Hmm, lastig, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt (rij ook een 1.5, maar handgeschakeld), maar ik ervaar het meer als een zeer zeer mild schokje, niet als inhouden of zo. En ik voel het ook zeker niet bij elke overgang van eco naar niet-eco of andersom, maar alleen als ik bijvoorbeeld op een rechte rij, met constante snelheid, en de weg begint iets omhoog te lopen of zo, waardoor ie meer vermogen nodig heeft en naar de niet-eco stand gaat. Of andersom, als de weg naar beneden begint te lopen en ie naar de eco-stand gaat. Met koude motor is het iets beter merkbaar dan bij warme motor.
Maar ik ervaar het absoluut niet als storend, meestal merk ik het niet eens en zie ik het alleen aan de indicator op het dashboard. Misschien heb ik geluk, misschien ben je overgevoelig (hoewel ik zelf ook redelijk gevoelig ben voor "opmerkzaam" gedrag van m'n auto), of misschien is er iets mis met jouw auto. Maar als er niets mis is met je auto is er verder niets aan te doen, de eco-stand is niet uit te schakelen of zo. Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.