Raar geluidje bij homokineet Bakzijde

Stephan27

Actief lid
Hi Iedereen,

Weer even geleden en eigenlijk vrij probleemloos gereden. Tot vandaag :-).

Ik en een kennis hadden vandaag de mogelijkheid om de Skoda op de brug te rijden en hem vanonder eens goed te bekijken. Nu er moeten wat rubbers vervangen worden en et maar niets erg. Enkel 2 rare geluidjes waar we niet echt een antwoord op weten.

1) De voorwielen zodanig opkrikken dat ze vrij kunnen draaien (geen contact met de grond). Als je dan lichtjes heen en weer beweegt met het wiel (aan beide kanten) hoor je een klak bij de binnenste homokineet heen klak, weer klak enz.

Je hoort het ENKEL bij lichtjes op en af bewegen, als je aan het wiel doordraait hoor je niets. (Het gevoel als je een 2takt brommer met vario zijn achterwiel heen en weer beweegt - als iemand dit kent).

Is dit normaal???

2) We hebben wat speling kunnen merken bij het linkervoorwiel (2handen op het wiel en draaien zoals de stuurinrichting, links-rechts) maar het lijkt het heel de veer mee beweegt) Mijn kennis dacht aan de veerpotschotel. Omdat je bij het scherp indraaien (naar links) in achteruit vanuit stilstand een klakklakklak hoort.

Hoop op jullie raad, thanks !

Grtz

Stephan

leo442

Forumguru
Binnenste homokineten gaan wel eens stuk. Zitten de bouten wel allemaal vast van de binnenste homokineet. De veer draait altijd mee als je het stuur verdraaid, maar als dit de geluiden geeft die je omschrijft en je ziet de veer schokkend bewegen dan zou je een probleem kunnen hebben van het bovenste veerschotel lager.

Stephan27

Actief lid
Thanks heren ,Veerschotel hadden we verwacht. Enkel dat puntje met de versnellingsbak blijft een raadsel. Hier ook eens op het werk gaan vragen en zij hadden ook geen idee. De klak is precies de homokineet die terug contact maakt met de bak. Maar kan volgens mij niet, want dan zou ik dit moeten merken tijdens het vertrekken.

We lmerk ik soms ofdat er iets losschiet als ik 's morgens als eerste met alles koud vertrek. Je zet hem in versnelling, geeft gas en dan hoor je precies een klak, of hij in vitesse schiet... Precies of dat de koppeling ff blijft hangen maar deze is maar 50 000km oud...

Bovenaan Onderaan