raar geluid bij het starten

degraan

Nieuw lid
al sinds ik de skoda heb hoor ik 9 van de 10 keer een snerpend geluid wanneer ik de auto start, mijn monteur zegt dat t teen droge startmotor is.
heeft iemand hier ervaring meee? of heel toevallig een simpele oplossing.....

Ron_2

Senior Member
al sinds ik de skoda heb hoor ik 9 van de 10 keer een snerpend geluid wanneer ik de auto start, mijn monteur zegt dat t teen droge startmotor is.
heeft iemand hier ervaring meee? of heel toevallig een simpele oplossing.....
Doet hij het als je de sleutel doordraait om te starten (en de startmotor zijn werk doet), of als je de sleutel weer terug hebt laten komen ( en de motor loopt) ?
In het eerste geval kan de monteur best gelijk hebben.

degraan

Nieuw lid
ja het eerste is t geval, ik zag net toevallig dat er al een topic van was op t forum.
ach ik hoor dat t geen kwaad kan maar toch wel altijd weer vervelend zo'n geluid wanneer je start.

johannesberg740

Actief lid
Wellicht draait de startmotor te langzaam om de motor mooi aan de praat te krijgen. In ieder geval heb ik ook zoiets gehad en daarbij is de startmotor vervangen. Nu start hij weer perfect.

Ron_2

Senior Member
Wellicht draait de startmotor te langzaam om de motor mooi aan de praat te krijgen. In ieder geval heb ik ook zoiets gehad en daarbij is de startmotor vervangen. Nu start hij weer perfect.

Er is een onderdeel van de starmotor (de bendix) wat naar buiten komt en aangrijpt op het vliegwiel om zo de motor te laten draaien.
De bendix kan versleten zijn, of drooglopen, of het toplagertje wat helemaal in het uiterste puntje van de startmotor zit kan drooglopen.
Soms is een likje vet voldoende, soms is de boel te ver heen.
Als de lagers van de startmotor zelf versleten zijn moet hij sowieso vervangen worden, de startmotor loopt dan zwaarder en zou daardoor van de winter wel eens te veel spanning kunnen trekken.

Heb je de auto gekocht met garantie, dan zou ik er toch mee terug gaan.

TheoStek

Forumguru
Klopt als een zwerende vinger wat Ron_2 zegt.

Maar als jij hebt gehoord, dat het geen kwaad kan, kan ik slechts vertellen dat het wel kwaad kan.
Het wil dus zeggen dat het rondsel niet direct vrijloop geeft bij terug komen.
Rondsel slijt en op de duur krijg je de auto niet meer gestart omdat de bendix blijft hangen of verrekt de starter krans.

degraan

Nieuw lid
hij start als een zonnetje en altijd +30 of -30 hij maakte het geluid al een jaar of 7 geleden toen mijn zus er in reed.

Bovenaan Onderaan