Radio vervangen O2

Beste forum-leden,

Op dit moment ben ik aan het rondkijken om de affabriek radio te vervangen voor een ander model: hetzij tweedehands, hetzij nieuw.
Nu is mijn vraag in hoeverre ik de radio "ongestraft" kan verwisselen voor een andere?

Hiermee bedoel ik: op dit moment komt op het scherm van mijn radio te staan als ik iets aan de climate control verander, wat ik verander, en toont het scherm tijdens het parkeren aan welke kant ik te dicht bij een obstakel kom.
Werkt dit automatisch ook op een andere radio of moet hiervoor dan iets in de software worden aangepast, alvorens dit pas weer zal werken?

In de auto (Octavia II van 06-2005) zit nu een Stream-radio.
Op internet heb ik een tweedehands Stream MP3-radio gevonden.
Verder heb ik 3 nieuwe radio's gevonden, te weten:
1) http://www.trendsboutique.nl/nl/product/skoda-octavia-navigatie-autoradio-pasklaar-met-bluetooth/?gclid=Cj0KEQiAz5y1BRDZ4Z_K_eGa84cBEiQAtQkeaHHY4T1oaZ04OhWQl3Ta9KMv6huXRtVuIeQxt6oWD7oaAtV48P8HAQ

2) https://www.navaudio.nl/merkgebonde...wTu3oT-BIQLAEDIR-UC6a4zfKMkwSDqM08aAplp8P8HAQ

3) http://www.navigen.de/shop/Spezifisches-Navigationsgeraet/Skoda/Navigationssystem-MS-7::107.html?XTCsid=drg3rmjaa4n68kqjmqp1a8mv70

Er zijn meerdere redenen waarom ik hieraan wil beginnen, maar de belangrijkste zijn, dat ik graag MP3's wil afspelen en graag mijn telefoon middels AUX-aansluiting kan verbinden en daarvan kan afspelen.
Ik vind de ontvangst en het geluid ook niet alles: veel ruis en slechte ontvangst.
Mocht het een nieuw model worden, dan wil ik graag dat ik de huidige losse Parrot kan vervangen door een in de radio ingebouwde telefoonverbinding en dat ik ook direct van mijn losse navigatie verlost ben: hoe minder losse attributen in de auto en aan het raam, des te liever op dat moment.

Ik hoop dat ik de radio gewoon kan verwisselen, zonder verlies van functies of zonder dat ik hiervoor nog verder iets moet (laten) instellen.
Graag verneem ik dit van jullie.

Met vriendelijke groet,

Micha
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij kun je met een niet-Skodaradio geen PDC-info zien, tenzij je de sensoren en de comfortmodule vervangt. Dat geldt ook voor radio's uit de facelift-Octavia's. De Stream MP3 komt uit eenzelfde Octavia als jij hebt, dus dat moet lukken.

Hier een filmpje met tips:
 

Jewepe

Forumguru
@Micha
De radio's die jij noemt zijn volgens mij van Chinese makelij en de kwaliteit hiervan is niet altijd even constant (kijk maar eens op http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/my-review/). Volgens mij biedt Zenec de meeste functionaliteit en past "plug&play". Is meen ik Zwitsers en (daardoor?) wel een stuk(je) duurder ......................................:thinking:

Je zou ook even @Vanenkelen een PB kunnen sturen. Hij heeft ervaring met een dergelijke ombouw (zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/o2-swing-vervangen-door-zenec-fotoverslag.19306/)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals Jewepe al aangeeft, is de vraag of de aangeboden apparaten inderdaad doen wat er wordt beloofd, Zenec heeft wat dat betreft wel een goede naam. Er zijn meer forumleden met Zenec-apparatuur, en als ik me niet vergis is @EdK er daar ook één van.
 

Rallye

Forumguru
Vraag, ook bij Zenec, nog wel even of er verschillen zijn in functionaliteit tussen facelift Octavia's als die van @Vanenkelen en voorfacelift, zoals die van jou. Met name voor de weergave van PDC......

Overigens mag Zenec dan Zwitsers zijn, de apparaten worden daar vast niet gebouwd.....
 
Beste mensen,

Bedankt voor alle snelle reacties.

Ik had vooraf contact gehad met de verkoper van de tweedehands Stream MP3, ten eerste of dit zou passen ter vervanging.
Hij heeft zelf optie 3, de MS7 van Navigen, aangeschaft.
Zijn antwoord of de Stream MP3 zou passen was:
Ja hoor want hij komt uit hetzelfde type Octavia.

Vervolgens dat ik aan het kijken en informeren was of hierbij de PDC en airco gegevens in het scherm zouden komen en of dit bij de MS7 ook zou gelden.
Zijn antwoord:
Bedankt voor je mail. De informatie die je noemt komt inderdaad ip het scherm mbt airco en sensors. Volgens mij kun je dat gewoon ook verwachten bij een andere radio, dit is gewoon canbus informatie. Mijn vervangende radio heb ik ook niet aan hoeven melden.

Vandaar dat ik zat te denken om een nieuwe aan te schaffen, als dat inderdaad plug en play zou zijn.
Uit jullie verhalen maak ik echter op dat dit nog niet zomaar geldt...
Hoe kom ik er achter of dat bij mij wel of niet hoeft? Just try?

Ik ga ook eens kijken voor de Zenec, dan.

Alle verdere ideeën, opties, oplossingen en alternatieven zijn nog altijd welkom!

Mvg, Micha
 

EdK

Forumguru
Heb zelf de Zenec 2011d en voorheen zat er een Swing radio van skoda in.

Daar ik voorheen geen Navi had moest ik deze met VCDS wel aanmelden maar kan ook bij de dealer gedaan worden.
Alles is echt plug and pest met de Zenec, je krijgt meteen zonder extra kosten er een stuurmodule bijgeleverd zodat alle knoppen op stuur ook werken op de Zenec
Bij andere merken moet je die module vaak nog extra aanschaffen !

Mocht je in de buurt van Tilburg wonen , dan raad ik je aan om naar de Tijger te rijden en hem daar aan te schaffen.
Gasten nemen ten eerste de tijd voor je vragen en ook naderhand bij vragen waar je niet uitkomt, je stuurt ze een mail en je hebt binnen een dag een antwoord.

https://www.autoshopdetijger.nl/

De zenec geeft alles weer in het maxidot scherm ( schermpje tussen de tellers )
En zet je je verwarming hoger dan krijg je automatisch een scherm waar hij dat laat zien.
En nog meerdere functies die het systeem gewoon zonder morren overneemt en weergeeft.

Heb een Kenwood gehad hiervoor met mijn toenmalige Skoda, wel hij nam maar erg weinig functie's over ..

Voordeel van Zenec is ook de goede ondersteuning en de extra mogelijkheden in toekomst van update kaartmaterieel.
Ja je moet er wel voor betalen maar zijn acceptabele prijzen tov van Kenwood / Pioneer en VAG prijzen.
Gaat met de bijgeleverde USB stick van Zenec en na aankoop heb je zo en zo na registratie van de unit recht op de meest recente kaartupdate.
 
Best leuk, zo'n Zenec van Autoshop De Tijger, maar 999,- euro heb ik er toch echt niet voor over.
Zo'n 350,- tot maximaal 500,- euro wil ik nog wel gaan, maar hoger echt niet.
M'n auto heeft 191 duizend kilometer gelopen, kan er zeker nog wel even mee vooruit, maar zo'n investering vind ik zelfs bij een nieuwe auto niet de moeite waard, laat staan bij deze.

Mocht ik nog een Zenec 2011d kunnen vinden: kan die zonder meer geplaatst worden? Of zitten hier ook nog haken en ogen aan?

Voor andere alternatieven sta ik natuurlijk ook open.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb de Zenec verkocht en er een Dynavin N6 voor gekocht voor €550 euro.... En eerlijk gezegd ben ik er blijer mee dan met de Zenec, ik had in een ander topic een tijdje terug al eens beloofd mijn ervaringen met de Dynavin te delen (en dat zal ik zeker nog een keer doen), maar zal nu even kort inzoomen op jouw vragen.

De Dynavin kost 550 euro, neemt Climate Control en Parkeerinformatie over op het grote scherm. Hij kan NIET overweg met het maxidot tussen je toeren- en kilometerteller (dit kan de Zenec idd wel), dus daar geen navigatie info. Ik vond de carkit van de Zenec (beide een parrot) net wat beter klinken, ik krijg echter van mensen die ik bel te horen dat ik beter te verstaan ben sinds ik de Dynavin heb.

De Dynavin is sneller in bediening (snellere processor) en ik vind de geluidskwaliteit beter, de navigatie is dezelfde en ik heb nog niet 1 vastloper gehad, dat had ik bij de Zenec enkele keren per maand (vooral met mp3's afspelen of inkomende telefoongesprekken tijdens navigeren).

De Zenec ziet er wel mooier uit (mooiere kunststof en past net wat mooier in het dashboard). De Zenec had ook meer optie/instellingen, de Dynavin is wat minder uitgebreid.

Blijft de vraag of jouw canbus (van de prefacelift) dezelfde functionaliteit ondersteund als die van de facelift... Er zit een nieuwere canbus in de facelift namelijk en daar zijn eerder problemen mee geweest. Bijvoorbeeld leeglopen van de accu als je een Columbus in een prefacelift zette. Dat zou ik dus heel goed navragen bij de leveranciers.
 
Hoi @Vanenkelen , bedankt voor je uitgebreide verslag en review.

Stel dat ik een Zenec 2011d voor zo'n 250,- tot 300,- euro kan vinden, gebruikt, of een Dynavin N6 tussen de 550,- en 700,- euro nieuw: moet ik dan vooral afgaan op de prijs?

Ik moet in ieder geval vandaag, het liefste vanmorgen, maar wellicht enige uitstel mogelijk tot vanmiddag of begin avond, daarin een beslissing nemen, dus afwachten op reacties van leveranciers kan ik niet.
Vandaar dat ik hier informeer: ik kan nu nog net dit bericht plaatsen, daarna moet ik druk aan het werk en heb ik voorlopig even geen tijd om te gaan bellen, etc.
 

Oknot

Forumguru

Vanenkelen

Forumguru
Micha, ik durf je niet te garanderen of de Zenec danwel de Dynavin vlekkeloos met jouw canbus samen werken. Daarvoor zou ik toch echt de tijd zien te vinden om dat uit te zoeken. Beetje zonde als je hem dadelijk hebt gekocht en het niet blijkt te werken.

Als je nu een Zenec 2011d voor 250 euro kan krijgen en een Dynavin voor 550 en geld speelt een rol, dan zou ik voor de Zenec gaan...
 
@Vanenkelen : geld speelt in zoverre een rol, dat ik er geen 1.000,- euro voor ga uitgeven.
Ik vind 250-300 euro prima, eventueel voor een nieuwe tot 550,- euro is ook nog te overzien, maar dan gaat het een eind ophouden.

Voor die Zenec moet ik vandaag de beslissing nemen.
Voor die nieuwe kan ik nog best wachten: vandaar mijn dilemma dat ik niet veel tijd heb.

Zo even typen lukt wel tussendoor op het werk, maar uitgebreid "warenonderzoek" of gaan bellen en in wachtrijen terecht komen niet.
Zodoende.

Even ter aanvulling: op het schermpje tussen de tellers krijg ik nu ook geen gegevens van PDC, navigatie, climate control, etc.
Dat is dus geen issue dat dat niet zou werken: ik heb het nu ook niet en ga daarin niets missen als het niet functioneert
 
Ik heb de Zenec verkocht en er een Dynavin N6 voor gekocht voor €550 euro.... En eerlijk gezegd ben ik er blijer mee dan met de Zenec, ik had in een ander topic een tijdje terug al eens beloofd mijn ervaringen met de Dynavin te delen (en dat zal ik zeker nog een keer doen), maar zal nu even kort inzoomen op jouw vragen.

...

Blijft de vraag of jouw canbus (van de prefacelift) dezelfde functionaliteit ondersteund als die van de facelift... Er zit een nieuwere canbus in de facelift namelijk en daar zijn eerder problemen mee geweest. Bijvoorbeeld leeglopen van de accu als je een Columbus in een prefacelift zette. Dat zou ik dus heel goed navragen bij de leveranciers.
@Vanenkelen : bedankt voor je uitgebreide uitleg en uitweiding. Daar heb ik zeker wat aan.
Bij navraag bij de verkoper van een Dynavin N6 zullen de PDC en climate control "gegarandeerd" werken!
Aangezien de Zenec onder voorbehoud verkocht is en mijn voorkeur misschien toch al wel uitging naar een nieuw toestel, waarbij ik 999,- euro teveel vind, geniet de Dynavin op dit moment mijn voorkeur.
 
Bovenaan Onderaan