Raammotor en kabelboom door water verrot

andries

Nieuw lid
Vorige week ging plotseling de bestuurdersdeur niet meer op slot met de afstandsbediening, nog wel met de sleutel. Gisteren ging met het achteruitrijden plotseling de rechterachterruit open. Vandaag bij de dealer geweest met dit probleem. De dealer gaf aan dat dit vaker gebeurt en dat de kabelboom en raammotor (inclusief regelmodule) vervangen dient te worden. Omdat er water via het raam naar binnen is gelopen is de stekker namelijk gecorrideerd. Deze stekker schijnt uit kleine pinnetjes te bestaan die dus niet is te vervangen. Dus, de kabelboom vanaf het dashboard en een nieuwe regelunit. Kosten, waarschijnlijk rond de € 500,=.
Hij heeft dit probleem al meerdere keren aangetroffen. Hij gaat eerst proberen of dit onder een coulance-regeling valt.
Ik ben benieuwd.

Zijn er collega-rijders die dit probleem herkennen?
 

Vlaar032

Senior Member
Herkennen doe ik het probleem (nog?) niet maar ik zou zowiezo die deur zelf van binnen willen bekijken en de afwateringsgaatjes open prikken onderin. Maar voordat je tot vervanging van die draadboom enzo overgaat probeer dan nog zelf de EHBO vóór vervanging van dit soort spul: deurbekleding eruit, digitaal fotootje, stekkers loshalen, contacten schoonmaken voor zover bereikbaar, contactspray op alle contacten, ook waar je niet bij kan om schoon te maken en weer alles in elkaar volgens foto. Niet geschoten is altijd mis.
 

andries

Nieuw lid
Dank Vlaar voor je snelle reactie.
De dealer heeft echter de deur geopend en geconstateerd dat de kabel en stekker vol water stond en gewoon vervangen dienen te worden. Met name de stekker, die dus kleine pinnen bevat, is sterk gecorrideerd.
 

Jochus

Actief lid
Ik zou ook eens (laten) kijken wat het probleem veroorzaakt... Het heeft weinig zin dingen te gaan vervangen als je de oorzaak van het probleem niet wegneemt. Straks kan je het nóg 'ns laten doen omdat je deur volloopt!
 

Vlaar032

Senior Member
Ik blijf eigenwijs (in geval van niet-coulance natuurlijk), ik zou de boel drogen, de afwatering in de deur checken, en alsnog de stekker met contactspray proberen, voordat de boel eruit moet. En zijn er nog mensen die kunnen solderen in de buurt? Draden doorknippen, stuk voor stuk, andere kabel met goede stekker erbij, dat stuk eraf, en één voor één op de goede kleurtjes terugsolderen en per ader isoleren. Of een zelf bedachte stekker met contrastekkerblok ertussen zetten in de deur.
Doe ik ook wel eens met CAT5 computerkabels en het werkt nog ook...

Even heel wat anders...Een O1 met 1,4 motor, is dat een standaard leverbaar blok? Ik dacht dat een 1,6 met 8 kleppen de kleinste was?
 

EdK

Forumguru
zolang de stekkercontacten alleen maar gecorodeerd zijn en niet weggerot is een optie om met een oude tandenborstel of kwastje en contact spray de conatct schoon te boenen en kijken of het weer werkt !!
Je sloopt er niets mee en kan je alleen maar een boel geld besparen !!
Kun je de vrouw weer een mooi kledingstuk van laten kopen, zij blij en jij een goede avond en misschien nacht !!
 

purk

Senior Member
een beetje dealer zal de stekkertjes vervangen en niet de hele kabelboom. ( echt nergens voor nodig )
 

van_der_P

Senior Member
Even heel wat anders...Een O1 met 1,4 motor, is dat een standaard leverbaar blok? Ik dacht dat een 1,6 met 8 kleppen de kleinste was?

Ja dat is een standaard blok, is dezelfde motor als in de Fabia gebruikt wordt.
Dus 75 pk 126 nm bij 3300 tpm.
Een top van 171 km,
verbruik gem.6.7 l op de 100 km,
0 naar 100 km/u 15.3 s.
gewicht 1150 kg,
Is gemaakt van oktober 2000 tot september 2004,
laatste nieuw prijs 17800 euro

Deze gevens hebben betrekking op de HB. De 1.4 is volgens mij niet geleverd in de Combi
 

andries

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb een combi, maar dat terzijde. Vandaag gebeld door de garage. PON heeft uit "coulance" het volgende voorstel gedaan
PON betaald 25%
De garage betaald 25%
Ik betaal 50%
Het reparatiebedrag zal rond de € 600,= liggen. Mijn garage zegt echter dat zij niet van plan is om 25% te betalen. Ik kan dat nog begrijpen ook. Ik heb de auto niet bij hun gekocht en nu zou mijn probleem hun geld kosten.
Inmiddels krijg ik wel steeds meer problemen. Deuren willen soms niet meer open, soms gaan ramen spontaan open of willen niet meer dicht.
Morgen maar eens bellen met PON. Ik vind het namelijk wel erg vreemd, ze willen een coulanceregeling treffen, dus bekennen naar mijn gevoel dus schuld, en nemen daar dan maar voor 25% verantwoordelijkheid voor.

Triest.

Ik heb wel met de monteur gesproken. Die gaf aan dat dit regelmatig gebeurd. Hij gaf ook aan dat de regelunit en de kabelboom echt verot zijn. Die moeten beide vervangen worden. Alleen het materiaal ligt al rond de € 400,=

Ik ben benieuwd hoe PON gaat reageren op mijn telefoontje.
Iemand nog suggesties?
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Hallo.

Ik heb het ook meegemaakt vorig jaar januari.
Helaas heb ik het hele bedrag moeten betalen à € 450.-.
Ook mijn raam en deuren gingen niet meer automatich dicht.
Dit had allemaal met elkaar te maken en is de regelunit in de linker deur vervangen.

Ik rij trouwens in een Octavia 1 combie uit 2003.



Marcel
 

Okki

Donateur
Kan je niet ergens op de sloop (of autodemontage bedrijven zoals dat nu heet) proberen iets te scoren.

Je hebt bepaalde site's waar je op kan geven wat je wilt hebben, en dan krijg je vanzelf van allerlei demontagebedrijven een telefoontje of email)

Ik ben zo aan een paar raamrubbers voor de auto van mijn vrouw gekomen, opgestuurd vanuit Groningen voor 30 euro-tjes. Zou dat zeker eerst proberen.

(en anders die 4 broers uit Duitsland :473: :473: )
 
Bovenaan Onderaan