Raar afblaasgeluid Turbo?????

aiva tco adoks

Forumguru
Sinds vandaag(wegens omstandigheden sorry medeweggebruikers)iets harder gereden dan wettelijk is toegestaan.Zeg maar.. dik boven inname...

Auto reed prima
Thuis gekomen en meteen door met vrouw en kind.
Gelukkig niks aan de hand..

Weer thuis gekomen even wat eten gehaald en nu maakt bij het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 een raar afblaas geluid.

Klinkt een beetje als impreza's die op het circuit terug schakelen.

[video=youtube;5WXRg8hiK64]http://www.youtube.com/watch?v=5WXRg8hiK64[/video]
Zoals deze maar veel meer op de achtergrond en zachter.

Auto zit nog in garantie.
Nu moet ik wel toegeven dat ik elk piepje en kraakje hoor.
Iemand ideeen??????

Alvast bedankt
PS ik hoop niet negatief in het stukje gespot te komen ivm het inhalen van 3 ander O2's

Monteurtje

Forumguru
Heb het filmpje niet bekeken, maar hoor je ook een blazend geluid bij accelereren. Of alleen bij gas loslaten. Als het bij accelereren is dan zal ergens een lek zijn in een slang of aansluiting. Als je stilstaat en gas geeft zal je het niet horen omdat de turbo dan niet belast echt belast wordt.

aiva tco adoks

Forumguru
Het geluid viel mij juist op bij accelereren.Echt bij het opschakelen.
Bij stilstaan heb ik nog niet geprobeerd.Zal dat morgen even doen en hou je op de hoogte.

Zou je zelf kunnen kijken waar er iets gescheurd is of moet de auto op de brug??

Monteurtje

Forumguru
Het is dus echt bij accelereren. Dat duidt erop dat je ergens lekkage hebt. Je kunt zelf van bovenaf 1 slang controleren. Namelijk de slang die naar de inlaat toegaat. De rest zit allemaal aan de onderkant. Misschien is een afdichtring van een turboslang kapot, waardoor die niet goed meer afdicht. Het geluid zal je waarschijnlijk niet heel goed horen als je stilstaat en gas geeft. Merk je ook dat de auto minder trekt.

yal

Lid
Met een felle lamp kun je kijken of de koppelingen v/h intercooler traject nat van de olie zijn, dat duid op lekkage.
Via de carter ventilatie krijg je namelijk altijd wat olie in inlaat traject.

Yal

Avento

Lid
Toen bij mijn auto dat geluid optrad, bleek er een gat in één van de turbo-slangen te zitten. Helaas gebeurde dit in Turkije met de caravan erachter, waarbij de auto meteen in de noodloop ging. Zonder caravan blies ie alleen, maar ging niet in de noodloop.
Toen na 10 dagen de onderdelen er nog niet waren hebben ze iets geïmproviseerd, wat volgens mijn eigen dealer zo goed is dat het niet vervangen is.

VEEJAY

Forumguru
Als ie goed trekt is er niks ernstigs aan de hand. JB autoservice kan hem evt. voor je uitlezen.

Dat is herkenbaar. Bij mij is het niet altijd. Vaak bij lage snelheid zoals jij aangaf 1,2 en 3. Lijkt ook weersafhankelijl te zijn. Volgens skoda dealer was het niets. Ja de turbo...
Ben benieuwd wat ze bij jou gaan zeggen. Klinkt het ook een beetje gierend?

aiva tco adoks

Forumguru
Ben er vandaag niet aan toegekomen....
Morgen weekend en zal eens even een blik er op werpen.

Ik laat het weten

Goed weekend

E

Ex-lid 2926

Die van mij fluit ook af en toe licht. Gebeurt alleen bij optrekken met weinig gas tussen 1700 en 2300 toeren. Trap ik het gas wat dieper in dan hoor ik ook wel eens zo'n "tsjoeee" (duurt maar een paartiende seconde)
Hetzelfde geluid hoor ik ook wel in de Tourans van mijn werkgever. Bij de laatste grote onderhoudsbeurt heb ik de dealer geattendeerd op dit geluid. Volgens hen was er niets bijzonders aan de hand en was het een bij de auto en type turbulader passend geluid.

Oke dat heb ik ook rond genoemde toeren en alleen in zijn 1 tot en met 3e versnelling. Vandaag hoorde ik een verhaal van iemand die een Audi heeft met dsg dat het te maken heeft met een soort poeder (smering) in de dsg bak die bij koud/nat weer wat meer plakt met als gevolg dat geluid. Bij warm zou dit minder moeten zijn. Bij is het inderdaad weersafhankelijk. Hij had dit van zijn Audi dealer.
Kan dit zo zijn mbt poeder in de dsg bak?

yal

Lid
Als je poeder in je bakt hebt, ben je toe aan een nieuwe.
Achterlijke verhalen v/d dealer ook altijd, ga naar een echte garage die nog weet hoe auto's in elkaar zitten...en uit elkaar moeten.

Groet Yal

yup

Lid
Als je relatief (goed onthouden) veel gas geeft, dan bouw je relatief veel turbodruk op. Als je in een keer gas loslaat moet al die opgebouwde turbodruk weg want je geeft geen gas meer. Geen gas meer = geen brandstoftoevoer en wat moet je met al die turbodruk? Juist die laat je auto los door middel van een ventiel (oid). En dat maakt die tsjoeoeee of wat dan ook geluid. Disclaimer: dit is een extreem versimpelde versie van hoe het echt werkt. Ik weet heus wel dat er bij een moderne turbodiesel een paar miljoen factoren meer meespelen bij dit proces...

Als je in een keer een stoot gas geeft en los laat hoor je dat ook. Vooral met motorkap open... Soms lijkt het alsof er ergens een lek is, maar dat is niet zo!!!! Een turbodiesel bouwt best wel veel turbodruk op, en dat moet kwijt als je gas lost. En dat maakt die harde afblaas geluid...

DSG poeder = groot bullshit verhaal. Bij mijn Octavia heb ik met eigen ogen de DSG bak laten vervangen dus ik weet wel het een en ander erover. Het is wel mogelijk dat een DSG wat ander geluid laat horen van de turbo doordat de aansturing van de motor anders werkt. Voorbeeld: als je normaal rijd met je DSG zal die bijna nooit de bak loskoppelen, m.a.w. je rijd altijd in een versnelling, behalve als je op langzame snelheden gas los laat, dan ontkoppelt ie soms wel...

De oude Mercedes Sprinters hadden een Sprint Shift semi-automaat, dit is een gerobotiseerde handbak. Iedere keer bij het schakelen hoorde je zo een toffe "turbofluittoon" terwijl een handgeschakelde dat bijna nooit had... Dat komt door de motorelectronica anders gas los laat bij een automaat dan bij een handgeschakelde wagen...

VEEJAY

Forumguru
Als ik volgas geef hoor je een heerlijk geluid wat klinkt als de turbo die lucht aanzuigt, dankzij de DSG valt de turbo niet dood bij het overschakelen. Lekker geluid voor in een tunnel (voor een diesel maatstafen dan).

Het enige wat je merkt bij een koude dsg bak is dat het schakelen iets stoteriger gaat maar als je rustig opwarmt (zoals het hoort) is de DSG bak (olie) lekker warm op het moment dat je motor dat ook is en kun je lekker planken.

aiva tco adoks

Forumguru
Vandaag zelf even gekeken bij de turbo en de aansluitingen.Niks kunnen vinden morgen afspraak bij de dealer....
Ben benieuwd ik laat het weten.

Vandaag trouwens niks gehoord:confused::mad::)
Misschien toch weers afhankelijk????

aiva tco adoks

Forumguru
Nou... Naar de dealer geweest en die heeft gekeken,We kunnen niks vinden meneer. Dus dat is mooi dacht ik. Garage nog een stuk meegereden en niks te horen natuurlijk.omgedraaid dealer bedankt en rechtstreeks naar huis. Op de snelweg gewoon 120/130 gereden afrit genomen en JA.HOOR ...na de stoplichten begint het weer... Ik hoor het even zo aan en zal er een 2e garage naar laten kijken.

Volgens mij heeft mijn O2 garage/brug angst??? (Zijn er medeforumgebruikers die dit ook ervaren??) Misschien vroeger slechte ervaringen gehad........door de vorige eigenaar.

Bij mij is ie in goede handen ik zal er achter komen!!!
Houd jullie op de hoogte

Bovenaan Onderaan