raar gevoel bij eco

Zodra de eco stand wordt ingeschakeld (ik rijd DSG 7-automaat 1,5ltr) dan is het net af er even ingehouden wordt. Ook als de eco stand weer uitgeschakeld wordt, komt dat gevoel terug. De eco stand wordt automatisch in- en uitgeschakeld. Herkent iemand dit en wat is er tegen te doen? Dank voor de reactie want het irriteert mij mateloos.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hmm, lastig, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt (rij ook een 1.5, maar handgeschakeld), maar ik ervaar het meer als een zeer zeer mild schokje, niet als inhouden of zo. En ik voel het ook zeker niet bij elke overgang van eco naar niet-eco of andersom, maar alleen als ik bijvoorbeeld op een rechte rij, met constante snelheid, en de weg begint iets omhoog te lopen of zo, waardoor ie meer vermogen nodig heeft en naar de niet-eco stand gaat. Of andersom, als de weg naar beneden begint te lopen en ie naar de eco-stand gaat. Met koude motor is het iets beter merkbaar dan bij warme motor.

Maar ik ervaar het absoluut niet als storend, meestal merk ik het niet eens en zie ik het alleen aan de indicator op het dashboard. Misschien heb ik geluk, misschien ben je overgevoelig (hoewel ik zelf ook redelijk gevoelig ben voor "opmerkzaam" gedrag van m'n auto), of misschien is er iets mis met jouw auto. Maar als er niets mis is met je auto is er verder niets aan te doen, de eco-stand is niet uit te schakelen of zo. Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
 

leon-cupra

Forumguru
Ervaar hier de eco-stand in een 2023 1.5 Passat handgeschakeld ook als enorm storend. Het is wel niet dat je voelt dat hij inhoudt ofzo maar er ontstaat een irritante lage toon. Van zodra uit eco is die lage toon weg. Binnenkort eens binnen doen bij de dealer om dit na te zien(zal wss wel een “producteigenschap” zijn).
 
Vreemd, ik merk er niets van. Het viel mij wel ineens op dat na een 30k beurt de motor sneller in eco gaat. Nu kan dat in jouw geval zijn dat de bak staat te twijfelen. Een DSG stelt vooraf de volgende of vorige versnelling in. Dat kan het schokkerige zijn omdat ook je injectie in idle gaat. Toch maar even langs de dealergatage?
 
Daar ben ik geweest. De werkplaatschef heeft in de auto gereden en heeft het geconstateerd. Er werd gezegd dat het aan de benzine lag die ik tank dus ik ben overgestapt naar E5 i.p.v. E10. Later ontdekte ik zelf dat het gebeurde als die eco stand 'aan en uit' gaat. De beurt is pas geweest dus om nou weer naar de dealer te gaan... Zal er eens over nadenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt gek… maar ik gooi om de paar duizend kilometer een halve liter zibro olie bij een volle tank. (Sommigen doen lampolie die wordt afgeraden, maar ik weet wel waarom) Maakt alles lekker schoon. Geen gein. Anderen tanken Shell ‘Hoe heet die dure ook alweer’… maar da’s onzin. Alles zit gewoon in de standaard peut. Wat ook wel eens wil mankeren is de gasklep. Toyota vvti heeft daar ook last van. Zoeken de monteurs zich rot dat de motor stationair wappert of afslaat. Is gewoon de sensor van dat ding versleten. 50 euro en klaar.
Misschien is dat bij de tsi ook zo… zeg maar wat. Kan zelfs, nu ik er over denk, dat het ook de airco kan zijn die aan en afslaat…. Och jee…..
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Of je bougies zijn gewoon aan vervanging toe…

Merk aan de Golf dat ‘ie na de laatste tankvulling ook wat duidelijker de overschakeling ven 2 naar 4 cilinders laat voelen (en omgekeerd).
Overmorgen mag hij de 1500 kg weer door Oostenrijk sleuren, dus dan komt er vanzelf weer andere vulling in de tank…
Kan dus netzo goed aan de brandstof liggen!
 
Bovenaan Onderaan