Raar starten na lange rit...

hoi,
heb juist een skoda octavia gekocht een 1.9tdi 105pk van 2007 103950km,wat me opviel is wnn ik er mee op de autostrade gereden heb,hem stil leg en hem x aantal minuten later wil starten,dat hij start maar de zelfde sec terug stil valt,en nogal bruks...
dan start ik hem terug en dan gaat die wel...?
tijdens het rijden merk ik niets aan de wagen...
als ik in de stad rijd,dan heb ik dat nog niet gehad...?

iemand die er raad mee weet?

grtz
 

skodaboy

Forumguru
hey, welkom op het forum.. :aangenaam: jezelf voorstellen in de rubriek meet & greet mag altijd...

ben je er zeker van dat de 02 deze 'fout' alleen maar doet,na dat hij 'alleen' maar autosnelweg heeft gereden?
als ik jou verklaring zo lees,dan zou ik zeggen dat de transporder (anti-diefstal) niet correct werkt..precies of het systeem op da moment jou sleutel(in de sleutel zit een chip) niet herkent en daar mee de auto niet laat starten,en bij de volgende start-poging 'herkent' hij de sleutel wel?

ff de reactie's van de technici onder ons afwachten,:xyxthumbs:
 
hey, welkom op het forum.. :aangenaam: jezelf voorstellen in de rubriek meet & greet mag altijd...

ben je er zeker van dat de 02 deze 'fout' alleen maar doet,na dat hij 'alleen' maar autosnelweg heeft gereden?
als ik jou verklaring zo lees,dan zou ik zeggen dat de transporder (anti-diefstal) niet correct werkt..precies of het systeem op da moment jou sleutel(in de sleutel zit een chip) niet herkent en daar mee de auto niet laat starten,en bij de volgende start-poging 'herkent' hij de sleutel wel?

ff de reactie's van de technici onder ons afwachten,:xyxthumbs:
thnx ;)
als ik hier in de geburen blijf rijden heeft hij het niet (tot nu toe toch niet)
ik rij met de nieuwe sleutel rond,die is nog nooit gebruikt geweest..zou altijd kunnen,maar zou mij verwonderen dat deze kapo zou zijn :(
grtz
 

skodaboy

Forumguru
ah zo,je rijdt dus met 'een nieuwe' sleutel,is dit gewoon de reservesleutel van de wagen of heeft de garage/dealer jou een nieuwe afgeleverd?
een 'nieuwe sleutel' moet zo wie zo worden in gelezen in het systeem,want anders 'herkent' de transponder de 'nieuwe' sleutel niet. maar moest dat niet gebeurd zijn dan zou je de wagen inprincipe niet kunnen starten met die sleutel,hij start ff en slaat weer af
als je nog een andere sleutel van de auto hebt,stel ik voor om met deze een tijdje te gaan rijden en dan kijken of het probleem nog optreedt...
het probleem zit volgens mij of in de transponder of wel in de sleutel,de communicatie tussen de twee zal er niet altijd zijn..
je kan ook altijd eens vragen bij de dealer of die iets weet/herkent van dit probleem...:xyxthumbs:
 
ah zo,je rijdt dus met 'een nieuwe' sleutel,is dit gewoon de reservesleutel van de wagen of heeft de garage/dealer jou een nieuwe afgeleverd?
een 'nieuwe sleutel' moet zo wie zo worden in gelezen in het systeem,want anders 'herkent' de transponder de 'nieuwe' sleutel niet. maar moest dat niet gebeurd zijn dan zou je de wagen inprincipe niet kunnen starten met die sleutel,hij start ff en slaat weer af
als je nog een andere sleutel van de auto hebt,stel ik voor om met deze een tijdje te gaan rijden en dan kijken of het probleem nog optreedt...
het probleem zit volgens mij of in de transponder of wel in de sleutel,de communicatie tussen de twee zal er niet altijd zijn..
je kan ook altijd eens vragen bij de dealer of die iets weet/herkent van dit probleem...:xyxthumbs:
dit is denk ik gewoon de reserve sleutel van de wagen,die nog niet gebruikt was...
heb het 2x voor gehad en 2x wnn ik op de autosnelweg geweest was... :(

heb de auto 3 dagen en al2 x moete starten met startkabels,na een nacht stil staan,denk de battery?(hoop ik) al geeft het lichtje in de battery zelf het nog niet aan..alternator geeft 14.4v dacht ik en als de wagen stil staat heeft de battery 12.4v
maar de wagen is 5j oud,dus zou dit wel eens kunnen dat de battery eraan is voor de moeite he :(
grtz
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me geen accu kwestie: is een tikkie snel, maar ook de spanningen lijken in elk geval normaal. De dynamo kan wel te weinig stroom leveren bij opladen (dan kan de spanning van 14.4 V nog wel in orde zijn), maar dan zou je verwachten dat bij stilstand de accuspanning aan de lage kant zou zijn. Nu is 12,4 Volt wel een paar tiende Volt aan de lage kant, maar ik denk dat dit eerder aan de meting dan aan de accu ligt. Vooral ook omdat ie de 2e keer wel gewoon start, dat is ook een aanwijzing dat het niet aan de accu ligt.

Als het aan de ECU zou liggen zou ie het de 2e keer ook niet doen. Mijn gok is, dat het in de brandstofvoorziening zit. (probleempje met brandstofpomp of brandstoffilter, waardoor ie bij warme motor na de start net wat brandstof tekort komt. Als je de auto al even gestart hebt, heeft de brandstofpomp weer wat druk opgebouwd, en daarom doet ie het de 2e keer wel. Begin eens met de auto uitlezen op foutcodes.
 
Lijkt me geen accu kwestie: is een tikkie snel, maar ook de spanningen lijken in elk geval normaal. De dynamo kan wel te weinig stroom leveren bij opladen (dan kan de spanning van 14.4 V nog wel in orde zijn), maar dan zou je verwachten dat bij stilstand de accuspanning aan de lage kant zou zijn. Nu is 12,4 Volt wel een paar tiende Volt aan de lage kant, maar ik denk dat dit eerder aan de meting dan aan de accu ligt. Vooral ook omdat ie de 2e keer wel gewoon start, dat is ook een aanwijzing dat het niet aan de accu ligt.

Als het aan de ECU zou liggen zou ie het de 2e keer ook niet doen. Mijn gok is, dat het in de brandstofvoorziening zit. (probleempje met brandstofpomp of brandstoffilter, waardoor ie bij warme motor na de start net wat brandstof tekort komt. Als je de auto al even gestart hebt, heeft de brandstofpomp weer wat druk opgebouwd, en daarom doet ie het de 2e keer wel. Begin eens met de auto uitlezen op foutcodes.
ja maar dat hem smorgens niet start,da zal de accu wel zijn die versleten is he..
gisteren had die geen foutcodes,of eergisteren toen ik hem uitgelezen heb...
deze heeft juist groot onderhoud gehad,met branstoffilter...maar toen ik hem ging halen was de tank wel zo goed als leeg??mss vuil binne gehad van het laatste in de tank??
 

VEEJAY

Forumguru
heb juist een skoda octavia gekocht een 1.9tdi 105pk van 2007 103950km,wat me opviel is wnn ik er mee op de autostrade gereden heb,hem stil leg en hem x aantal minuten later wil starten,dat hij start maar de zelfde sec terug stil valt,en nogal bruks...

Dit misschien?

Correctie startprobleem
Diverse TDI-motoren hebben het probleem dat de motor wanneer hij warm is niet goed aanslaat. Vervangen van de startmotor helpt niet? Dan is de oorzaak een fout in de software. Wij kunnen de software van uw motormanagement updaten waardoor de motor ook warm snel aanslaat. Deze aanpassing wordt kosteloos gedaan bij chiptuning van iedere dieselmotor.
 
heb juist een skoda octavia gekocht een 1.9tdi 105pk van 2007 103950km,wat me opviel is wnn ik er mee op de autostrade gereden heb,hem stil leg en hem x aantal minuten later wil starten,dat hij start maar de zelfde sec terug stil valt,en nogal bruks...

Dit misschien?

Correctie startprobleem
Diverse TDI-motoren hebben het probleem dat de motor wanneer hij warm is niet goed aanslaat. Vervangen van de startmotor helpt niet? Dan is de oorzaak een fout in de software. Wij kunnen de software van uw motormanagement updaten waardoor de motor ook warm snel aanslaat. Deze aanpassing wordt kosteloos gedaan bij chiptuning van iedere dieselmotor.
ja maar als ik 40km rij gewoon op de gewone baan dan heeft hij dit niet?
 

Huibert

Forumguru
Wat ik van de start correctie weet is dat dit alleen het toerental waarop hij begint in te spuiten iets verlaagd. Dit is effectief wanneer hij bij warme motor pas na goed doorstarten wil aanslaan, probleem van topic starter lijkt mij toch anders. Het lijkt wel iets op het probleem wat ik ooit met mijn Saxo heb gehad, hierbij wilde hij ook of niet starten of pas bij een volgende poging. Hier is toen een spoel vervangen die om het contactslot zit, deze pikt het signaal van de sleutel op. Maar ook dit was willekeurig en niet gebonden aan motor temperatuur.
 

Cordoba

Forumguru
Huibert, wat jij bedoeld is de leesring bij het contactslot: die leest de chip van de contactsleutel uit, en die wordt vervolgens gecheckt of ie bij de auto hoort (is ingeleerd).
 

vw125

Forumguru
Ik heb sinds een tijdje ook dit probleem met men Octavia van bouwjaar 2005.
Als de motor op bedrijfstemp. staat slaat die moeilijk aan, maar nu heb ik al door verschillende bronnen vernomen dat dit probleem zou kunnen ontstaan door een sensor die ergens in de buurt van het gaspedaal zou zitten. Ze vertelde me als je dit probleem hebt je de gaspedaal beetje moet induwen en dan zou die aanslaan.
Heb dit al enkele keren gedaan en het blijkt te werken maar nu was men vraag of dit eigenlijk wel goed is voor de wagen.
PS. Vorig jaar is er een nieuwe batterij geplaatst.

Grtz Lesley
 
Bovenaan Onderaan