Ramen Skoda Fabia

rhau

Lid
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al meerdere malen goed advise gehad over makementen voor de Skoda Fabia, maar nu weet ik niet meer hoe ik het probleem zelf kan oplossen dus ik hoop dat iemand mij hier kan verder helpen.

Ik he been Skoda Fabia van 2006. Een paar maanden geleden deed het raam aan de bestuurderskant het soms wel en soms niet. Ik heb toen gelezen dat met het openen van de deur met een sleutel dit verholpen kon worden. Inderdaad lukte het soms en ging het raam wel weer gewoon open en dicht. Later deed het raam het helemaal niet meer en heb ik de accu ontkoppeld waardoor de besturing van de ramen zich zouden resetten. Dit heeft een lange tijd goed gewerkt, maar nu werkt dit ook niet meer. Als ik de accu een aantal uur ontkoppeld heb, dan doet het raam het rechts wel, maar links niet. Ik heb ook geprobeerd met de sleutel alle ramen te openen, maar dit werkt ook niet. Ik heb de zekeringen ook nagekeken, maar die zijn het ook niet.

Nu vraag ik me af wat er stuk kan zijn, is het misschien de bediening of is het het binnenwerk de motor aan de linker kant. Ik heb begrepen dat je ramen worden aangestuurd vanaf de bestuurderskant, maar het is dan wel raar dat rechts het dan soms wel doet.

Heeft iemand de gouden tip? Het schijnt wel echt een Skoda kwaal te zijn.

Alvast bedankt voor de hulp.

Antera

Donateur
Voorstellen word zeer op prijs gesteld. Het kan goed je raammotor zijn die defect is maar ook andere zaken altijd lastig

Fabia 123

Forumguru
Heeft iemand de gouden tip? Het schijnt wel echt een Skoda kwaal te zijn.

Niet alleen Skoda.

Ik had dezelfde kwaal met een Citroën,
raammotor defect.
Peugeot, schakelaar defect.
Fabia 1 Aandrijfwerk in de deur kapot.
Fabia 2 Raammotor defect.

Losmaken deurbekleding, kijken of alles in de deur goed werkt, doormeten van raammotor en schakelaar en er is veel meer duidelijk.

Cordoba

Forumguru
Het is goed mogelijk dat het staalkabeltje in het mechanisme is gaan rafelen. Dat veroorzaakt dan op allerlei punten extra weerstand, waardoor de motor denkt dat ie de eindstand heeft bereikt, en het raam dus van slag raakt. Geen idee wat de km-stand is van je Fabia, maar zeker aan de bestuurderszijde zijn er maar weinig mechanismen die de 150.000 km halen (vooral vanwege kaartjes voor parkeergarages en dergelijke, of rijden zonder passagiers wordt dit raam het meest gebruikt).

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo, hoogstwaarschijnlijk is de schakelaar aan de linkerkant defect. Daar zitten zeg maar een matje met"gummie contacten" in. D.w.z. dat er geleidende contacten in zitten zoals b.v in een kleine rekenmachine of sommige tablets. De geleidende contacten zijn met grafiet door en door behandeld en in de loop der jaren kunnen die vuil worden. Die schakelaar is prima uit elkaar te halen en de contacten zijn keurig schoon te maken. Wel voorzichtig zijn dat er niets aan lipjes en dergelijke afbreekt. Daarna met een droge en schone tandenborstel dat rubber matje met de contacten even voorzichtig schoonmaken en weer in elkaar klikken. Terug monteren in de deurgreep en klaar. Tien minuutjes werk. Met een beetje geluk heb ik daar nog foto's van omdat ik het zelf ook heb gedaan.
Op de foto's zie je die ronde zwarte stippen op het contactrubber. Die plaatsen zijn geleidend en corresponderen met tegenoverliggende "rondjes" op de printplaat zelf. Die printplaat heb ik op die plekken schoongemaakt met een gewoon SCHOON gummetje. Gewoon zachtjes even er overheen wrijven. Het rubbermatje heb ik even met een schone tandenborstel afgeveegd. Niet boenen dus...

Vraagje: Moet ik foto's eerst verkleinen of doet het programma dat...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan