Raammechanisme kapot?

2fast4you

Actief lid
Sinds kort werkt het raam aan de bijrijderskant niet goed meer. Op het forum is wel het een en ander te vinden over raammechanisme maar heb mijn probleem nog niet kunnen terug vinden.

Het raam wil nog wel naar beneden maar als ik hem weer omhoog wil doen dan gaat hij heel zwaar en dan schiet hij in een beveiliging ofzo en gaat hij weer automatisch naar beneden. Moet hem dan met de hand rustig begeleiden naar boven. Heb het gevoel alsof er speling in het raam zit.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Het gaat om een Fabia Combi 1.4 16v uit 2003.

Mvg,
 

Ronnie

Forumguru
Raammechanisme uitbouwen, (compleet met ankerplaat) dan de kabels opnieuw smeren door WD 40 in de buitenkabels te spuiten.
 

2fast4you

Actief lid
Moet het raam naar beneden of boven zijn als ik hem compleet eruit wil halen?



Heb de bestuurderskant al los gehad omdat mijn speaker kapot is. Maar bij zit het gewoon met boutjes vast gemaakt, dus hoeft niet uit te boren.
 

darkprojectx

Forumguru
dan heeft iemand in het verleden denk ik al eens met deze problemen te kampen gehad,
alleen Skoda heeft namelijk popnagels, VW heeft bouten, Seat heeft geen metalen plaat.

Als je de raam eruit wilt halen moet hij helemaal omhoog zijn.
Voor de demontage van de metalen plaat maakt het niet zoveel uit.

Als je de raam niet omhoog getrokken krijgt kun je het motortje demonteren,
en dan moet 1 persoon de raam omhoog trekken en de ander kan met een punt tang het plastic wieltje waar normaal het motortje in pakt draaien.
 

Ronnie

Forumguru
In de portierplaat zitten links en rechts 2 gaten, hierdoor kun je met een dopschroevendraaier of dopsleutel de ruit van het hefmechanisme schroeven.
deze schroeven wel losdraaien anders kost het je de ruit!
 

2fast4you

Actief lid
Bedankt voor de tips. Ga er van de week eens voor zitten. Zal dan vast nog wel een keer met vraag komen.:ahum:
 

namleop

Actief lid
Dit probleem had ik ook (helaas).
Echter bij mij zat de deurplaat met bouten vast, alleen het raammechanisme zelf zat aan de plaat geklonken. Ik heb een Fabia van 2001, dus misschien heb je geluk en zit het er bij jou ook zo in. Dan draai je hem er zo af.
Je hebt wel een innervielzahn-bitje (maat 8 als ik het me goed herinner) nodig, anders krijg je het slot niet uit de deur. Ik heb het raammechanisme in ongeveer anderhalf uur kunnen vervangen met het e.e.a. aan gepriegel, maar het is goed te doen verder. Succes!
 

2fast4you

Actief lid
Ok een probleem. Heb het mechanisme eruit en zie dat er zo'n wit klemmetje is afgebroken waar het raam mee vast zit! Skoda dealer gebeld die zegt dat het hele mechanisme 1 geheel is. Zijn die witte klemmetjes niet los te bestellen? En weet iemand waar ik op heel korte termein nieuwe onderdelen vandaan haal? Tips welkom.
 

Ronnie

Forumguru
Ik vrees dat het toch een sloperij wordt; Dealer heeft gelijk, het losse onderdeel wordt niet geleverd volgens ETKA.
 

2fast4you

Actief lid
Bedankt voor je nazoekwerk. Ik denk dat ik ondertussen al iets gevonden heb. Heb is even op internet rond zitten neuzen en heb daar reparatie setjes gevonden. Meteen besteld en hopen dat het de goede zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Hier zijn volgens mij revisie setjes voor en er is zelfs een coulance regeling voor auto's van na 2000, die kun je kosteloos laten repareren bij de dealer.
Mocht je het zelf gaan doen: hier vind je de handleiding: http://vwgolfr32.co.uk/windowregulator/ (dit is van een golf maar het principe werkt hetzelfde)

Afgelopen weekend heb ik ze nog vervangen bij onze Beetle. Een aardige klus en als je een beetje handig bent kun je het best zelf.
Nog een tip in de revisie set zit ook een nieuwe staakbalel, deze zit op een katrol, ZORG DAT DIE NIET LOS SCHIET!!
Dat was mij gebeurd en dan ben je dus een uur aan het pielen om de staalkabels weer goed om de rol te krijgen.
 

2fast4you

Actief lid
Ik heb de dealer niets horen zeggen over een coulance regeling. Dat zullen ze wel met een reden doen haha wat een rot klus is het.

Ik heb puur 2 nieuwe geleiders besteld. De rest is nog in goede staat.

Die handleiding komt wel aardig overeen met de fabia! Bedank.
 

darkprojectx

Forumguru
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n revisie setje kost..?
het originele machanisme (wat op/aan die metalen plaat vast zit) koste mij 86 euro.
 

2fast4you

Actief lid
Voor de 2 witte geleiders aan de rechter kant ben ik 10 euro kwijt, dit is incl verzendkosten. Een reparatieset heb ik dacht ik zien staan voor zo'n 20 a 25 euro.
 

darkprojectx

Forumguru
haha daarom had ik hem dus naar de garage gebracht :bye:
klussen vindt ik zeker leuk en ik heb best wat geduld met priegel werkjes, maar gelukkig ken ik ook mezelf heel goed! haha.. sterkte!!
 

Bakkertje

Forumguru
hmm voor de Beetle moest ik 55 euro neertellen voor de 2 (metalen overigens) geleiders en de kabelset. Maar nu is het weer helemaal voor mekaar. Bij de Beetle was overigens de kabel stuk gegaan door de afgebroken geleiders..

Succes met het vervangen in ieder geval, de kabel er terug opkrijgen was nog wel 1 van de moeilijkste dingen van de klus..

Het hele frame zit bij de Beetle overigens geklonken op de plaat achter de deurbekleding, die zou je dan op moeten boren en vervangen, ben blij dat het met de losse geleiders opgelost is daar.
 
Bovenaan Onderaan