Rain Closing problemen?

Weet iemand of het normaal is dat wanneer ik Rain Closing aan zet via het menu van mijn O2 als het contact er af is geweest de functie weer uit staat. Steeds als ik de auto weer op contact zet moet ik deze functie weer aanvinken of activeren.

Ik heb een regensensor en heb hem op auto staan. Tevens heb ik dit ook op de niet auto functie geprobeerd. Vind het vreemde functionaliteit dat je deze na start van een rit steeds aan moet zetten. Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Ik heb nu nog mijn Octavia uit 2005, ook met regensensor. Ik hoef hem niet opnieuw aan te zetten bij een volgende rit als het regent. Maar soms duurt het wel effe voordat ie denkt, "heeej het regent." Ik heb geen maxidot nu dus ik kan verder niks instellen hieraan.
Wat zou de functie "Rain Closing" dan moeten doen eigenlijk?

Captain Hook

Forumguru
Het vinkje "Rain Closing" wat ik aangezet heb de dag dat ik de auto bij de dealer ophaalde staat nog steeds aan., bij de optie "ramen" heb ik "All" ook aangevinkt staan misschien dat bij jou "OFF" aangevinkt staat en dat dan dat vinkje niet aanblijft..?

Ik heb het net even getest, allle ramen een stukje open de auto vergrendelen wachten tot de auto echt vergrendeld is (lampen uit enzo (comming home functie)) en dan met zo'n spuitbusje water op de sensor gespoten en de ramen gingen direct allemaal dicht, het werkt bij mij dus zonder problemen.

In hetzelfde menu waar je dat vinkje "Rain Closing" aan kan zetten staat ook de optie "windows" en daar kun je weer uit 3 opties kiezen "OFF", "ALL" en euhhh nog iets...

Misschien dat dat iets te maken heeft met het probleem waar de topic starter het over heeft.

Ik heb ook de optie op ALL staan. Denk dat ik maar is langs de dealer moet dan. Na elke rit (contact aan en uit) is het vinkje weg. Ik moet het dan weer opnieuw aanvinken. Toch bedankt voor de reacties.

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat het definitief per VAG-COM geactiveerd moet worden, en dat men het daarna aan of uit kan zetten.

Michel

Forumguru
Naar aanleiding van dit draadje heb ik ook even zitten experimenteren, want bij mij verdwijnt het vinkje bij "Rain Close" ook iedere keer als het contact uit en aan is geweest.

Je kan het vinkje permanent aan krijgen door onder "Windows" niet "all", maar "off" te kiezen. Dat laatste is niet handig, want je kan dan niet meer de ramen via de afstandsbediening open en dicht doen, een optie die ik de laatste paar dagen toch wel gebruik om de eerste warmte uit de auto te laten ontsnappen. Daarnaast weet ik niet of de ramen dan wel automatisch dichtgaan op het moment dat het gaat regenen. Ik heb nog niet geprobeerd of het werkt door bijv water over de regensensor te laten lopen.

Wel raar dat deze opties niet standaard in- en uitschakelbaar zijn, want je moet er nog een keer voor terug naar de dealer. Niet handig. Bij mijn Octavia kan ik bijvoorbeeld ook niet de bochtenverlichting uitzetten, ook al haal ik het vinkje in het menu weg. Binnenkort maar eens naar de dealer om hier naar te laten kijken. Kan ik meteen de nummerplaat vóór laten vervangen.

Ramen en dak (indien van toepassing) automatiek sluiten om te voorkomen dat je in een natte plas gaat zitten als je instapt... :grin:

Oooow... dat is blitse functionaliteit zeg! De naam zegt het inderdaad al een beetje *kuch*. Dat heb ik nu vast nog niet op mijn O2 uit 2005. Wel zit daarop een regensensor, maar ik laat nooit mijn ramen open staan, en al helemaal niet als ik denk dat het gaat regenen... Hmmm ik zal straks es efkens kijke of dat bij mij ook d'r op zit. Zoniet, dan zit het vast wel op mijn nieuwe O2FL... :grin:

skodaoctavia2

Actief lid
ik heb het inmiddels gevonden , bij mij stond het op aan. blijft ook aan staan ook na contact uit en weer aan.:xyxthumbs:
ik blijf me verbazen wat er allemaal op zit :D

Oooow... dat is blitse functionaliteit zeg! De naam zegt het inderdaad al een beetje *kuch*. Dat heb ik nu vast nog niet op mijn O2 uit 2005. Wel zit daarop een regensensor, maar ik laat nooit mijn ramen open staan, en al helemaal niet als ik denk dat het gaat regenen... Hmmm ik zal straks es efkens kijke of dat bij mij ook d'r op zit. Zoniet, dan zit het vast wel op mijn nieuwe O2FL... :grin:

Ik heb het gisteravond gechecked, maar deze functie zit niet op mijn O2 elegance met (standaard) regensensor uit 2005. De ramen gaan niet dicht als ik tuf op mijn regensensor smeer.... :grin: UUUAAAALGH

Ik heb het gisteravond gechecked, maar deze functie zit niet op mijn O2 elegance met (standaard) regensensor uit 2005. De ramen gaan niet dicht als ik tuf op mijn regensensor smeer.... :grin: UUUAAAALGH

Mijn vorige Octavia was ook uit 2005 en dat schijnt een uitzondering te zijn.

Toen ik m'n O2 ophaalde in 2005 werkte de rainclosing functie, dit was aangezet door de dealer omdat ik geen maxidot had maar na een jaar werkte het ineens niet meer ik ben toen naar de dealer gegaan en deze gaf aan na zelf getest (via VAGCom) te hebben dat het inderdaad niet meer werkte, hij heeft toen navraag gedaan bij PON welke vertelde dat het niet meer werkte door een software update voor de boord-computer, schijnbaar zit in de 2005 modellen een boord-computer met minder geheugen dan in de 2006 O2 en moesten er dus wat dingen aangepast\verwijderd worden uit de software vandaar dat het niet 'meer' werkt in een 2005 O2 maar wel in een 2006 O2.

Ik weet het het klinkt een beetje vaag allemaal maar dat is wat de dealer mij destijds als reden dat het niet meer werkte opgaf.

Captain Hook

Forumguru
Ook al kiep ik er een hele emmer water overheen, bij mij gaan ze ook niet dicht. :smiley29:

Ik heb ook een 02 Elegance MET Maxidot en regensensor uit 2005. Daar speelt waarschijnlijk ook het softwareverschil een rol. Zo is bij mij ooit de automatische deurensluit optie aangezet door de dealer. Want in mijn Maxidot menu's komt die optie niet voor... :biggthumpdown: Terwijl later gefabriceerde modellen dit wel in de menu's hebben zitten.

Gisteren bij de dealer geweest voor dit probleem. Schijnbaar weten ze bij Skoda niet waarom dit gebeurd. De nieuwe modellen zijn wel goed en ze zijn aan het uitzoeken waarom Rain closing niet werkt of zichzelf uitschakelt bij de eerste modellen. Dealer had zelf andere apparatuur aangeschaft om te kijken of ze dit probleem zelf konden verhelpen. Momenteel wacht mijn dealer op nieuws hierover van Skoda zelf. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Gisteren bij de dealer geweest voor dit probleem. Schijnbaar weten ze bij Skoda niet waarom dit gebeurd. De nieuwe modellen zijn wel goed en ze zijn aan het uitzoeken waarom Rain closing niet werkt of zichzelf uitschakelt bij de eerste modellen. Dealer had zelf andere apparatuur aangeschaft om te kijken of ze dit probleem zelf konden verhelpen. Momenteel wacht mijn dealer op nieuws hierover van Skoda zelf. Ik zal jullie op de hoogte houden.

lol., dat zeiden ze toen tegen mij ook, 'k ben benieuwt of jij dezelfde verklaring krijgt als ik toen gehad heb...

Michel

Forumguru
Geen update, maar het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat de eerste generatie Octavia II FL's qua software wel iets anders in elkaar zitten.

Enigszins off-topic: Twee weken geleden had ik mijn auto weggebracht voor een onderhoudsbeurt en tot mijn stomme verbazing brandde toen de daglichtverlichting in combinatie met dimlichten. Sterker nog: ik kon ze niet via de schakelaar of het menu in de Maxi-Dot uitschakelen. Dus retour dealer met het verzoek om dit recht te zetten. Uiteindelijk is het wel weer goed gekomen door de oude code weer toe te passen op de nieuwe software, maar de VAG-com geeft bij mijn auto steeds aan dat hij niet uitgerust is met een Maxi-Dot scherm, terwijl zo'n ding toch echt wel in mijn auto zit.
Enne.... het vinkje bij rain-closing laat zich nu ook nog steeds niet permanent inschakelen. Ik laat het maar zo, want blijkbaar is het niet 1-2-3 op te lossen. Ik ben allang blij dat mijn verlichting weer naar behoren werkt :D

Bovenaan Onderaan