Radio Blues in Octavia2 '05 onthoudt code niet

Buster

Lid
Ik heb een radio 'Blues' in mijn Octavia2 uit 2005 geschroefd; zo ziet dat er uit.
Radio-Blues.ashx

Na invoeren van de code geeft het display netjes 'learn' aan, maar de code moet opnieuw ingevoerd worden als de auto op slot is geweest.
Ik heb aan de stekker gemeten en op de pinnen "+" en "+UB" blijft na afsluiten van de auto 12 Volt staan.
En ik vermoed dat 1 van de 2 de "+" is die op vele radio's met 'SAFE' gemarkeerd wordt.
Kent iemand dit euvel?
blues-wiring_zpsiir2kixi.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Apart dat zowel de '+' als de 'UB+' 12Volt blijven voeren. Hoe heb je dit gemeten? Ik vraag me af of je niet een restlading op de draad hebt gemeten, of dat je misschien een aantal minuten moet wachten voor er geen spanning meer op de geschakelde plus staat. Er zijn namelijk allerlei funkties die pas na verloop van tijd na het afsluiten van de auto, afschakelen.

Ik zie eigenlijk twee mogelijke oorzaken voor dit probleem:
  1. De constante plus aansluiting van de radio is aangesloten op de geschakelde plus van de auto, waardoor het geheugen wordt gewist
  2. De radio heeft iets van een accu/elco of wat dan ook om spanning voor het geheugen vast te houden, en deze accu/elco werkt niet meer.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wat voor radio zat er in voordat je de blues er in kwam ?
Kan het niet zo zijn dat de blues met VCDS aangemeld moet worden ?
 

Buster

Lid
Hier voor zat er een Pioneer in, met nette adapterkabels. Dat is er uit, en ik heb nu de originele quad-lock kunnen gebruiken voor het aansluiten.

Uit welk jaar de radio is weet ik niet, maar de Skoda-dealer die de code voor mij tevoorschijn heeft getoverd bevestigt dat deze radio in mijn auto kan wat betreft can-bus.
Na eerste keer invoeren van de code werkte hij ook gewoon.

De spanning op de verschillende plussen heb ik direct aan de quad-lock gemeten met de radio eraan. Was beetje gepriegel, maar het is me gelukt. Duurde wel een minuutje voordat ik de pinnen van mijn multimeter op de juiste plek had (krappe ruimte he). Maar misschien verandert er iets als ik wat langer wacht.

Mijn beste vermoeden is inderdaad ook dat er iets in de radio zit wat niet (optimaal) werkt.

Ik ga nog wat onderzoeken en laat iets weten als ik meer duidelijkheid heb.
 

Cordoba

Forumguru
@Buster Heb je ook gemeten met de sleutel uit het contact? Omdat de radio pas uitschakelt bij sleutel uit contact, hou je ook spanning op de geschakelde plus, als je alleen het contact uit zet maar de sleutel er niet uit haalt.

Ik sluit ook niet uit dat voor de Pioneer de geschakelde en de constante plus op de auto verwisseld zijn (je hebt allerlei artiesten die radio's aansluiten). Even voor de duidelijkheid de radio die je nu hebt is een originele Skoda (of Vag) radio? Ik ken de 'Blues' namelijk niet, en zou dus een aftermarket kunnen zijn, en dan moet je constante en geschakelde plus verwisselen.
 

EdK

Forumguru
Weet niet of je de handleiding al hebt maar zo niet dan bij deze en kun je er misschien wat info uithalen
 

Bijlagen

  • A05_Fabia_Blues_CarRadio.pdf
    884,7 KB · Weergaven: 2

Buster

Lid
Dank EdK, maar de manual had ik al opgespoord.
(En dan van het model zoals op de foto van mijn eerste post, al kan het zijn dat ze intern gelijk zijn)
 

Buster

Lid
update voor de geinteresseerden: enkele dagen gaat de radio nu gewoon aan, zonder de code in te voeren. Dit ruikt naar een batterijtje o.i.d. in de radio wat nu na enkele dagen goed bijgeladen is.
'k Heb nog niet onderzocht of na enkele minuten toch de spanning verdwijnt op 1 van de 2 plussen. Ga ik nog eens bekijken (radio eruit, achterkant meter aansluiten, sleutel uit contact en auto op slot, 5 minuten wachten.....leuk voor de buren om te zien)
"Keep you posted"
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Omdat de radio pas uitschakelt bij sleutel uit contact, hou je ook spanning op de geschakelde plus, als je alleen het contact uit zet maar de sleutel er niet uit haalt.
Euh... de radio gaat inderdaad pas uit als je de sleutel uit het contact trekt (net als bij mijn Fabia). Maar zonder de sleutel in het contact te steken kun je de radio daarna gewoon weer met zijn eigen knop aandrukken, herinner ik mij van mijn voorgaande O2 (10/2007), ook net als bij mijn Fabia.
Dus moet er ook bij sleutel-weg toch nóg steeds ergens spanning op staan. Toch?
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Ik dacht dat het net iets anders zat: als ik het goed heb zonder sleutel in contact geloof ik niet dat je 'm aan kunt drukken, in elk geval niet als ie op slot staat. (ik ga het eens proberen). Het kan zijn dat de radio in dergelijke gevallen de spanning van de geschakelde plus pakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba als ik in de Fabia stap kan ik de radio aanzetten zonder de sleutel in het contact te steken, laat staan om te draaien. Vanochtend nog gedaan toen we samen in een winkel g!eweest waren en mijn vrouw nog even verderop moest.
Dus ik ging alvast in de auto zitten (ik wil niet overal bij zijn... :D met krant en radio.
Dat ging bij mijn O2 net zo. In beide gevallen was de auto overigens niet op slot, ik zat er immers in.
 
Bovenaan Onderaan