Radiator.

Helaas liet de Skoda mij vandaag een beetje in de kou staan. Ik starte vanmorgen de auto en ging richting Amsterdam. In de buurt van Ilpendam ging ineens mijn lampje van de koelvloeistof branden. Ben meteen bij de eerste gelegenheid gestopt en gekeken onder de motorkap. Ik zag dat mijn koelvloeistoftankje (mooi scrabblewoord) bijna leeg was. Heb altijd koelvloeistof bij me, dus meteen bijgevuld en verder gereden. Helaas in de ijtunnel begon het lampje weer te branden. Heb toen de auto even na de ijtunnel aan de kant gezet en weer onder de kap gekeken. Weer het tankje leeg. Onder de auto zag ik toen de koelvloeistof weglopen. Kortom lekkage. Heb meteen de wegenwacht gebeld en die kwamen pas na 2 uur. Pffff. Heb zitten koukleumen in die auto. Durfde de motor niet meer aan te zetten i.v.m. drooglopen. Ik dacht zelf dat mijn waterpomp het begeven had, maar volgens de wegenwacht was het de radiator. Hij heeft het tankje gevuld met water en vroeg of ik nog een flesje in de auto had. Die had ik dus, maar bij het geven van het flesje zei hij ,,He,dat is blauwe koelvloeistof. Dat mag hier niet in. Alleen rode koelvloeistof( hij zei iets met G12 of zo). Ik zei dat ik wel eens bijvulde met die blauwe. Of dat kwaad kon zei hij niet echt veel. Mijn vraag is dus, wat is het verschil tussen die twee kleuren ? Kan het echt kwaad als je dat samen vermengd ? Hij zei dat ik meteen mijn koelvloeistof moet laten vervangen. Ik heb er nog nooit iets over gehoord. Kan iemand mij dat uitleggen ? Alvast bedankt. Vr.Gr.Henk.
 

EdK

Forumguru
Oude flesje (blauw) even bewaren en zodra je bij lakeman bent geweest en een reserve weer in je wagen hebt (rood) deze flessen naast elkaar leggen en dan de verschillen zoeken.
Weet inderdaad ook dat er twee kleuren zijn maar had tot nu het idee dat de kleur in deze niet van toepassing was.
Misschien dat het te maken heeft met de soort materiaal waar je blok van is gemaakt ?
Aluminium corodeerd natuurlijk makkelijker dus dat dit de reden is ?

Monteurtje zal zeker het antwoord weten
 

rbo

Senior Member
De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, in 2005 ge-upgrade naar de G12-plus (Coolmix LL). Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG 'TL-VW 774 F' zijn oftewel G12-plus. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.

Levensduur
De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.

Mengen
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
 

HHW

Lid
Nog een vraagje aan Henkus,

Toen je gestopt was om de koelvloeistof bij te vullen, heb je toen gewacht tot je motor helemaal afgekoeld was?

Ik weet namelijk nooit of je de dop van het reservoir eraf mag draaien als de motor nog warm is? IVM met mogelijk spatten of dampen o.i.d??
 

EdK

Forumguru
de dop van je reserve tankje met nicvo aanduiding wel
De dop van je radiator zou ik niet doen met warme motor omdat de kans op brandwonden groot is
Wil er nog wel eens uitspuiten dan.
 

FredV

Banned
altijd eerst een klein beetje lossen zodat de druk wegkan. Daarna kun je de dop geheel losdraaien.
 
Oude flesje (blauw) even bewaren en zodra je bij lakeman bent geweest

Helaas heb ik slechte ervaringen met Lakeman. Ga altijd naar Schipper in Nibbixwoud. Is iets verder,maar die vertrouw ik wel.

Rbo, bedankt voor de uitleg. Nu begin ik het tenminste te snappen.

Hhw,toen ik ging bijvullen viel me al op dat er helemaal geen druk was opgebouwd in het tankje. Weet dat je normaal altijd de dop voorzichtig moet losdraaien i.v.m de druk.
 
Bovenaan Onderaan