Raar geluid bij starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwebbel

Nieuw lid
ik heb een fabia van oktober 2005.
nu hoor ik bij het starten een geluid alsof een straalmotor op toeren komt.
de dealer scheept mij af met:dat is normaal, is de stuurbekrachter die op druk komt.
maar dat heeft hij in het begin niet gedaan.
wie weet wat dit is???

groetjes bea

Vacaro

Senior Member
Welkom Bea, ik heb wel geen Fabia maar ik heb nog geen enkele auto gehad of gereden die zulk een geluid maakt(e) en ik heb al heel wat verschillende auto's gereden. Als het echt zo hard is zou ik toch eens bij een andere dealer laten nakijken. Stuurbekrachtiging hoor je normaal (bijna)niet.

Stel je eens even voor in juiste topic, weten we ook over welke Fabia je het hebt, diesel,benzine,1.2/1.4/1.9/2.0 5deurs/combi.....

Gieliovd

Forumguru
Straalmotor in een Fabia

Hallo Bea,

Welkom om het Forum.

Het klinkt inderdaad redelijk vreemd wat je omschrijft. Als ik start met mijn fabia 2001 heb ik inderdaad geen vreemde straalmotor geluiden. Hebben ze er toevallig stiekem een turbo opgeschroefd? :tongue:

Misschien loopt er een pomp met te weinig vloeistof of iets dergelijks? Of misschien loopt je startmotor mee met het vliegwiel na het starten? Dat je starterkrans blijft hangen?

Wat ik heb merk ik met starten is dat ik na het starten (direct) even kort iets hoor meedraaien. Ik heb het idee dat de starterkrans zich niet snel genoeg terugtrekt.

Daarnaast heb ik een gasinstallatie in de auto, en zo snel ik mijn deur open dan hoor ik elke keer pzzzzzzzzzt alsof er ergens vloeistof wordt gepompt. Dit is erg vreemd! Maar allemaal niet zo luid dat ik ga denken dat het een straalmotor is.

Ik zou zeggen: second opinion!

Dat geluid komt me heel bekend voor! Volgens mij heb ik dat al sinds aanschaf en inderdaad houdt het op nadat de motor een paar sekonden draait. Het is volgens mij altijd zo geweest dus ik neem aan dat het bij de techniek van de auto hoort.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb helaas geen idee wat het is. Ik heb bij mijn beide Fabjes daar geen last van gehad. Check het anders eens bij een andere dealer.

joergarms

Senior Member
Hallo Bea,

Welkom om het Forum.

Het klinkt inderdaad redelijk vreemd wat je omschrijft. Als ik start met mijn fabia 2001 heb ik inderdaad geen vreemde straalmotor geluiden. Hebben ze er toevallig stiekem een turbo opgeschroefd? :tongue:

Misschien loopt er een pomp met te weinig vloeistof of iets dergelijks? Of misschien loopt je startmotor mee met het vliegwiel na het starten? Dat je starterkrans blijft hangen?

Wat ik heb merk ik met starten is dat ik na het starten (direct) even kort iets hoor meedraaien. Ik heb het idee dat de starterkrans zich niet snel genoeg terugtrekt.

Daarnaast heb ik een gasinstallatie in de auto, en zo snel ik mijn deur open dan hoor ik elke keer pzzzzzzzzzt alsof er ergens vloeistof wordt gepompt. Dit is erg vreemd! Maar allemaal niet zo luid dat ik ga denken dat het een straalmotor is.

Ik zou zeggen: second opinion!

Maak je geen zorgen om het pzzt geluid als je de deur opent.
Dat is de benzine-instalatie die onder druk wordt gezet want ook al tijdt je op gas, een auto start altijd op benzine.
Om goed starten te bevorderen draait de benzinepomp in de tank een paar sec, geen zorgen dus!!

joergarms

Senior Member
Waar Bea naar vraagt is naar mijn weten wel de stuurbekrachtigingspomp.
Heb het bij meerdere Fabias gehoord.

Gieliovd

Forumguru
Maak je geen zorgen om het pzzt geluid als je de deur opent.
Dat is de benzine-instalatie die onder druk wordt gezet want ook al tijdt je op gas, een auto start altijd op benzine.
Om goed starten te bevorderen draait de benzinepomp in de tank een paar sec, geen zorgen dus!!

Om dat geluidje maak ik me ook geen zorgen. Ik zit meer met het geluid dat ik heb met starten, kggggrt.

En nou brandt opeens mijn motormanagement lampje... (zie ook topic Stress)

gawnieskens

Nieuw lid
raar geluid

hallo, ik rij een nieuwe fabia 1.9 TDI die ook dit geluid heeft.

Het is de brandstofpomp die onder hoge druk brandstof naar de motor perst.

is dus standdard, no worry dus !!!!

purk

Senior Member
hallo, ik rij een nieuwe fabia 1.9 TDI die ook dit geluid heeft.

Het is de brandstofpomp die onder hoge druk brandstof naar de motor perst.

is dus standdard, no worry dus !!!!

misschien heeft bea helemaal geen diesel, als het een 1.2 is kan het wel iets te maken hebben met distributie ketting.

Maar aangezien dat hij of zij niet meer reageert zal het wel niet belangrijk zijn.

kwebbel

Nieuw lid
ne ik heb een 1.4 16v.
het geluid wat ik bedoel is misschien raar maar het lijkt op een startende straalmotor.
het is niet de benzinepomp of de stuurpomp.
mijn vriend heeft het idee dat het ventiel of compressor van de airco dit geluid maakt.
je hoort het een seconde of 5 nadat je de auto hebt gestart.

p.s. was een 2 weken in turkije op vakantie, daarom duurde het even voordat ik reageer.

bea.

Gieliovd

Forumguru
Kan heel goed je airco ventiel zijn ja.

Ik heb namelijk hetzelfde wel met de airco aan. Hij giert er over dan. Dit schijnt bij de een harder te zijn als bij de ander.

Het varieert met het motor toerental.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan