Raar geluid airco...

Mijn Octavia heeft semi climate control (airco handmatig in- of uitschakelen) en bij inschakelen airco is het net of er een ventilator een raar geluid maakt maar ik vermoed dat het in de airco zit.

Nu is mijn vraag of zodra de airco werkt er een extra fan meedraait (die dus niet goed is in mijn geval) of weet iemand misschien wat er aan de hand is?

ertromp

Forumguru
Wellicht inschakelen van magneetkoppeling wat een dergelijk geluid maakt.
Wellicht hier een geluidsopname posten als dat lukt

Dit zou kunnen (magneetkoppeling). Weet iemand hoeveel aanjagers er in zitten?
Ik zal proberen een opname te maken van het geluid.

Cordoba

Forumguru
Allereerst is je benaming wat ongelukkig: climate control wordt normaal gebruikt voor automatisch systeem waarbij je de temperatuur instelt, en de climate control daar naartoe regelt, de normale benaming voor het systeem dat je beschrijft is 'handmatige airco'.

Ik heb het idee, dat het verschijnsel vergelijkbaar is met dat bij Fabia's met handmatige airco: als de airco aanstaat, en niet op de minimumtemperatuur staat ingesteld (dus de kachel geheel of gedeeltelijk open) dan krijg je na verloop van tijd als de richttemperatuur wordt bereikt ook bijgeluiden die ontstaan door de regeling van het airco systeem, volgens mij is dat in een ander topic al eens uitgelegd door @TheoStek , misschien even zoeken of je het topic met uitleg van Theo terug kan vinden.

ertromp

Forumguru
Er zitten 2 fan's in je Octavia : 1 voor normale omstandigheden en 1 als er extra koeling noodzakelijk is.
Allebei elektrisch bediend en je kunt ze zien zitten tegen de radiator voor het koelwater en de wisselaar van de airco die er tegenaan zit en aan de voorkant van de auto zit

Cordoba

Forumguru
@ertromp : je verhaal over de fan's voor de motor/koeling is juist, maar ik heb het idee dat de TS vraag hoeveel aanjagers/ventilatoren er lucht het interieur inblazen. Mijn vermoeden is dat dit bij de Octavia net als bij vrijwel alle auto's 1 fan is, met meerdere snelheden.

ertromp

Forumguru
De Octavia heeft voor het interieur 2 ventilatoren afhankelijk van de uitvoering. Is links / rechts voor TS ook apart instelbaar middels de draaiknoppen op het middenconsole dan gaat het verhaal van de 2 ventilatoren voor het interieur op.

Joske

Forumguru
De Octavia heeft voor het interieur 2 ventilatoren afhankelijk van de uitvoering. Is links / rechts voor TS ook apart instelbaar middels de draaiknoppen op het middenconsole dan gaat het verhaal van de 2 ventilatoren voor het interieur op.
dus misschien eens met de dualfunctie "spelen" kan soelaas brengen? 1 kant een zeer tegenstrijdige temperatuur in vergelijking met de buitentemperatuur vragen zou dan duidelijk kunnen maken welke van de 2 nu juist meer lawaai maakt?

ertromp

Forumguru
dus misschien eens met de dualfunctie "spelen" kan soelaas brengen? 1 kant een zeer tegenstrijdige temperatuur in vergelijking met de buitentemperatuur vragen zou dan duidelijk kunnen maken welke van de 2 nu juist meer lawaai maakt?
Exact :D Mits het daaraan ligt natuurlijk en geen bijgeluiden van de magneetkoppeling zijn

Ronnie

Forumguru
Denk niet dat de OctaviaII nog een magneetkoppeling heeft, is volgens mij een constant variabele compressor en deze draait dus altijd mee....
Ik geef het meer op een droogstaand lagertje van de (kachel)aanjager, bij lagere toerentallen is het hoorbaar en onder vollast niet.

Cordoba

Forumguru
@ertromp TS heeft handmatige airco, bij mijn weten zijn er geen auto's met handmatige airco en dual zone.

@Ronnie als het het lager van de kachelaanjager is, zou je dat toch ook horen als je die zonder ingeschakelde airco op de zelfde snelheid laat draaien?

Ronnie

Forumguru
Oeps.... Meen gelezen te hebben dat het een automatische airco was....
Ik het geluid dan ook misschien iets van sissen, suizen, ruisen of zoiets? Dat zou dan kunnen duiden op te weinig koelmiddel.

ertromp

Forumguru
TS heeft climate control. Ook ik kan in m'n elegance (met climate control en dual zone) de airco apart in of uitschakelen. Daarom mijn gedachten gang richting dual zone

turboturbo

Forumguru
Als het geluid schurend / schrapend is, dit kan van de compressor (ventiel wat ik ervan gelezen heb) komen, en is in bij mijn Fabia een bekende kwaal.

Hallo, het is een Octavia met handmatige airco en geen dual zone. Ik lees dat het mogelijk ligt aan te weinig koudemiddel (dus laten vullen) of ventiel (schurend/schrappend geluid). Ik ga komend weekeinde eens onder de motorkap luisteren...

Bovenaan Onderaan