Raar geluid vanuit motorruimte

Beste forumleden,

Helaas heb ik een probleempje met mijn fabia combi, er komt een raar schrapen geluid van onder de motorkap. Het geluid is er wanneer ik mijn airco heb aangezet, maar ook als deze weer uit is, blijft het geluid aanwezig. het gekke is dat het geluid ook niet meteen komt na het inschakelen van de airco maar pas als de (benzine)motor warm is. als het goed is wordt mijn motor aangedreven door een ketting en de airco door een aparte multiriem. heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn. Het gaat om een fabia uit 2001.

Ik heb het geluid als zip toegevoegd.

Groetjes,

Daan
 

Bijlagen

  • Geluid fa.zip
    470,5 KB · Weergaven: 38

Cordoba

Forumguru
Typisch geluid Daan, als dit inderdaad van de airco afkomstig is: die wordt volgens mij nooit aangedreven door de multiriem, en bovendien draait de compressor altijd, dus bij leeg systeem, loopt je compressor schade op, ook als je de airco uit hebt staan!!

Overigens als je de motorcode toevoegt, helpt dat om te achterhalen hoe dat precies zit bij jouw auto.

Lees verder eens wat posts van Theo Stek hier op het forum, die is airco specialist, en heeft heel wat info hier op het forum geplaatst.
 
dank voor je reactie Cordoba,

het gaat om een 1.4 mpi motor 50 kw uit 2001. Het geluid is er alleen als de airco heeft aangestaan.

waar kan ik de code vinden?

groet

Daan
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Airco wordt juist wel aangedreven door de multiriem. Denk dat hier distributie en multiriem door elkaar gehaald worden. Klinkt inderdaad erg naar, wanneer je de riem er even afhaalt kun je kijken of het geluid uit de airco (of dynamo) komt.
 

turboturbo

Forumguru
Heb je een idee waar dat ritme precies vandaan komt? Het gaat van 'Grrrrrauw.... tjomp - tjomp - tjomp....... grauuuuuuw, tjomp - tjomp - tjomp......' Als je gas geeft, gaat dat ritme dan omhoog?

Overigens; ik heb ook al jaren last van een soort schrapend, schurend geluid uit het vooronder die ook alleen opdoemt als de handmatige airco ingeschakeld is, en de compressor geen volledige arbeid hoeft te leveren (dus als de thermostaat niet op z'n koudst staat, maar bijv. 19º of 23º, wat ik afhankelijk van de buitentemperatuur meestal ergens daartussen in instel) Dat geluid klinkt echter iets anders (als je wil weten hoe dat bij mij klinkt, het staat in deze post: Gierende aircopomp)

De airco pomp zit bij mijn Fabia op de multi-riem. Is weliswaar een heel andere motor, maar wel ook een met distributie ketting.

Dus mocht je er wat aan hebben, dat geluid is in mijn geval ook airco gerelateerd....

Wanneer heb je voor het laastst de airco laten servicen? En dan bedoel ik geen 'airco-check', maar een een volledige beurt van zo'n 100 euro (of iets meer, afhankelijk van of de airco boer z'n eigen werk serieus neemt)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals Erik_NL al schrijft de motorcode is o.a. te vinden op de sticker in de kofferbak (bij bak reservewiel), de (identieke) sticker voorin in je handleiding, óf als je het kenteken invoert op een site voor een kentekencheck, krijg je de motorcode ook te zien. Veel onderdelen worden gekoppeld aan de motorcode (niet alleen zaken voor de aandrijving), en voor allerlei onderdelen wordt bijv. ook door sloperijen vaak de motorcode gebruikt. Zelfde motorcode in bijv. een Seat Ibiza, of VW Polo betekent zelfde motor en allerlei andere delen zijn dan ook vaak uitwisselbaar.

@Huibert Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het niet bij alle motortypes zo, dat de airco door de multiriem wordt aangedreven, net zoals de waterpomp soms in het distributiedeel zit, en bij een ander type blok op de multiriem.
 
Ik heb nog nooit een airco beurt laten doen. Heb hem pas een half jaar. Het geluid blijft hetzelfde als je gas geeft, daar heeft het dus niets mee te maken.

Is het makkelijk om de riem er even af te halen, ben wel handig maar geen monteur. Wat zou de aircoboer kunnen doen om het geluid weg te nemen? Kan het zijn dat hij leeg is? Hij koelt nog wel maar niet echt goed meer.

Zou het de lager van de compressor kunnen zijn? Of eerder te weinig inhoud?



het gaat inderdaad om een Aqw motor


Alvast dank voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Wat zou de aircoboer kunnen doen om het geluid weg te nemen? Kan het zijn dat hij leeg is? Hij koelt nog wel maar niet echt goed meer.
Niet iets specifiek. Maar als je last hebt van dergelijke geluiden, vermoedelijk van de airco compressor, én je airco koelt niet goed meer, dan zou ik linea-recta een afspraak maken bij een goede airco specialist (en bv. geen kwikf*t) om het systeem opnieuw te laten vullen. Dan heb je én weer een goed koelende airco, en wie weet, lost het het probleem met dat geluid meteen ook op (als het inderdaad een vermoeide compressor is, die op te weinig smering draait: in het koudemiddel zit nl. ook de olie die de compressor smeert. Is het koude middel te weinig zit er dus ook te weinig olie in het systeem)
 
Ik zal het systeem laten controleren en laten weten of dat het is. Maar ik vraag me wel af of het geluid te maken heeft met een 'leeg' airco systeem.
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb het geluid een paar keer afgeluisterd, en heeft een tijdinterval van ongeer 2 sec..en keert daarna weer terug, valt weg en keert weer terug.
Dit is tytpisch het geluid van de compressor die wil gaan persen maar krijgt onvoldoende koudemiddel aangeleverd, doordat er te weinig wordt aangeleverd vermindert de compressor het slagvolume en verhoogt weer om te kunnen gaan persen en valt weer weg, dit gaat razend snel, als je weet hoeveel liter p/m de compressor verpompt.

Het toerental van de compressor is gelijk aan het toerental van de motor..maar het slagvolume niet..de compressor zal p/m op 100% van zijn slagvolume zo'n 300 liter verpompen..maar het gaat niet.
Dit kun je vergelijken met het oppompen van een fietsband die eerder leeg loopt dan jij kunt pompen, jij moet harder gaan pompen, dan dat ie leeg loopt...

Dus het geluid heeft wel degelijk te maken met een slecht gevuld airco systeem, daar kan de compressor echt niet tegen. Compressors mogen geen lawaai veroorzaken.
Nu zit ik wel in een topic van jou en vervuil dat misschien, maar ik heb dit vorige week zelf ervaren bij een medeforummer (dutchman79), waar ik airco service heb uitgevoerd.
Bij aansluiting van mijn manometerset op het ac systeem, zet ik altijd de airco aan, ik zie dat de lagedruk wegvalt lager dan 2 bar en weer terug stijgt en weer zakt. Maar hoorde ook de compressor...ik heb meteen geconcludeerd er zit te weinig in.
Van de 525 gram voorgeschreven vulgraad heb ik 85 gram wat nog resterend was uit het systeem gehaald!!
Na voltooing en in bedrijf stellen van de installatie, was het geluid afkomstig van de compressor weg...maar dit wil nooit met 100% zeggen dat de compressor geen schade heeft. Het is en of.
Hier bedoel ik mee, of het geluid gaat weg en zal de compressor nog mee gaan en is het afwachten of het geluid blijft, en zal de compressor naar bepaalde tijd alsnog de geest geven.

Nog even een kleine correctie ter aanvulling...

In het koudemiddel zit geen olie, wel in het systeem. olie/contrastvloeistof/lekdichtmiddel kan zich niet mengen met het koudemiddel.
Ik geef even een voorbeeld ben toch al bezig: De fabrikant van de compressor (Denso) schrijft voor 200ml olie.
Dit is voor een COMPLEET nieuw systeem ofwel wat gespoeld is na een burn-out van de compressor.!
Van de 200ml olie inhoud carter compressor, gaat de helft 50% uit het carter en verspreid zich door slangen/leidingen, condensor en verdamper.
De olie wordt getransporteerd door het koudemiddel, wat doet de olie:...voorkomt uitdroging van slangen/O-ringen en afdichtingen, smering van de compressor en koeling.
Te weinig koudemiddel, te weing transport van olie, compressor heeft te weinig koeling doordat de olie in het carter niet wordt ververst en zal gaan verbranden...het gevolg is een burn-out.

Het komt voor heb het al zo vaak meegemaakt...wanneer een systeem wordt leeg gehaald en de meeste airco boeren of garage's hebben zo'n automatisch machieneke, wordt er olie aan het systeem toegevoegd met even ééns contrastvloeistof!!!
Waarom in godsnaam!...omdat die machiene dat aangeeft...NEE dat wordt ingevoerd door de persoon die de machine bediend.
Mijn handmatige recycle machine heeft een olie afscheider..voor de olie wat bij recyclen uit het systeem wordt gehaald...en dat is niet zoveel. De olie wat eruit wordt gehaald is een druppel water op een gloeiende plaat.
Bij niemand injecteer ik olie/contrastvloeistof aan het systeem of moet er een onderdeel vervangen zijn. Wil de klant contrastvloeistof krijgt ie dat en wordt een sticker geplakt die duidelijk aangeeft dat er contrastvloeistof is toegediend. Contrastvloeistof mengt zich met de olie en niet met het koudemiddel...contrastvloeistof is 1 malig ...al zit het er 4 jaar in..totdat het systeem wordt gespoeld.

Tot slot: @Daan als jij merkt dat de airco wel nog koelt maar niet goed meer..! is het jouw pakkie en zorgen dat het systeem door een aircospecialist gecontroleerd wordt...Je bent niet de enige en zul je zeker niet de laatste zijn die geconfronteerd gaat worden met een burn-out.
Ik blijf erbij...de mensen redeneren gewoonweg zolang de airco koelt is er niets aan de hand..totdat ie het niet meer doet...en kunnen de kosten hoog oplopen.

By the way...ik was om 11.30 bij de medeforummer en vertrok om 13.30...en overhandigde het airco certificaat.
 
Bovenaan Onderaan