Rammel rechts voorin

rikjan

Lid
Ik heb een hardnekkige rammel in mijn Fabia Combi. Als je achter het stuur zit, komt hij ergens van rechts, richting dashbord kastje/motorruimte. Maar het is niet het dashbordkastje of iets anders dat los kan liggen in de auto. Het vreemde is ook dat het optreedt zodra de auto warm wordt. En dan met name als de airco aanstaat. Zodra die aan is, is de rammel er altijd. Maar zonder airco-gebruik is het ook voorgekomen. Het lijkt wel alsof er dan iets bij een bepaald toerental mee gaat resoneren of trillen. Ben er al een keer kort voor bij de dealer geweest, maar het probleem is er nog steeds. Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem?

rikjan

Lid
Er zit een 1.2tsi in.

Kan ik die leidingen zien zitten?

Maar waarom gebeurt het dan vooral als de airco aanstaat?

Monteurtje

Forumguru
Bij deze motor rammelt vaak de brandstofleiding. Zit naast koelvloeistofresservoir.
Heb een keer gehad dat aircoleiding tegen chassisbalk rammelde.

Resonantie opwekken als je stil staat en dan iemand anders die dingen een voor een vast pakt in motorruimte. Als geluid dan weg gaat heb je de oorzaak gevonden

rikjan

Lid
Aangezien het gerammel niet weggaat, dacht ik, ik rij even langs de garage, dan kunnen ze even meeluisteren en die weten vast wel waar het om gaat. Maar ja, dat kon niet, ik moest maar even een afspraak maken. Zul je net zien, op die afspraak is er geen rammel te horen.

Dus misschien kan ik eerst zelf nog even zoeken.

@Monteurtje, je had het over de brandstofleiding (naast koelvloeistofresservoir) en de aircoleiding. Alleen heb ik geen idee waar ik die kan vinden. In de bijlage heb ik een foto toegevoegd van de motor, kun je misschien aanwijzen waar ik moet zoeken...?

Bijlagen

• image-2016-08-16.jpg
    image-2016-08-16.jpg
    281 KB · Weergaven: 34

Spierings

Forumguru
Als je de foto ziet, zitten die leidingen links boven tegen het plaatwerk en gaan in de koker naar beneden..

Aircoleidingen zie je links op de kokerbalk en plaatwerk onder koelvloeistof reservoir.....

rikjan

Lid
Ik heb weer een plaatje bijgevoegd. Ik heb een rode pijl gezet bij wat ik denk wat je bedoelt met "die leidingen links boven tegen het plaatwerk en gaan in de koker naar beneden.". En een groene pijl bij de aircoleidingen. Kloppen de pijlen zo?

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    246,9 KB · Weergaven: 39

rikjan

Lid
Net nog even goed gekeken, maar in de koker zit al een soort van plastic zak met lucht. Het lijkt wel of hier al iets aan gedaan is om het gerammel te voorkomen. Het moet dus iets anders zijn...

Monteurtje

Forumguru
Dan zijn ze er al mee bezig geweest idd. Dat zit er niet standaard in. Maar kan nog wel daar weg komen.
Zoals ik eerder zei, geluid opwekken door langzaam toerental te verhogen en iemand anders die dingen vast pakt in de motor ruimte.
Wat betreft die pijlen. Het gaat voornamelijk om de leiding naast die met rode peil. Geef maar eens beetje gas dan zie je dat die behoorlijk trilt.
De rammel die ik een keer hadden van de airco leiding was verder naar beneden, in de buurt van de multiriem.

SkodaFabiarijder

Actief lid
ik heb excact hetzelfde met mijn fabia 1.2 TSI.

Sinds het warmer weer is hoor ik het geluid niet meer, maar ik heb het de afgelopen winter non stop gehoord. Ik heb verder geen idee hoe of wat oid.

Bovenaan Onderaan