Ramen beslaan na uitzetten airco

Tachi

Actief lid
Titel van het onderwerp dekt de lading zo'n beetje.

Normaalgesproken ben ik niet zo'n iemand die een paar minuten voor aankomst zijn climate control op ECON zet. Totdat ik las en verteld werd dat ik dat maar eens wel moest doen.

Airco aan: binnen warmer dan buiten, binnen hoogstwaarschijnlijk drogere lucht dan buiten.
Airco uit: binnen warmer dan buiten, binnen neemt luchtvochtigheid toe, dus ruiten beslaan.

Wat helpt is de verwarming hard en warm laten blazen. Warme lucht kan meer vocht hebben en ruiten beslaan niet meer.

Wat moet ik hiervan vinden ook al klopt het misschien natuurkundig?
 

Tachi

Actief lid
Dat zou je zeggen, maar ik was wel verbaasd dat het zó snel kon beslaan. Dit had ik niet verwacht.

Nou ben ik geen held in natuurkunde, maar maar je zou verwachten dat het even duurt voordat het verzadigingspunt bereikt wordt.

In mijn geval werd de lucht vrij snel klam. Alsof je een badkamer binnenloopt waar net gedoucht is.
 

EdK

Forumguru
airco ontvocht inderdad je ruimte en hierdoor een drogere lucht
Maar als je airco uit is en je hebt ventilatie aanstaan en blazend op de ramen met buitenlucht nemend , dan zouden de ramen niet mogen beslaan.
Maar als je je ventilatie op recirculatie hebt staan , dan beslaan je ramen met airco uit wel degelijk

Dus zou haast denken kijk eens even of je recirculatie niet aanstaat ?
 
Hier dan even een antwoord als klimaat technicus, omdat de ac aan heeft gestaan zijn je ramen koud (oppervlakte temperatuur) als je de ac uit zet zit er nog wel vocht op de verdamper van het koelen daarvoor. Dit wordt dan meegenomen door de warmere buiten lucht die een hogere relatieve vochtigheid krijgt; bijvoorbeeld 18 gr en dan van 30 naar 80% rv. De temperatuur neemt niet toe. Als het dan in aanraking komt met het koudere glas bijv 14gr ga je over de 100% rv op het oppervlak en krijg je condens vorming op je ramen. Als de rv van de ingeblazen lucht weer zakt omdat al het vocht op de verdamper meegenomen is met de lucht en de oppervlakte temperatuur van de ramen is opgelopen zal het condens vanzelf verdwijnen. Hoop dat dit voldoende uitleg geeft. Koen
 

Tachi

Actief lid
Ik heb het niet helemaal begrepen denk ik. Je zegt dat de oppervlaktetemperatuur van de ramen stijgt waardoor condens op een gegeven moment verdwijnt door daling rv op het glasoppervlak.

Dus bij een volgende situatie. Buiten is het relatief koud: 15 graden en rv hoog. Binnen is het 20 graden en rv laag (airco aan situatie). Airco gaat uit. Er komt verwarmd lucht (door kachel) binnen van 20 graden met rv hoog o.a. door vocht van verdamper. Binnentemperatuur blijft 20 graden.
1. Ontstaat er nu condens op de ramen omdat de rv van het raamoppervlak hoger dan 100% wordt (door toedoen van overmatig veel vocht van de verdamper)
2. Of omdat in dit geval de oppervlaktetemperatuur van de ramen ook laag is en dus rv van het raamoppervlak ook over 100% gaat
3. Of weer beide, zoals in je voorbeeld.
 
3!

om dit te begrijpen zou je eigenlijk even een h-x of mollier diagram moeten leren bekijken zie bijvoorbeeld http://www.mamut.net/hemmes/subdet27.htm

Bij 20 graden 80% rv ligt het verzadigingspunt (100%rv) rond de 16 graden als het glas oppervlak dus 15gr is krijg je condens. Als de a/c aan staat en het is 20 gr 50% rv ligt het verzadigingspunt op 9 graden en beslaan je ramen dus niet omdat deze 15 graden zijn.

Koen


[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten graag. Quoten in reactie op bovenstaande post is onnodig.[/MODERATORBREAK]
 

Tachi

Actief lid
Het duurt eventjes voordat je het begrijpt, een mollierdiagram, maar verklaart wel een hoop :) What cool ! Letterlijk en figuurlijk...

Ik zie me al experimenteren met o.a. een hygrometer in de auto :)
 

hekko

Lid
Hmm interessant.

Volgende keer eens proberen om de blower op de vloerstand te zetten na het uitschakelen van de airco.

Dan beslaat de ruit misschien niet of minder snel?
 
De vochtigheid van de lucht neemt toe maar het zal iets langer duren voor het de koude ramen bereikt. Een oplossing is er niet echt of men moet geïsoleerd glas gebruiken of bijvoorbeeld verwarmde ruiten waardoor de oppervlakte temperatuur van het glas niet zo laag is... Bij airco's is er vaak een autoclean functie waarbij hij intern ventileert en het blok warm maakt en droogt wanneer men de airco uitzet. Ik verwacht dat we dit in de toekomst ook gaan zien in auto's omdat er steeds minder rest warmte bij motoren overblijft en warmtepompen (omgekeerde airco) hun intrede gaan doen in auto's omdat het energie verbruik naar beneden moet.
 

Monteurtje

Forumguru
Wat misschien ook even aan te raden is, om de condensafvoer van de verdamper te controleren. Als deze niet goed open is kan het vocht niet goed weg en blijft het vocht in de auto. Heb je ook last van stank.
 

Tachi

Actief lid
Nee, niet bepaald, waar moet het naar ruiken dan? Als je de climate control op ECON zet wordt de lucht beetje klam. Zelfde gewaarwording als je een vochtige badkamer binnenloopt, na een douchebeurt of als de wasdroger gedraaid heeft.

Waar zit de condensafvoer van de verdamper?
 
De reden dat de stan econ klam voelt is omdat de airco dan niet aanstaat en er nniet gekoeld/ontvochtigd wordt. Onder de verdamper zit een lekbak waar een afvoer aan zit.
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb mijn CC vorig jaar opnieuw op druk laten zetten bij een airco specialist.
Die adviseerde trouwens de CC of airco gewoon altijd aan te laten staan dus niet afzetten enige minuten voor aankomst.
 

Tachi

Actief lid
De reden dat de stan econ klam voelt is omdat de airco dan niet aanstaat en er nniet gekoeld/ontvochtigd wordt. Onder de verdamper zit een lekbak waar een afvoer aan zit.

Maar dat hadden we al eerder geconcludeerd :cool:

Ik neem aan dat bij de verdamper een ventilator o.i.d. aanwezig is die de gekoelde lucht de auto in blaast. Aangezien koude lucht minder vocht kan hebben, slaat het vocht ergens neer.

Nou kan ik me best voorstellen dat er in mijn geval bij de verdamper te veel vocht achterblijft (door slechte afvoer?) en dus de ramen sneller beslaan dan normaal.
 
Dat er vocht achterblijft kan diverse redenen hebben. Stof of vet op de lamellen van de verdamper, te lage verdampings temperatuur (te weinig koudemiddel) verstopte afvoer etc etc etc. Er zijn zoveel dingen die de werking kunnen verminderen.
 
Bovenaan Onderaan