Radio vervangen

Beste forumleden,

Ik ben binnenkort eigenaar van een Fabia Combi 1.6 automaat uit 2008.
Nu heeft deze een radio type "Dance" met AUX aansluiting.
Echter ik overweeg deze te vervangen door bijvoorbeeld een "Swing" met bluetooth.
Kan dit ongestraft, werkt dan de parkeerhulp nog op het scherm?
Ik neem aan dat de DIN 2 aansluiting over bij alle Fabia's hetzelfde is.....?
Kan iemand sowieso vertellen welke radio's er zo in te schroeven zijn en waar je rekening mee moet houden?

Vast bedankt.

Groeten,

Martijn

Rallye

Forumguru
Ik weet niet of een Swing past in een Fabia uit 2008. Zat daar geen radio in uit de Stream-serie, zodat je mogelijk een andere plastic onderdeel om de radio moet hebben en in het ergste geval met aansluitproblemen zit?
Nog geen opmerkingen:
- bij een Swing komt de PDC-info in principe op het scherm, waarbij ik niet weet of dat ook zo is als je auto in principe gemaakt is voor een oudere serie radio's;
- de carkit zit bij een Swing niet in de radio, maar is af-fabriek ingebouwd onder de passagiersstoel.

Spierings

Forumguru
Een Swing geen bluetooth, er kan dus ook geen telefoon gekoppeld worden om muziek af te spelen..

Originele radio's werken met een canbus en zijn niet allemaal om te wisselen.. Heb je de verkeerde dan kun je rare symptomen krijgen zoals een lege accu...

Een Swing kan ook de pdc weergeven. Dit zal mogelijk gecodeerd moeten worden..

Rallye

Forumguru
Als je op de pagina uit je link voor het juiste bouwjaar (2008 resp. 2010) kiest, zie de dat de Swing in 2010 geleverd werd op de facelift-Fabia:

IMG_0397.PNG

De voor-facelift-Fabia zoals jij hebt, kreeg radio's uit een andere serie. De vorm van de radio is wel anders; mogelijk heb je dus een andere frontplaat nodig. In het slechtste geval krijg je inderdaad problemen na het installeren van de Swing. Zie hieronder voor welke radio's in de voor-facelift-Fabia geleverd werden (o.a. jouw Dance, maar dus niet de Swing):

IMG_0396.PNG

Bij de Swing kun je, zoals ik al zei, zonder af-fabriek carkit je telefoon niet koppelen. Jij hebt geen carkit, dus met alleen een Swing ben je er niet.

Kortom: laat je goed voorlichten (dealer?).

Duidelijk, ik denk dat ik niet moeilijk ga doen.
Ik maak wel een MP3 cd-tje en prik er een Aux kabeltje in.

BTW.....ik kan niet goed vinden wat voor formaten ondersteund worden.
Wordt echt alleen MP3 ondersteund of ook AAC? Ik heb namelijk Apple.
Anders probeer ik het gewoon en brand een cd met AAC en kijk wat er gebeurd.

Rallye

Forumguru
Gaat je vraag nu over de Swing of de Dance? De Dance ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. De Swing kan voorzover ik mij herinner alleen mp3 en wav aan (wellicht ook wma).

Ik ben benieuwd of de inbouw van de Swing nog de hierboven aangehaalde verrassingen oplevert. Laat je het ons weten of het gelukt is en wat je tegenkwam?

Hi, ik heb het over de dance radio die er nu in zit.

Ik vraag me nu wel wat anders af....
De PDC wordt weergegeven op het display van de radio en je hoort piepjes.
Er zijn ombouwsets met bekabeling om een ander merk radio in te bouwen.
Nu vind ik de weergave op het display niet zo belangerijk.
Maar blijft de PDC, met piepjes, wel gewoon goed functioneren als ik er een andere radio inbouw en dus geen display weergave meer heb?

Rallye

Forumguru
Bij mijn Octavia II kwamen de piepjes uit een speakertje in de B-stijl aan de bestuurderskant. Bij mij huidige Octavia weet ik dat niet. Dan is het geluid dus niet afhankelijk van de radio. Kun jij horen waar de piepjes vandaan komen?

Ja de piepjes komen bij mij ook uit de B stijl
Het gaat mij er meer om dat het wel blijft werken.
Dat dus niet, omdat de radio/display er tussen uit is, de PDC niet meer werkt.

Fabia 123

Forumguru
Beste forumleden,

Ik ben binnenkort eigenaar van een Fabia Combi 1.6 automaat uit 2008.
Nu heeft deze een radio type "Dance"

Met de aux ingang en een kabeltje kan je vanaf de telefoon of mp3 speler muziek afspelen op de dance radio.Heb ik jaren gedaan.
Bellen via bluetooth heb ik gedaan via het losse navigatiesysteem met bluetooth en telefoon functie.

EdZ

Donateur
Ik kan je garanderen dat de piepjes blijven werken. Ik heb mijn Swing met weergave van PDC in het display vervangen voor een 1 DIN-Pioneer-met-bluetooth (en de console vervangen voor 1,5-DIN) en hij piept nog vrolijk als ik 'm in z'n achteruit schakel.

EdZ

Donateur
De enige twee problemen die ik tegen kwam: fantoomvoeding nodig ivm twee antennes, omwisselen bedrading (geel/rood) ivm geschakelde voeding. Die laatste zit niet standaard in een Fabia.

(Edit: voutje)

EdZ

Donateur
Gezien de afbeelding zit de fantoomvoeding er ook bij. Of het allemaal werkt durf ik je niet te zeggen...

Bovenaan Onderaan