Radiatorventilator slaat aan na het rijden, maar blijft aan en uit gaan--> accu leeg!

Tielman36

Nieuw lid
Gister met trots mijn tweedehands octavia 2,0 TDI opgehaald. Reed als een beest naar huis. Vandaag wil ik m starten en ha ha ha mijn accu leeg, omdat waarschijnlijk mijn radiatorventilator spontaan aan en uit blijft slaan. Het is koud genoeg........ bedrijfstemperatuur was normaal 90 graden.

Heeft iemand ervaring hiermee?

grz

Dennis
 
Goedemorgen,

Bij mijn octavia ging ook vaak onnodig de ventilator draaien, terwijl dit niet nodig was. bij mij was toen de buitentemperatuur sensor in de voorbumper defect, daardoor zag ik ook regelmatig geen buitentemperatuur. na het vervangen van die sensor was het probleem over. De accu liep alleen niet leeg bij mij, draait de ventilator ook als het contact uit is?

Martijn
 

Tielman36

Nieuw lid
Goedemorgen,

Bij mijn octavia ging ook vaak onnodig de ventilator draaien, terwijl dit niet nodig was. bij mij was toen de buitentemperatuur sensor in de voorbumper defect, daardoor zag ik ook regelmatig geen buitentemperatuur. na het vervangen van die sensor was het probleem over. De accu liep alleen niet leeg bij mij, draait de ventilator ook als het contact uit is?

Martijn


Antwoord:

Hoi Martijn,
Ja de ventilator draait juist als alles uit is, sleutel eruit enz. De buitentemperatuurmeter doet het gewoon.
 

Antera

Donateur
Dan is de electronica in de fan kapot dit word een nieuwe radiatorfan is een kwaaltje en komt vaker voor bij oa golf 5,octavia

laat hem maar eens uitlezen

p.s je voorstellen mag ook :xyxthumbs:
 
Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Bij het uit zetten van de auto bleef 1 van de ventilatoren draaien. Hij ging bij mij op een gegeven moment wel uit. Echter werdt er door de dealer wel gewaardschuwd dat het me accu leeg kon trekken dit omdat de ventilator ook aan kon blijven. Wat ik me herrinner is dat er een sensor in de ventilator zit die zijn werk niet meer goed deed. Heb uiteindelijk de ventilator laten vervangen. Sinds die tijd geen problemen meer.
Oja ik heb ook een 2.0 TDI
 

Tielman36

Nieuw lid
Bedankt voor alle reacties, ...... ik heet overigens Dennis en ben sinds 27 januari jl. een Skoda rijder. Hiervoor heb ik 3 jaar een VW Golf 4 variant gehad uit 2002 en nooit iets aan gehad naast het gewone onderhoud. Nu ben ik 2 dagen een skoda octavia uit 2006 en ik begin met een kapotte ventilator.

Nou ja, de ventilator doet het uitstekend :laugh:, alleen wil die niet uit. Het zit hem dus in het aan/uit meganisme. Is de ventilator en sensor apparaat of is de sensor iets aparts?

grz

Dennis
 

Monteurtje

Forumguru
Het kan ook in de E-box zitten. Zekeringkast naast de accu. Heb dat ook al een paar keer meegemaakt. Dan zit het deksel er niet goed op. Vocht is dan de oorzaak. Zou dat dat ook controleren. Maar als je niet handig bent met sleutelen laat dat dan aan de garage over. Want als die E-box verkeerd in elkaar gezet wordt of je bent vergeten op welke plek die 20 zekeringen zaten heb je nog steeds een probleem.
 

Tielman36

Nieuw lid
Het kan ook in de E-box zitten. Zekeringkast naast de accu. Heb dat ook al een paar keer meegemaakt. Dan zit het deksel er niet goed op. Vocht is dan de oorzaak. Zou dat dat ook controleren. Maar als je niet handig bent met sleutelen laat dat dan aan de garage over. Want als die E-box verkeerd in elkaar gezet wordt of je bent vergeten op welke plek die 20 zekeringen zaten heb je nog steeds een probleem.

Nou, ik zal je vertellen wat er vandaag gebeurd is. Ik naar een vriend om mijn nieuwe aanwinst te laten zien. Hij start en de motor slaat af. Weer starten maar nee hoor, geen gloeidraad je te zien. Anwb gebeld, want er klikte iets hevig in de zekeringkast. Wat blijkt? Relay is kapot, maar omdat het vandaag zondag is kon ik geen nieuwe kopen. Die man van de anwb zei dat de relay wel eens de boosdoener kan zijn van al de problemen, maar dat weet ik pas morgen.

Ik hou jullie op de hoogte.........
 

Monteurtje

Forumguru
Of er zit inderdaad vocht in de E-box waardoor en de koelvinnen niet goed werken en het relais kapot is. Maar dat zullen we dus binnenkort horen.
 

Tielman36

Nieuw lid
Of er zit inderdaad vocht in de E-box waardoor en de koelvinnen niet goed werken en het relais kapot is. Maar dat zullen we dus binnenkort horen.

Heb relais gister vervangen en alles is inderdaad opgelost. Ik merkte het gelijk al bij het erinsteken aan een zoemend geluid wat uitbleef.

14 euri

Ik ben weer gematigd blij, heb nog wel last van cognitieve desonantie.....
 

Tielman36

Nieuw lid
Na het vervangen van de relais is alles rustig. De ventilator is stil, het servicelampje is uit ....... zoals het hoort.
Nog wel last van cognitieve dissonantie .................... Bedankt iedereen!

Bijgevoegd een foto van de boosdoener :confused: 2012-01-31 15.57.24.jpg 2012-01-31 15.57.56.jpg
 
Bij vorige auto (1.6FSI) zelfde probleem gehad, zat echter niet in de fan maar in de E-box. In ons geval is de gehele E-box vervangen, ding zag er niet helemaal fris uit na een schadegevalletje bleek later, restschade dus, gelukkig deed de verzekering niet moeilijk.
 
Bovenaan Onderaan