Raar geluid tijdens rijden

Axel

Lid
Sinds enige tijd hoor ik tijdens het rijden een raar soort geluid. Het komt vooral voor wanneer ik een constante snelheid rij. Wanneer ik gas geef of loslaat is het weg. Bij het indrukken van het koppelingsbedaal is het ook weg. Het vreemde is dat ik het eigenlijk alleen merk wanneer de motor warm is en niet bij een koude motor.
Kan het geluid eigenlijk het besten omschrijven als een soort schrapend/piepend geluid. Begint beetje bonkend en gaat dan over in zacht piepen.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Gieliovd

Forumguru
Auto: Skoda Octavia RS
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 140.000

Hmmm... vage omschrijving van het probleem. Wanneer begint het? Waar klinkt het vandaan? Wat voel je verder? Is het op te roepen?

Je hebt een 2.0 TFSI motor toch?

Axel

Lid
Het gaat inderdaad om een Octavia I RS uit 2004. Inmiddels 151.000 op de teller.
Geluid is nou eenmaal lastig te omschrijven. Zoals ik zei hoor je het alleen wanneer ik een constante snelheid rij. Bijvoorbeeld 50 of 60. Daarboven hoor je al snel geruis van wind e.d.
Geluid komt van voren. Kan vanuit motor of aandrijving komen. Zelf dacht ik aan de aandrijfas of de drukgroep aangezien het geluid stopt als ik de koppeling indruk.

Gieliovd

Forumguru
Ik dacht meteen aan het tweemassavliegwiel waar je vaak over hoort en leest dat het begint met gebonk...

Gieliovd

Forumguru
Zo zie je maar, zonder er even op in te lezen heb ik van de RS'en geen kaas gegeten ;)

Ik had al het vermoeden met het 2MV maar ja, ik denk toch even posten...

Beschuldig me maar van "iets willen zeggen" ;) Ik wil alleen maar helpen :)

Niemand een lichtpuntje?

Axel

Lid
Dit zou inderdaad ook nog kunnen. Hoe kan het dan dat je het alleen hoord bij constante snelheid en niet bij acceleratie of het intrappen van de koppeling?

Ronnie

Forumguru
Als ik het zo lees vrees ik toch dat de versnellingsbak de schuldige is;
Lijkt op een defect/versleten prise-as lager, of een lager van de primaire/secundaire as. Is het toerental afhankelijk, (hoor je het als je stilstaat?) of alleen tijdens het rijden?

Axel

Lid
Alweer een behoorlijke tijd geleden dat dit begonnen is. Aangezien ik het nog steeds heb (nog niks kapot gegaan) en binnenkort de beurt komt leek het me toch handig om nog eens hier te informeren.
Het is dus bij constante snelheid een soort bonkend geluid (doenk-doenk...). Wanneer ik gas loslaat, gas geef of de koppeling intrap houdt het op. Bij stilstand is er niks te horen.
Verder is gaat het bebonk sneller aan de hand van te gereden snelheid. Ritme blijft gelijk bij bijvoorbeeld 80KM zowel in 4e of 5e versnelling.
Iemand nog suggesties? Zelf dacht ik aan het druklager.

Bovenaan Onderaan