Raammechanisme Superb 2 LV

EML

Lid
Even hoorde ik een gekraak in de deur. Dat had ik al eens eerder gevoeld en gehoord. Dan weet je al dat het niet lang meer duurt voordat je raammechanisme of een deel daarvan kapot gaat. Even later was het knal(!) in de deur. Het motortje hoor je draaien maar het raam doet niets.

Natuurlijk komt dat nooit uit en het geld voor reparatie is ook al niet echt voorhanden. Maar goed, het moet gerepareerd worden. Toevallig heb ik morgen, woensdag 21 februari een APK keuring gepland, dus vragen we gelijk aan dat bedrijf wat dat gaat kosten. Even later bellen ze terug en zeggen ze doodleuk dat het mechanisme 175 euro ex btw ex arbeidsloon moet gaan kosten en dat ze verwachten 1,5 tot 2 uur nodig te hebben om het te vervangen. Totale kosten dikke 300 euro

Ja meneer, we bestellen alleen origineel. Nou, dat hoeft van mij niet hoor. Mooi balen dus. Als iemand een goede tip heeft, want 300 euro lijk mij zeer hoog.

Ps. Ik heb twee linkerhanden. Zelf sleutelen lijkt me geweldig, maar dat gaat mij niet lukken, helaas.
 

MaxN

Donateur
Geluid en vervolg komen me bekend voor.
Wij hebben dit eind vorig jaar ook gehad toen we de S2C nog hadden.
Waren toen €271,04 kwijt heb ik net opgezocht.
Raammechanisme idd rond de 175 ex.
Wij hebben destijds netjes de prijs vooraf gekregen van de gehele vervanging.
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik vind 300 euro incl. incl. niet onverwacht hoog, uitgaande van nieuwe onderdelen en een merkgarage.

Wellicht kun je bij een onafhankelijke garage met de inzet van gebruikte onderdelen goedkoper terecht. Ik ben op die manier ooit goed geholpen toen ik een complete tellerunit moest laten vervangen... mijn vaste garagist heeft toen een tellerunit gescoord bij een slooponderdelen-specialist voor dat merk.
 

peterhuppertz

Forumguru
Wat dat betreft ben ik net als EML. Ik kwalificeer mezelf altijd als "ik snap conceptueel hoe het werkt, maar met een ringsleutel in mijn hand ben ik nutteloos, grenzend aan gevaarlijk."
 

Bakkertje

Forumguru
@EdK daarom heb ik ook het instructiefilmpje erbij geplaatst, dan kan eenieder bepalen of ze het wel of niet aan durven ;)

Overigens is de Beetle in ons geval de tweede auto en kan ook best gemist worden voor even, als het je daily transport is dan kan ik me voorstellen dat je een andere overweging maakt.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Vorig jaar ook meegemaakt maar dan rechtsvoor. Hoop gekraak, echter voor het breken al gestopt met bedienen van het raam. Kabel was al behoorlijk gerafeld en nog net niet gebroken.

Uiteindelijk zelf het mechanisme vervangen. Was voor 60 euro klaar, echter is het echt wel even sleutelen.
 

Eltjo

Forumguru
@Bakkertje Goh, ik kwam toevallig langs dit topic en had niet verwacht dat het complete plaatdeel aan de buitenzijde zo verwijdert kon worden. Kan je er nog eens een deukje uitstrijken... Leuk om te zien. Ik ken het deur-interieur van m'n Passats 3B(G) en van de Fabia I - daar verwijder je onder de bekleding een metalen plaat in de binnenzijde van de deur. Een ander verhaal dus, maar op deze manier kom je er wel zo makkelijk bij.
 

Bakkertje

Forumguru
@eltjo2 de auto in het filmpje is een Jetta, ik ga niet beloven dat dat bij alle auto's zo is ;)
Maar inderdaad, als het zo simpel is, is uitdeuken ook niet zo spannend..
 

turboturbo

Forumguru
300,- vind ik ook wel veel geld, gevoelsmatig. Maar of het echt te duur is, weet je pas als je een offerte bij nog een of twee andere garages opvraagt.

Soms doet een sloper/demontage bedrijf ook veel voorkomende reparaties van onderdelen waarin ze grossieren, zoals bijv versnellingsbakken wisselen of een zij-scherm of deur. Ik zou denken dat een raam mechanisme daar ook onder kan vallen. Dan heb je en goedkoper onderdeel (want 2e hands) en doorgaans geen heel hoog uurtarief.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb naar mijn voordeur gekeken en het buitenpaneel lijkt niet te verwijderen zoals in het Jetta filmpje.
Het lijkt dat het zo dat het hetzelfde gaat als ik al gewend was bij m'n Passats, dus van binnen uit.
Vreemd genoeg zie ik dat ook niet bij de Golf uit +/- 2015 van de buurman.... Ik had toch wel verwacht dat dat gelijk zou zijn aan de Jetta...?
 
Bovenaan Onderaan