radio geheugen = weg !?

Goededag, medeforummers,

heb gezocht met de zoekfunctie, maar kon nix vinden,
weet ok nie zeker of dit t juiste forum is voor mijn vraag ...

heb onlangs een Octavia gekocht en d8 , heee, eens ff lekker een dagje pielen om me radio (Pioneer DEH-P55BT) in te bouwen,
incl. basssskist in de kofferbak :grin:

dit ging uiteraard allemaal gemakkelijk, daar er eurostekkers in de Skoda hangen ... (PS: zelfs de originele, mits ze dat zijn, speakers klinken zo slecht nog niet :D

maar nu komt het;

iedere keer als ik de contactsleutel eruit haal , ben ik alles kwijt uit de radio; zender geheugen, maar ook bijv. als ik een cd heb gedraaid, normaal gaat de cd verder op het moment ik hem vorige keer heb uitgezet,
nu begint ie iedere keer helemaal opnieuw met de cd, en ik heb er nu genoeg van, 100 keer hetzelfde begin van de cd .....

WIE WEET WELKE KABELS IK MOET HEBBEN OM MIJN RADIO GOED AAN TE SLUITEN !?
EN HOE HANG IK MIJN RADIO RECHTSTREEKS AAN DE ACCU,
zodat ik niet persee de contactsleutel in het contactslot hoef te duwen ... :mad:

alvast hartelijk dank !

grtz !

higgy

Forumguru
Da's simpel, de geschakelde en de constante plus omdraaien zou bij een normale ;) auto dit probleem verhelpen. Alleen, de Octavia mist de constante+, naar ik meen. Die moet volgens mij getrokken worden vanaf de zekeringkast.
Klopt dat zo, mede-lezers?

Gieliovd

Forumguru
Yup, dat is een lastig probleem maar je bent niet de enige.

Higgy heeft het goed omschreven naar mijn kennis.

De geschakelde plus staat nu als primaire energiebron toegewezen. Als je de sleutel omdraait dan valt die weg en staat je radio zonder spanning.

Normaliter gebruikt een radio één constande + en één geschakelde plus. De constante voor je geheugen en de geschakelde voor de radiofuncties. Zo voorkom je dat je hem vergeet uit te zetten en hij je accu leegtrekt.

Dus zoals Higgy zei, naar ik ook weet, een draad uitje zekeringenkast trekken en die aansluiten. Op zich wel prettig om ervoor te zorgen dat het een en ander gezekerd wordt.

re;

hartelijk dank voor de snelle reacties,

maaruh, ik snap dat ik dus een draadje moet trekken, vanuit de zekering kast , naar de radio, (een constante spanning)
maaar,

op welke zekering sluit ik dit dan aan, (is er een plekje vrij voor evt in de zekering kast?) en bij welk blokje op me eurostekker steek ik hem bij ???

heb geen zin om alles op te blazen, door zomaar wat aan te sluiten !

of moet ik echt naar een inbouw bedrijf ...

kost weer een hoop €-knaken :(

grtz!

en bedankt !

:473:

@ Gieliovd

Yup, dat is een lastig probleem maar je bent niet de enige.

Heb ik dan zo misgekeken dat ik nix kon vinden op het forum !?
excuses dan ...

EdK

Forumguru
Goededag, medeforummers,

heb gezocht met de zoekfunctie, maar kon nix vinden,
weet ok nie zeker of dit t juiste forum is voor mijn vraag ...

heb onlangs een Octavia gekocht en d8 , heee, eens ff lekker een dagje pielen om me radio (Pioneer DEH-P55BT) in te bouwen,
incl. basssskist in de kofferbak :grin:

dit ging uiteraard allemaal gemakkelijk, daar er eurostekkers in de Skoda hangen ... (PS: zelfs de originele, mits ze dat zijn, speakers klinken zo slecht nog niet :D

maar nu komt het;

iedere keer als ik de contactsleutel eruit haal , ben ik alles kwijt uit de radio; zender geheugen, maar ook bijv. als ik een cd heb gedraaid, normaal gaat de cd verder op het moment ik hem vorige keer heb uitgezet,
nu begint ie iedere keer helemaal opnieuw met de cd, en ik heb er nu genoeg van, 100 keer hetzelfde begin van de cd .....

WIE WEET WELKE KABELS IK MOET HEBBEN OM MIJN RADIO GOED AAN TE SLUITEN !?
EN HOE HANG IK MIJN RADIO RECHTSTREEKS AAN DE ACCU,
zodat ik niet persee de contactsleutel in het contactslot hoef te duwen ... :mad:

alvast hartelijk dank !

grtz !

Als je in je handleiding van je radio kijkt zal je op bladzijde 3 een kadertje zien staan met ader 3 en ader 5 oftewel een gele en rode ader
Als je in de kluwen draad van je radio kijkt zul je deze kleuren ook tegenkomen !
Tevens zie je dan dat deze voorzien zijn van een stekker verbinding !
Heb je deze 2 draden al gewisseld zoals in gebruiksaanwijzing staat ?

Volgens mij is je probleem al opgelost zodra je dit doet !! Wat het volgende probleem dan misschioen zal zijn is dat je contact altijd aan moet staan om muziek te hebben !

Gieliovd

Forumguru
Zoeken blijft lastig maar verder geen reden tot verontschuldigen hoor.

Ik zou voorstellen eens op "Pioneer" te zoeken. Dan krijg je meerdere hits over kabels, draden, pluskabels, zekeringen en meer.

Inderdaad schijnt er in de handleidingen duidelijk iets vermeld te staan over het aansluiten bij gebrek aan een dergelijke kabel.

Dat het contact aan moet staan voor de radio is voor mij geen probleem maar gewoon.

Kijk eerst eens in je handleiding (www.pioneer.nl) en zoek eens op het forum.

Over die draden en kleuren weet ik niet. Ik las net iets over de blauwe draad als geschakelde plus.

guitar_billy

Senior Member
hallo, voor de meeste radios moet je de permanente +12V en de geschakelde +12V wisselen voordat ze werken in een Skoda (VAG). hoera voor de standaardisatie die toch niet standaard is.

Als je kijkt in de handleiding die EdK ook gepost heeft, zie je dat dit voor jouw radio heel simpel is omdat er in deze draden stekkerverbindingen zijn aangebracht.

Ik zou wel uitkijken met het permanent op de akku aansluiten van je radio. Als de "uit" stand niet echt helemaal uit is dan wordt je akku langzaam leeggetrokken.

Het permanent aansluiten kun je al simpel doen door de rode 4* draad met de gele 2* draad te verbinden via contra stekker 1*. Dan staat de radio altijd "op contact", geen extra draad vanaf de akku nodig.

succes.

Vergeet ook niet te controleren of je antenne aansluiting van de radio wel een +12V levert (voor de antenne versterker in de antenne voet). Zo niet, doe er dan een fantoom-voeding-splitter tussen. Die voedt de antenne en verbetert de radio ontvangst zeer veel.

yesss!

he guys!

hartelijk dank allemaal; het is gelukt,

het was idd gewoon 2 stekkertjes omwissellen, dit heb ik in de isoblok van de radio gedaan !!! :)

hij is weer blij, eindelijk weer een cd'tje luisteren !!!

bedankt allemaal !!!

grtz!

Bovenaan Onderaan