Radio gaat vanzelf spelen

DimiTator

Actief lid
Mevrouw DimiTator heeft een O2 1,9tdi van 2008 met een radio "Stream".
Het is al een paar keer gebeurd dat de radio spontaan begint te spelen bij het instappen, als de sleutel nog niet in het contact zit. Ik heb vroeger 4 jaar met die auto gereden en nooit iets vreemd gemerkt.
Wat kan dat zijn?

s-line

Forumguru
Er zijn inderdaad wel problemen geweest ooit met een bepaalde serie radio's die spontaan aangingen! Seat heeft dit probleem ook gehad, toen ik seat reed kwam ik 's morgens bij mijn auto stond de radio ineens aan! Deze is toen vervangen onder garantie. Maar dat zal bij jou nu niet meer op gaan.

DimiTator

Actief lid
Er zijn inderdaad wel problemen geweest ooit met een bepaalde serie radio's die spontaan aangingen! Seat heeft dit probleem ook gehad, toen ik seat reed kwam ik 's morgens bij mijn auto stond de radio ineens aan! Deze is toen vervangen onder garantie. Maar dat zal bij jou nu niet meer op gaan.

Voor zover we het weten, gebeurt het alleen bij het instappen.
Die radio's hebben wel een gekende software fout: plots klinkt er een harde knal en starten ze terug op. Ik heb het twee keer gehoord. Je schrikt je rot! Maar dat heeft niks te maken met het spontaan opspringen, denk ik.

Ronnie

Forumguru
Portierschakelaar stuurt de can-bus aan om te "ontwaken", de voorgloeistiften gaan in werking en de brandstof wordt op druk gebracht. Kan zijn dat door een fout bitje in de can module ook de radio aangestuurd wordt.....

DimiTator

Actief lid
Ik vermoed dat het inderdaad iets met de portierschakelaar te maken heeft. Alleen zou het dan altijd moeten gebeuren.

Zwapp

Forumguru
Hm heeft toch ook wel charme als je binnen komt toch? Als ie maar niet een hele nacht aanstaat...

Ik heb dit probleem ook gehad in mijn seat... hele unit moest vervangen worden helaas...

Cordoba

Forumguru

Inderdaad met name bij de 6K2 (Ibiza/Cordoba modeljaar 2000-2002) de versies die uitgerust waren met SSS2 (Seat Sound System 2). Er zijn eigenlijk (tot op de dag van vandaag) 2 veel voorkomende problemen: radio schakelt zichzelf steeds uit, en nog vervelende radio schakelt zichzelf steeds in, vaak ook op veel hoger geluidsvolume dan ie normaal gebruikt wordt, en ook midden in de nacht als de auto al uren geparkeerd staat. Deze problemen zijn echter typisch voor dit model Seats met deze voorziening, en komt niet of nauwelijks voor bij andere Seatmodellen, en de auto van de TS is bovendien én van ander merk én ander bouwjaar/generatie.

Wat dat betreft geluk bij ongeluk dat het via de portierschakelaar wordt ingeschakeld (trekt dus niet de accu leeg, terwijl de auto geparkeerd staat).

Cordoba

Forumguru
@s-line maar dat zal een iets ander probleem geweest zijn? Altea, Altea XL, Leon gebruiken allemaal veel dezelfde componenten, dus zullen dezelfde kuren gehad hebben.

EdK

Forumguru
Ach beter dat hij aangaat dan dat hij met instappen uitgaat want dan is de batterij leeg en kun je ook niet meer starten

Bovenaan Onderaan