openen bij een prachtig mooie vrouw.. De afgang was dus eigelijk driebubbel...

Fabia

† In Memoriam
Een beetje in de categorie van tegen een lantaarnpaal lopen terwijl je naar een blonde dame kijkt.

Bakkertje

Forumguru
Het kan ook zomaar zo zijn dat de staalkabel beschadigd is. Afgelopen weekend heb ik het raammechaniek van onze Beetle vervangen (raam was naar beneden gevallen). Dit werkt met een staalkabel over een paar katrollen. Klachten die erbij horen is ook dat het bedienen van het raam gepaard gaat met de nodige herrie.

Freakin

Actief lid
Om nog even hierop terug te komen:

Op vakantie dus WEL per ongeluk dat rottige raam geopend, 1000 scheldwoorden verder kreeg ik hem gelukkig wel weer dicht.
Vandaag het probleem eens nader bekeken en het blijkt dus dat, hoe leg ik dat het makkelijkst uit, het dunne strookje rubber aan de linker kant van het raam naar binnen zat 'gedraaid'. Met een dun mesje heb ik deze weer naar buiten weten te krijgen en, ondanks dat de rubber wat beschadigt (beetje uitgerekt) is, sluit deze weer fatsoenlijk.

Wellicht dat iemand in de toekomst nog wat aan deze tip heeft :)

Rolle

Senior Member
2 goede redenen om te kiezen voor sunnyboys of carshades.

Geen afgang bij het openen van een verkeerd raampje :winkie:
En geen bromvliegen (de insecten dus) in de auto :winkie:

Bovenaan Onderaan