Radiateur vervangen, hoe?

The bone collector

Senior Member
Goedemorgen,

De eerste 600 km gereden met mijn recent verworven Felicia (1.9 diesel) , naar alle tevredenheid trouwens. Maar gisteren even gecontroleerd of de wagen geen water/olie verbruikt. Oliepeil was geen milimeter gezakt, dus er is alvast geen hoog olieverbruik.

Koelvloeistofniveau is echter een andere zaak, die stond ondertussen op het minimumniveau. Na een kleine inspectie sporen van roze koelvloeistof onderaan de radiateur gemerkt. Wagen even warm gereden en nogmaals gecontroleerd, en de radiateur werd onderaan vochtig.

Op zich geen catastrofe, haal ik de radiateur uit mijn oude Felicia, die is nog goed. Is er toevallig iemand die een handleiding heeft hoe je die kan uitbouwen (weinig kans, ik weet het). En nog een vraag, hoe ontlucht ik het systeem? Ik vul de radiateur en laat de motor warm draaien tot de thermostaat open gaat en daarna vul ik langzaam bij? Of krijg ik dat zo nooit goed ontlucht?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

JJB

Lid
Goedemorgen,

Vervangen van de radiateur bij de Felicia 1.9D is goed zelf te doen, ik heb dit ook ooit zelf gedaan en herinner me geen bijzonderheden. Gewoon goed kijken hoe het in elkaar zit. Vergeet bij het ontluchten niet de verwarming maximaal aan te zetten, dan ontlucht je ook dat deel van het systeem.

Succes.
 

The bone collector

Senior Member
Bedankt voor de info.

Ik vroeg me trouwens ook nog af of het moeilijk is om de slangen terug lekvrij te krijgen, want er komt toch wel wat druk op het systeem.
 
Radiateur vervangen stelt eigenlijk niets voor .
Je moet ook in de gaten houden dat de radiateurs wel dezelfde maten moeten hebben anders past het niet!
De radiateur van een 1.3 is iets kleiner dan die van een 1.6 en ik meen dat die van een 1.6 dezelfde maten heeft als die van een 1.9 diesel !

Maar 100% zeker ben ik daar niet meteen van !
 

The bone collector

Senior Member
Zo, radiateur is vervangen, korte uitleg voor wie het in de toekomst nog wil doen:

  • Reservoir servo olie loshalen (met 3 bouten, heel gemakkelijk van bovenaf te doen), meer hoef je niet te doen: als het kan bewegen kan de radiateur er van tussenuit.
  • Ventilator zit met 3 bouten vast, kan los met een gewone dopsleutel (2 stekkers gewoon losmaken), en die eerst afzonderlijk uit de motorruimte halen.
  • Radiateur zit slecht bovenaan met 2 bouten vastgedraaid
  • 2 slangen loshalen (zitten zelfspannende spanringen bevestigd)
  • Zowat alle koelvloeistof loopt weg, dus haal voldoende nieuwe (in een 1.9 diesel zit toch een 6 liter)
  • Alles terug aansluiten in omgekeerde volgorde :)
  • Koelvloeistof bijvullen in het reservoir, en wat wachten, ze zakt automatisch
  • Motor laten warmdraaien en langzaamaan koelvloeistof bijvullen.
  • Na een ritje van 10 km toch nog een paar 100 ml moeten bijvullen, dus wel opletten dat alles goed ontlucht is.
Enige moeilijkheid is om die spanringen open te krijgen. De klepjes die je met een tang moet samenduwen, zitten niet altijd op de meest strategische plaats. Terugplaatsen gaat eenvoudiger.

Ik heb er een uur of 3 aan gewerkt, maar dat is vooral omdat ik een andere koelvloeistofdarm ook moest vervangen wegens een beetje lekkage aan een T-stuk. Misschien was dit een minimale lekkage en had het nog jaren zo kunnen blijven, maar toch....
 
Bovenaan Onderaan