RAKU of FAKRA aansluiting in Octavia 2007

Michel-nl

Senior Member
Welke van beide heeft mijn radio antenne? Ik wil een shark antenne kopen maar wil em plug and play aansluiten als ie binnen is. Vandaar mijn vraag aan iemand die dat weet?

andrehj

Forumguru
De huidige modellen (en de mijne uit 2011 ook) hebben inderdaad Fakra, maar of dat in 2007 ook al zo was weet ik niet zeker.
Overigens is de Fakra-stekker van een radio-antenne niet blauw, maar wit. Blauw is gereserveerd voor GPS.
Aqua-blauw komt vaak voor op after-market stekkertjes en verlooptjes, omdat deze universeel is en op alle koppelingen past (z-codering).

Michel-nl

Senior Member
Ok want ik wil zoals gezegd een haaienvin kopen via ebay, echter zijn er verschillende aansluitingen. Nu nog de vraag of er apart 12v naar de antenne gaat ja of nee? Want je kan em kopen zonder 12v kabeltje erbij en met.

as-gfp-001.jpg

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dat hangt ervan af of jouw radio een fantoomvoeding aanbiedt op de antenneuitgang. Oftewel: Even de radio eruit en meten.

Michel-nl

Senior Member
Ik heb een stream radio. Dan is het niet bekend welke? Ga sowieso dit weekend de hemel achter los maken en kijken wat er allemaal naar de antenne gaat. Dan ben ik zeker

andrehj

Forumguru
Als je nu nog een staaf-antenne van voldoende lengte hebt, kan het zijn dat hier überhaupt geen versterker in de voet zit. Dan zal er ook geen fantoomvoeding zijn. Ik ken de antennesystemen van de O2 niet goed genoeg om dat zeker te weten, maar uit alleen de bedrading kun je dat dus niet afleiden. Hiervoor is meten (of meer kennis vooraf) noodzakelijk.

Michel-nl

Senior Member
Nee dat snap ik maar weet van de gti tijd dat als er een wokkel om de spriet heen zit. Er meestal voeding naar de antenne gaat. En dat is bij mij wel het geval in de spriet.

Michel-nl

Senior Member
Vandaag tijd gehad om de stekkers te bekijken onder mijn hemel. Ik zag daar 2 stekkers die duidelijk geen fakra zijn. Welke zijn het wel en waarom bij de antenne 2 stekkers en achter de radio maar 1? Kan iemand vertellen waar de 2e voor is?

ImageUploadedByTapatalk1448728609.347534.jpg

Michel-nl

Senior Member
Geen idee waar die BT zou moeten zitten en waar dan die antenne kabel uit zou moeten komen van de gsm? Ik had gister een gsm kabel gevonden achter mijn clima paneel maar die bleek gewoon van zo'n raamplakker te zijn die links bovenaan het voorraam zat.

Want er heeft tot ik em kocht een Nokia cc in gezeten zonder bt en die hebben ze op mijn verzoek verwijderd.

Dus als iemand weet waar die BT zou moeten zijn in mijn O2 PFL

Michel-nl

Senior Member
Inderdaad zoals ik al vermoede is de 2e een gsm aansluiting. Maar nu nog ontdekken waar die gsm kabel eindigd want achter de radio zit ie niet, of hij moet in de kabel van de radio geintregreert zijn ergens achter mijn hemel?

Bakkertje

Forumguru
De kabel zit achter je handschoenenkastje en is bedoeld voor telefoons die in een cradle gaan, zoals:
2900201.jpg

Tegenwoordig hebben mobiele telefoons geen antenneaansluiting meer (die van mij in ieder geval niet), dus ik denk dat je daar vrij weinig mee kunt.

De bluetooth module inderdaad onder de bekleding in de vloer onder de bijreijdersstoel.

Mocht je op zoek gaan naar de kabel en je handschoenenkastje demonteren, dan niet de stekker loshalen voor het uitschakelen van de de airbag!
Dat geeft een storing waarvoor je langs de dealer mag.
Stekker loshalen kan wel, maar dan moet je de auto eerste spanningsloos maken.

Michel-nl

Senior Member
Snap ik maar ik zit nog in dubio of een Nokia cc met bt of een hele andere radio met bt erin te plaatsen. Wil alleen nog niet af van me aanwijzingen in scherm van clima en pdc.

Bovenaan Onderaan