Raar geluid na tunen bij snel optrekken

RayDelft

Forumguru
Zoals wel meer mensen op het forum hier heb ik mijn S2 combi 2,0 TSI laten tunen.
Hij loopt als een zonnetje. Pas vandaag heb ik op een verlaten stuk asfalt kunnen uitproberen wat hij doet.
Bij normaal vlot rijden, ook bij optrekken, hoor ik geen rare geluiden.
Echter, wanneer ik rijdend het gas vloer dan treedt vanaf zo,n 3000 toeren een moeilijk te omschrijven metaalachtige fluittoon op. De fluittoon heeft eenzelfde frequentie en loopt niet op met het oplopen van de toeren. Het lijkt me dus geen draaiend onderdeel, vanwege de constante toonhoogte.
Ik kan het steeds maar even horen, want de auto is nu zo ontzettend snel, dat ik snel het gas moet loslaten omdat ik anders veel en veel te hard rijd. Om het geluid op te laten treden moet ik echt plankgas geven.

Om eens goed te kunnen luisteren, heb ik hem in S gezet in de 2e versnelling, rijdend en dan helemaal het gas erop.vanaf zo,n 3000 toeren komt het geluid erin. Bij loslaten of bij minder hard optrekken hoor ik niks meer. Geluiden kan je moeilijk omschrijven, maar het is een hoge , maar niet erg hoge, metalige trilling/fluit.
De turbo is het (hoop ik) ook niet omdat het geluid qua frequentie niet met de toeren omhoog gaat.

Het zou pingelen kunnen zijn, maar dat denk ik niet omdat dat meer als een rammelend blik knikkers klinkt.

Hopelijk weet iemand wat hiervan de mogelijke oorzaak is. Want het zit me niet lekker, ookal trek ik zelden zo idioot hard op.

Sciroccofrank

Senior Member
Lijkt wel de cold air intake.....heeft mijn Scirocco ook met de carbonio erop......wel vreemd dat je superb het doet met de standaard air intake

misschien is het een idee om onder de motorkap te luisteren terwijl iemand flink gas geeft (in neutraal uiteraard)
dan kun je misschien al wat oorzaken weg vinken, nu geen wind (iets aerodynamisch) en geen rol geluid (lagers ed).
lastig geval iig , succes.

Noord26

Forumguru
Waarschijnlijk de turbo. Ik ken het van een getunde 1.8tsi. Die is minder stil als een standaard uitvoering. Vanaf 3000tpm zal de turbo toch maximale geprogrammeerde druk leveren.

Pendragon

Donateur
Ik vind het verhaal ook klinken als de turbo. Zoals Noord26 zegt zal deze boven de 3000tpm veel meer druk leveren en bij mij hebben ze deze bij de tuning ook vanaf 3000tpm op 96% gezet. Ik hoor de turbo dan ook wat meer boven de 3000tpm, maar mijn turbo is wel wat anders dan die van jou :)

RayDelft

Forumguru
Loopt als het de turbo is, dan het geluid niet mee op in frequentie ?dat ding gaat toch harder draaien bij het klimmen van de toeren? Anderzijds het is idd bij belasting alleen. Dus langzaam naar hogere toerengebieden geven dat geluid niet. Volbelast wel.

RayDelft

Forumguru
Heb het Watergate filmpje beluisterd maar ik kan het nauwelijks horen. Ook lees ik dat het optreedt in een beperkt toerenbereik, maar mijn geluid is vanaf ca 2500 a 3000 tm de rest van het toerenbereik . Heb de tuner ook maar gemaild. Misschien hebben ze enig idee gelet op hun ervaring.

Wesly

Senior Member
Lijkt mij gewoon de turbo te zijn. Hij zal vanaf 3000 toeren gewoon niet veel sneller meer gaan draaien, de turbo dan bedoel ik.

Cordoba

Forumguru
OK, dat wist ik niet. Ik dacht dat zo,n ding alsmaar harder draaide .
Klopt ook, meer toeren, is meer lucht door de motor, dus hoger toerental van de turbo. Alleen heb je dan ook dat er meer lucht door de turbo gecomprimeerd moet worden, waardoor het toerental van de turbo minder op loopt dan het motortoerental.

Ik hoor bij mijn huidige Seat leon 1,9 TDI 105pk de laatste 10.000km ook vaak een fluitachtige toon bij vol gas en alleen bij hogere toeren. Mijn indruk is dat het de turbo is die wat geluid produceert na ruim 160.000 ervaring :-)

RayDelft

Forumguru
Van TVS kreeg ik gelijk al mail. Supersnel zeg! Ze schrijven:

Turbo 90% zeker, dat geluid is namelijk ook niet toerental afhankelijk maar boost-level afhankelijk.
KKK turbos hebben zelfs speciale ruisfilters op de turbo, vanwege deze eigenschap.
Niets aan de hand dus. Bij twijfel of vragen even afspraak maken voor diagnose.

Bovenaan Onderaan