radio inbouwen, ruimte is niet diep genoeg...

ventovice

Senior Member
HELP ME!

Zoals de titel al zegt:

Ik wilde mijn Kenwood Mask inbouwen, maar kwam erachter dat de ruimte niet diep genoeg is...
Hebben jullie dat ook zo ervaren, of is dat juist nèt weer bij mijn radio?!
Omdat het een topmodel is, zitten er namelijk nogal veel tulpkabels etc. achter deze radio...
Gedeeltelijk kan ik dat wel enigszins naar beneden en opzij 'duwen', maar toen ik echt ben gaan meten (=weten ;) ), zag ik dat het zonder aanpassingen nooit kàn passen...
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Ik kan zelf alleen maar bedenken om het kunststof dat (achterin het gat) in de weg zit dan maar gedeeltelijk weg te gaan 'zagen'...
...maar om dat een beetje netjes te (kunnen) doen, moet ik eigenlijk eerst het dashboard-deel waarin de radio en de verwarmingsknoppen/ airco zitten verwijderen;
(het zwarte sierfront kan je eenvoudig los klikken, maar dan kom je nog niet echt verder; het lichtgrijze dashboard-deel moet er eigenlijk echt uit; zie onderstaande foto)
Is dit een beetje eenvoudig te doen?

Grotefoto-RA8FGGOB.jpg

Kortom:
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen!

EdK

Forumguru
In theorie als het gewoon een 2 dins apparaat is moet het passen.
En ja je moet een boel draden hiervoor eerst netjes wegbundelen.

En dat ik mijn eerste 2 din ging inbouwen heb ik ook zitten klooien en heb toen uiteindelijk het dashboard kastje verwijderd om zo de kabels te kunnen begeleiden.

en moet je echt zagen misschien is dan zo'n draadzaagje wel makkelijk, elke wat betere buitensport winkel verkoopt die wel.

ventovice

Senior Member
Ja, idd; zelfs Dubbel-DIN moet in theorie al passen...
Laat staan een 'enkel-DIN' ! :D
Mijn KENWOOD KDC-W808 is namelijk 'gewoon' één van het 'normale' formaat, alleen blijkbaar is-ie in de dieptemaat nogal aan de grote kant... [alle snufjes die erop zitten moeten er dan ook wel allemaal in passen...:maakmegek:]
Het is een 'MASK', dus als ik het contact uit zet, draait het front om en zie je alleen nog maar een zwart vlak.
Voorzien van o.a. I-pod aansluiting, pre-out tulpjes voor front, rear èn subwoofer, AUX tulp-ingang, cd-speler achter het klapfront, etc. etc.

...maar hij steekt nu een cm naar voren uit...:(

KENWOOD%20808.jpg

Bakkertje

Forumguru
Zoals EdK al schrijft even het dashboardkastje verwijderen, dan kun je er makkelijker bij en kun je de kabels ook makkelijker geleiden. Aanvulling mijnerzijds: Let op met de schakelaar van de airbag (mocht die in je dashboardkastje zitten). Deze niet loskoppelen als er nog spanning op de auto staat, dan levert namenlijk een foutmelding op waarvoor je de dealer een bezoek zult moeten gaan brengen..

ventovice

Senior Member
Ik had mijn dashboardkastje idd verwijderd... dan gaat het iets makkelijker.
...maar zoals al gezegd:
Na een paar keer proberen heb ik de diepte maar eens gemeten; het IS ECHT te ondiep!

Bakkertje

Forumguru
wellicht heb je het al bekeken, maar kun je het bakje en de radio niet omwisselen en heb je dan niet net wat meer ruimte?

Anders wordt het inderdaad zagen..

ventovice

Senior Member
Hmmm; ik zal eens kijken, maar ik vind de radio nu al zo laag zitten...
Gelukkig kan ik mijn frontje iets naar boven kantelen (ca.15 graden)
...maar het zal idd wel 'hakken en zagen' worden!

thnx voor de adviezen.

Rallye

Forumguru
Volgens mij is er een periode geweest dat dit probleem bij alle VW's speelde (Golf II of III?). Toen was de inbouwruimte standaard te ondiep, behalve natuurlijk voor de fabrieksradio's. Toen waren er ombouwen te krijgen die zorgden dat de radio iets uit kon steken uit het dashboard. Zo werd dus extra diepte gecreëerd. Mooi was het niet, maar wel efficiënt. Zou je zoiets niet ook kunnen proberen?

ventovice

Senior Member
Bedankt voor de tip, maar...
Ik wil niet dat-ie uitsteekt; dat ziet er echt niet uit... Ik ga wel aan de gang; het gaat me wel lukken!

Deze radio paste trouwens gewoon in mijn Vento GT (= Golf III) en met Golfjes II heb ik ook nooit problemen gehad... Alleen in een Corrado paste het maar nèt..., maar het kòn tenminste!

Space_NL

Senior Member
ik heb de mijne groter gezaagd voor dubbel-din die standaard nooit zou passen

ik heb een klein zaagje gebruikt die je in de DHZ kan kopen voor het uitzagen van bijv. keukenkast achterwanden voor het plaatsen van leidingen, dat werkte redelijk, nog beter ging het met een juniorzaagje (ijzerzaag) zonder houder (alleen het blad dus)

was uiteindelijk 5 minuten werk en radio paste toen wel opeens....

ventovice

Senior Member
thnx Space_NL! ...zie je nu wel, ben ik toch niet de enige/eerste die hiermee te maken heeft gekregen!
Heb je een foto om 's te zien hoe zo'n dubbel-DIN in een Octavia I staat? ;)

Space_NL

Senior Member
Nee, bij mij ging het ook echt niet passen...

(was een chinese navi/cd/usb etc)

heb er geen foto van, kan die wel maken als er behoefte aan is?

Om je radio netjes in te bouwen kan je makkelijk dat op berg vakje onder de radio er tijdelijk even uit halen. Dan kan je alle bedrading netjes wegwerken zodat de radio erg gewoon in past zoals het hoort. Daarna zet je het vakje weer terug op zijn plek en klaar. Voordeel van het dubbel dins gat is de zee aan ruimte wat je hebt om een radio, carkit e.d. in te bouwen :D

ventovice

Senior Member
...dat werd al eerder gezegd; het is idd handiger om je handschoenenvak te verwijderen wanneer je een autoradio gaat inbouwen, maar daarmee word het radiogat echt niet dieper...
Begrijp me niet verkeerd; ik heb genoeg radio's ingebouwd; dàt is niet het probleem...
...het pàst gewoon niet, zonder aanpassingen!

De vraag is dan ook niet: 'hoe bouw ik een radio makkelijk in', maar meer:

'wat is jullie ervaring/ oplossing met betrekking tot een 'te grote radio' in te bouwen in een Octavia I met een 'te ondiep gat'

turboturbo

Forumguru
Mijn nieuwe autoradio paste ook niet (in m'n Fabia). De oude had achterin een cm of 6 aan een soort kabelboom aan snoeren eruit hangen. De pluggen / connectoren hingen in een lager gelegen lege ruimte achter het dash.

M'n nieuwe radio heeft cinch aansluitingen direct op de behuizing en natuurlijk precies op de plekjes waar een soort frame/geraamte stak aan de achterkant van het gat. De tulppluggen van de uitgaande snoeren staken daar tegenaan.

Ik heb dat geraamte toen grotendeels weggezaagd met een zakmes - zaagje. Stukje voor stukje, beetje bij beetje. Ging op stukke vingers na, redelijk makkelijk.

Idd kwam ik aan het eind vd klus er achter dat het vakje onder de radio er zó uit te trekken valt. Dat had eea makkelijker gemaakt. :tongue:

Ging in mijn geval trouwens wel om een enkel-din apparaat (zowel oude als nieuwe)

ventovice

Senior Member
Nou, ik heb het voor elkaar hoor! Het gaat vrij simpel met het juiste gereedschap.
Jammer/raar dat er weinig mensen dit probleem tegen zijn gekomen...

'Komt-ie: (zonder foto's...)

We beginnen met een open radiogat en daaronder het opberg-/opvulvakje in het dashboard.
De laatste haal je meteen tijdelijk weg voor het gemak.

1:
Zoals eerder gezegd is het handig om wèl eerst het handschoenenvak te verwijderen; deze zit met 3 torx-schroeven achter de klep èn 2 torx-schroeven links en rechts aan de onderkant vast. (torx-25)
Let op bij het eruit halen van het kastje, dat er nog een stekker aan hangt voor de verlichting! ;)

2:
Vervolgens pak je een kleine zaagje; bij de Action koop je een klein houdertje waar een standaard ijzerzaag van 30 cm in zit/past voor slechts een eurootje of twee.
Hiermee zaag je links-, rechts- en onder-achterin het (bij mij) lichtgrijze, kunststof 'frame' weg.
Eventueel kan je de ontstaande scherpe randjes voorzichtig wegsnijden of -vijlen.

3:
Opbergvakje terug plaatsen.
Nu is het tijd voor het monteren van je radioframe; meestal gewoon een kwestie van het ombuigen van wat lipjes op cruciale plekken, evt, met behulp van een schroevendraaier.

4:
Vóórdat je de radio erin schuift, moet je natuurlijk eerst de tulpkabels e.d. goed aansluiten, wegwerken en geleiden in de ruimte achterin.

LET OP:
het wil nog wel eens verschillen per merk auto/radio welke kleur nu de geschakelde + en de constante + is; geel of rood. Test dit vóórdat je de radio permanent monteert!
Dit merk je snel genoeg doordat bij een verkeerde aansluiting steeds weer opnieuw de instellingen gemaakt moeten worden of dat je steeds je geheugen van je radiozenders kwijt raakt als je je contact uitzet...
Het kan verder geen kwaad, maar gewoon rood en geel omwisselen is dus de oplossing.

5:
Mijn radio past nu wel netjes qua diepte en er is ook voldoende ruimte (vooral onder, maar ook rechts naast de radio) waar je het kabelwerk kwijt kan.

TIP 1:
Er werd hiervoor gesuggereerd dat het handig is om het opbergvakje (dat zowieso verwijderd moet worden voor een dubbel-DIN) te verwijderen...
Voor het zagen heb je idd wat meer ruimte, echter moet je hem daarna wel meteen weer terug plaatsen, omdat het inbouwframe van de enkel-DIN autoradio (bij mij althans...) hierop steunt!
(achter dit opbergvakje kan je wat van je kabelwerk kwijt)
TIP 2:
Ik heb zelf nog tussen de radio en het dashboardkastje mijn I-pod interface weg gewerkt; daar is ook nog enigszins ruimte voor iets dergelijks.
TIP 3:
Als je echt veel kabelwerk etc hebt, maak dit dan vast met tiewraps, zodat er niks gaat rammelen als je straks weer gaat rijden.

6:
Als laatste kan het dashboardkastje weer terug geplaatst worden. Klaar!

Doe er je voordeel mee!

case closed.

Bovenaan Onderaan