Raar rammelgeluid nieuwe skoda fabia combi tour

tijgertje

Nieuw lid
Beste lezers, wij zijn sinds 2 weken de eigenaar van een nieuwe skoda fabia combi tour. Vanaf het begin horen we een raar rammelgeluid rechts voor.
Dit treed op bij het gasgeven. We zijn al twee keer terug geweest naar de dealer en die heeft er gisteren een nieuwe motorsteun rechts ingezet.
Het geluid is er nog steeds. Je kan het geluid vergelijken met een takje wat tussen de spaken van je fiets zit.
Onze auto gaat nu terug naar de importeur. Over 2 weken vertrekken wij naar Denemarken en willen met dit geluid niet naar het buitenland.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat wij willen weten is of dat verholpen kan worden.

Monteurtje

Forumguru
Het is even van belang wat voor motor erin zit. Als het een 1.2 TSI is dan zou het de aircoleiding kunnen zijn die tegen de carrosserie rammelt. Rechts voorin de motorruimte.

Monteurtje

Forumguru
Dan is de kans redelijk aanwezig dat het de aircoleiding is. Brandstofslang hebben ze al wat verandert. Van bovenaf kan je wel zien of de aircoleiding tegen de carrosserie aanzit. Ter hoogte van de dynamo ongeveer. Anders weten ze het in de garage wel, het is meegedeeld tijdens een meeting.

tijgertje

Nieuw lid
Hallo, het euvel is verholpen. Het bleek een leiding te zijn geweest die tegen de carosserie aan kwam. Nu kunnen we zonder zorgen komende zaterdag naar Denemarken.
Ik wil iedereen die reageerde bedanken.
gr Theo en Saskia

Weten jullie ook welke leiding het was en waar die zat? Was het zoals Monteurtje aangaf? Ik heb volgens mij (Fabia Combi Tour 14-07-2012) een zelfde resonantie, het klinkt iig zoals je het omschreef.

Ik heb gisterenavond nog even goed met de zaklamp gekeken, maar kan nergens (airco)leidingen vinden die tegen de carrosserie aanliggen, alles is hier goed vrij van.
Vanmorgen na de koude start nog een keer geluisterd, het lijkt wel achter de afdekking van het uitlaat spruitstuk (1.2 TSI) te komen. Toen de motor na enig opwarmen terug viel naar het normale stationaire toerental verdween het. Het geluid is dan nog wel met het gaspedaal op te wekken. Iemand nog een idee? Alvast bedankt.

Monteurtje

Forumguru
Als dat het geluid is dan is dat de laaddrukregelaar. Hoort zo. Maar als het een resonantie is dan kun je die vaak erin krijgen door met het toeren te spelen en als je het juiste toerental hebt dan resoneert die constant. En dan door een tweede persoon verschillende dingen in motorruimte aandrukken vastpakken of wat dan ook en luisteren of het dan weg is. Soms is het wel lastig om te vinden.
De laaddrukregelaar doet dat niet.

Dankjewel Monteurtje, ik ga er mee aan de slag. Heb het vermoeden dat het idd een resonantie is en verdenk het hitteschild. Anders maar een keer langs de garage. Heb nog even gedacht aan de distributieketting maar ik mag toch aannemen dat die problemen inmiddels niet meer voorkomen, ik heb een (nieuw) tour model die half juli is afgeleverd. Bovendien staat er net 3000km op de teller en ik hoor het vanaf het begin. Nogmaals dank voor het meedenken.

Ben er achter wat het is, het is toch de laaddrukregelaar. Als ik het asje (stangetje) goed vasthoud is het ratelen weg. Vind wel dat het erg veel geluid maakt, met de radio uit hoor ik het binnen, net alsof er achter het dashboard iets ritselt. Overigens verwdijnt het zo goed als helemaal als de motor op temperatuur is. Zal er bij gelegenheid naar laten kijken (luisteren) bij de garage. Het is iig niet de distributie.

Bovenaan Onderaan