Radio audience vervangen door RNS

5kript

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik zit me al een tijd rot te zoeken achter goede informatie over het vervangen van men audience radio in men octavia 2. Ik wil de radio vervangen door een RNS of originele van skoda, denk dat dit dan de amundsen of columbus is ofzo? Of door een zenec, of RNS van china?? Ik heb op het forum ook al gezocht en wel een beetje uitleg gevonden, maar niet genoeg voor mezelf.

Welke zijn de beste opties voor de keuze van de radio?
Wat moet er buiten de oude radio eruit en nieuwe erin nog veranderd worden? Ik heb iets gelezen over een canbus maar begrijp niet goed wat dit doet en of dit voor een amateur zoals ikzelf allemaal gemakkelijk is om te doen.
De afdekplaat moet dan ook vervangen worden, kan dit bij eender welke Skoda dealer aangekocht worden?
Welke stappen moet je zoal ondergaan om hieraan te beginnen? (ben echt een leek op dit vlak)

Tips zijn zeer welkom en eventuele links naar goede winkels!

(weet niet of dit in de juiste sectie geplaatst is)

Alvast bedankt!

Grtz

Bakkertje

Forumguru
Persoonlijk zou ik niet voor een originele gaan. Omdat:
- Deze duurder zijn dan after market
- Deze kwalitatief minder zijn (zeker voor wat betreft de audio eigenschappen)
- Er minder kaartupdates zijn
- Diefstalgevoelig

Afhankelijk van je overige eisen / wensen kun je dan nog verder gaan kijken. Wil je een toestel dat lijkt op origineel en ook integreert met je maxi-dot dan ga je voor een Zenec. Kan je dat gestolen worden en heb je liever een "audiofiel" toestel dan zou ik voor een aftermarket toestel gaan (de Pioneers, Kenwood, Alpine's etc. van deze wereld). Wil je voor weinig een RNS-achtige dan kun je er 1 uit China laten komen.

Afhankelijk van je keuze kunnen mensen je hier wel vertellen wat je allemaal nodig hebt om het werkend in je auto te krijgen.

CDK

Forumguru
Persoonlijk zou ik voor een Zenec gaan in jouw geval, o.a. @EdK heeft er zo 1 dacht ik, misschien wil hij jou tips of advies geven indien gewenst? Diefstal gevoeligheid van een Columbus is hoog, kaarten niet up to date, bedieningsgemak van touchscreen niet bijster goed en vooral wel heel duur in aanschaf.

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb vorig jaar de Swing radio vervangen door een Zenec. Uiteindelijk voor Zenec gekozen omdat die mooi integreert met je MFD scherm en de optische weergave van je climatronic en park distance control overneemt. Het is volgens mij wel belangrijk om te weten of je een Pre-Facelift (2004-2009), of Facelift (2009-2013) model hebt, de ondersteuning van deze opties (Canbus integratie) is in het Facelift model een stuk beter. Ik heb toen ook naar Pioneers, Kenwoods etc gekeken, maar die vielen toch af op de prijs, looks en ontbrekende canbus integratie (of daar moest je dan nog 200 euro extra betalen).

Zie dit topic waar ik de volledige inbouw van de Zenec heb vastgelegd.

Met de standaard speakers nog in mijn Octacia is het geluid er tov de Swing absoluut enorm op vooruit gegaan en met de equalizer is het ook nog een beetje bij te stellen. Minder vervorming bij hoger volume of stevige bassen, geluid is minder schel, voller geworden.

In mijn vorige auto had ik een RNS 315 (Amundsen) dus daar kan ik hem wel mee vergelijken. In het kort:

• Navigatie: veel beter, zowel bediening, actualiteit van de kaarten en kosten van een update (80 ipv 300+ euro)
  • Radio: Prima, goed, geen verschil met RNS315
  • Ondersteuning van media (mp3, video): Hij ondersteunt erg veel, ook video divx/xvid, maar de bediening is omslachtiger, mp3-tjes worden minder netjes weergegeven en door mappen heen bladeren op zoek naar je favoriete nummer wekt soms irritatie bij mij. Scrollen en selecteren door lijsten werkt niet (goed) met de draaiknop rechtsonder, dus je moet alles via het touchscreen doen en dat werkt niet heel fijn.
  • Geluid: ik had in mijn vorige auto een Volkswagen Dynaudio pakket en dus niet eerlijk te vergelijken met deze Zenec met standaard speakertjes... Maar vooralsnog heb ik niet de neiging er 1000 euro extra tegenaan te gooien om nieuwe speakers en een versterker aan te schaffen. Dus voldoende.
  • Carkit: werkt prima! Alleen door je adresboek heen scrollen gaat niet heel fijn (zie ook opmerking bij de mp3-tjes). Dus het werkt, maar even op je telefoon een nummer selecteren en kiezen werkt fijner. Ook geen voicecontrol, dat had ik op mijn vorige auto wel en dat werkte eigenlijk best goed.
Het blijft een aardig bedrag (900 euro), maar voor mij dubbel en dwars waard. Zou ik hem weer kopen: Ja!

EdK

Forumguru
Tsja wat nog toe te voegen hieraan ?
Heb dus ook de Zenec 2011D en herken de kleine minpuntjes die @Vanenkelen opnoemt ook alleen bij mij niet tot ergenis.
Media die afgespeeld kan worden is USB /SD en DVD dus wat dat betreft genoeg keuze
En ook niet onbelangrijk bij aankoop van een Zenec is dat je een gratis update meekrijgt met het nieuwste kaartmateriaal die je met de bijgeleverde USB stick moet downloaden en hierna updaten in je Zenec.

Wel en wat betreft inbouwen...... wel eigenlijk een appeltje eitje want het is geheel plug and play , maw frontje verwijderen 4 torx schroeven losnemen en oude unit verwijderen , hierna nieuwe uit door nemen en de GPS antenne onder je dashboard een plekje uit zicht geven en stekkers inpluggen en draaien maar.

Ander frontje zul je wel nodig hebben en is het model voor de columbus, en is voor een 30 a 40 eurie te verkrijgen bij de dealer.
Kan ze ook krijgen bij superskoda.com maar met transport kosten erbij ben je bijna zelfde bedrag kwijt.
Dus bij dealer halen is prettiger ook vooral als je toch net een andere nodig hebt en dan de bestelde weer kunt inruilen bij de dealer.

Tsja winkel waar je ermee kunt spelen en bekijken ...... weet niet waar je in NL woont maar zelf ben ik vanuit Noord Holland naar Tilburg gereden naar de firma de Tijger. Een klein winkeltje maar met een groot assortiment en wat nog belangrijker is ze hebben kennis van zaken en nemen nog de tijd om al je vragen te beantwoorden.

Inbouw doen ze ook maar wel op afspraak en dit geld zeker voor de zaterdagen maar indien je langs wil gaan kun je ook van te voren een doordeweekse dag afspreken dat ze wat ruimte in tijd hebben en de boel wel inbouwen indien je tot koop overgaat.

En de chinese meuk die voor rond de 400 eurie te verkrijgen is....... tsja persoonlijk zou ik er niet aan beginnen al is het alleen al om de aftersales....

Na inbouw wel iemand zien te vinden met VCDS zodat die de radio/navigatie kan aanmelden in je BC !
Niet dat de Zenec het niet zonder aanmelding doet maar nadat ik deze had aangemeld met VCDS had ik de radiozenders / muziek nummer van USB/SD of DVD en pijlen van de navi in het MFD ( Maxidot ) scherm.
En dit is toch erg makkelijk tijdens het rijden...

Nog resterende vragen ??

Wel succes met de verdere aanschaf en laat ons wel horen wat het geworden is en hoe het bevalt ....

Vanenkelen

Forumguru
Bij de O2 FL was het paneeltje bij de dealer helaas erg duur, 100 euro ex btw volgens mij. Voor de PreFL kost ie idd maar een paar tientjes. Heb het bij Superskoda besteld en inclusief verzendkosten voor 65 euro in huis. Ik heb er nog eentje liggen thuis (Foutje van Superskoda dus mocht je hem nodig hebben kunnen we het altijd over een geschikt prijsje hebben ;) ).

Heb de Zenec ook bij de Tijger in Tilburg gekocht, fijne zaak, goede service.

En eens met @EdK over die Chinese spullen van 300-400 euro. Zelf geen ervaring mee, maar als je wat gaat googlen vind je nog al wat teleurgestelde gebruikers. Het blijft een risico dat denk ik wel wat groter is dan met een Zenec of een Pioneer/Kenwood unit....

EdK

Forumguru
@Vanenkelen als ik goed had had jij het zilverkleurige frontje genomen ?? vandaar de wat hogere prijs bij dealer ?

En nog een toevoeging mbt de canbus stuurmodule.
Mijn ervaring is dat de Zenec de meeste functie's werkend heeft en er standaard bijgeleverd word. Daar ik een JVC en Kenwood hiervoor ook heb gehad en waar je de module ook nog eens apart moest aanschaffen.

En wil je DAB+ erbij hebben dan is die mogelijkheid er ook nog door een aparte unit erbij aan te schaffen , waarbij je wel moet weten dat er dan een geschakelde plus draad aanwezig moet zijn. Zo niet dan moet deze alsnog zelf gelegd worden of moet je die bij de kosten erbij rekenen als je het laat doen.

Vanenkelen

Forumguru
@Vanenkelen als ik goed had had jij het zilverkleurige frontje genomen ?? vandaar de wat hogere prijs bij dealer ?
Ja klopt, maar dat is de kleur die in mijn interieur standaard is, dus ik moest wel... :(

En volgens mij is dat op alle O2 FL's de standaard kleur (behalve bij de RS).

Michelv.

Forumguru
Fl is idd duur, of zilver of pianolak zwart en die zijn allemaal rond de 100 euro, is voor de Pre-Fl idd tientjes werk.

Rallye

Forumguru
Gezien het feit dat de TS het heeft over een radio Audience, kun je ervan uitgaan dat hij een PFL Octi heeft.

Jasper-RS

Forumguru
Ik heb mijn audience radio vervangen voor een Rns 315. Minder diefstal gevoelig, origineel, en direct voorzien van Bluetooth en muziek stream. Ik heb wel mijn canbusgateway moeten vervangen ivm het leeglopen van de accu.

5kript

Nieuw lid
Ik heb een octavia 2 PFL trouwens :-)

Alvast bedankt voor de reacties!

Na wat verder opzoek werk over de zenec en de andere opties schrikt de prijs me een beetje af om dit aan te kopen. Het is een serieuze investering. Zo rond de 940 euro zal dit in totaal gaan kosten.
Nu ben ik een beetje van gedacht..

Ik heb men ogen gericht op een soort gelijke RNS maar dan van Pioneer (bv. de 5500 of 8500). De navigatie is hierin apart te verkrijgen, maar kan het momenteel missen, heb nog een garmin liggen.

Hier komt dan nog een ander probleem bij kijken. Het frontje die rond de radio zit weet ik dat je deze kan verkrijgen in verschillende vormen, kan je deze ook verkrijgen voor dit type van radio's? Eigenlijk gewoon een rechthoek frontje?

Heeft iemand ervaring met zulk toestel? voor- en nadelen zijn welkom.

Het zou dan ook men eerste Pioneer zijn. Heb in men vorige wagen een Alpine gehad en was hier enorm van onder de indruk. Cd's vol met krassen speelde hij zonder problemen af.. :-)

Wat een must have is op de radio die ik zoek: usb aansluiting, handsfree bellen, 2din radio, kleuren zouden moeten passen bij de rest van de octavia (groen dus), frontje moet mooi aanpassen.

Nog een vraagje dat in me opkomt: kun je de binnenverlichting aanpassen in de Octavia? M.a.w. de middenconsole (climaat regeling), verlichting van het dashbord,... iemand hier ervaring mee of is dit iets volkomen nieuw? Vind hier ook niet meteen iets van terug.

Men dashboard is trouwens de minidot. Kan dit worden vervangen door een maxidot?

ps. Ik ben echt een leek op dit gebied :-)

Grtz

Bovenaan Onderaan