Raammechaniek linksvoor vervangen

milanseegers

Forumguru
hallo allemaal,
Hij werkte al een tijdje een beetje moeizaam maar zaterdag was het zo ver... met een luide knal liep het mechaniek van het raam vast. Blijkt dat een gebroken wit kunstof glijdertje de boosdoener is.

Nu heb ik direct een nieuw mechaniek besteld. Hoop dat deze deze week arriveerd. In de tussentijd heb ik het raam losgekoppeld van het mechaniek en aan de binnen en buitenkant vast gezet met tape.

Er is al het e.e.a. geschreven betreft het vervangen van het mechaniek. Toch heb ik nog een aantal vragen.

De eerste vraag betreft de stekker naar het slot. Die krijg ik met geen mogelijkheid los. Er schijnt een lipje in te zitten wat je naar beneden kunt duwen, deze kan dit niet vinden...

De tweede vraag betreft de popnagels. Nu heb ik geen popnagel tang. Kan ik het mechaniek ook vastbouten? Zo ja welke maat kan ik hiervoor gebruiken?

Dank en groet,
Milan

Cordoba

Forumguru
Milan, volgens mij zit het mechaniek altijd vast met bouten, maar zit de metalen plaat achter de deurbekleding soms vast met popnagels (als deze ooit los gehaald is, zit ie meestal geschroefd).

Edit: ik wilde eigenlijk een deel van mijn tekst met doorgestreepte letters plaatsen, maar zie dat die optie er niet (meer) is. Dit naar aanleiding van de post van Monteurtje hieronder.

Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba Nee het mechaniek zit niet altijd vast met boutjes. Bij de eerste Fabia's zit het mechaniek vast met popnagels. Later zijn het boutjes geworden. De overgang van popnagels naar boutjes is rond 2003-2004. Maar exact durf ik dat niet te zeggen.

Het lipje zit aan de stekker. Maar gaat vaak zwaar. Beste is eerst de stekker in te drukken. Dan gaat de spanning van het lipje af. Hoe zeg je dat eigenlijk, het lipje achterover trekken..
Je kan ook het lipje met behulp van een schroevendraaier los maken. Maar pas op. De kans dat die dan afbreekt is groter. En dan vergrendelt de stekker niet meer.
De schroevendraaier steek je door een van de gaatjes waar het raammechaniek vastzat. Dan kun je er net bij.

milanseegers

Forumguru
@Monteurtje dat liptje is dus echt nergens te bekennen en de stekker zit moer vast. Misschien is dit lipje bij de voerige eigenaar afgebroken en in het ergste scenario heeft hij de stekker vastgelijmd.:nono:

Ik ga eens kijken of ik het mechaniek vast kan zetten met schroeven ipv popnagels...

@turboturbo gewoon op straat even losgehaald en gekeken. Tis zo gepiept; lijkt me, als dat ellendige stekkertje maar gewoon losgaat!!! Ben ondertussen wel vaste klant bij het skodaforum!:bloemen:

milanseegers

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties.

Even een update. Vandaag heb ik het mechaniek vervangen. Dit zonder de kabels te hoeven losmaken. Het oude raam mechaniek heb ik los geboord, kon hem toen achterlangs vandaan schuiven. Het nieuwe mechaniek ging via dezelfde weg er weer in. Het enige wat ik hiervoor hoefde te doen was de beestigingsplaat iets afhouden van het portier. Heb het mechaniek vast gezet met m5 schroef + boutje + ringetjes.

Bovenaan Onderaan