Rammelend geluidje uitlaat

P.jacobs

Nieuw lid
Hallo

Mijn naam is Pascal jacobs. Ben 19 jaar en rijd in een skoda octavia 1.6 8V van 1998, met 143000 op de teller en gekocht met 130 000km op de teller. Tot nu toe geen cruciale problemen gehad met de auto. Maar dan vandaag....

Sinds vandaag hoor ik een rammelend geluidje bij de uitlaat. Ben toen onder de auto gaan kijken wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed dat het de uitlaat is die niet goed vast zit. Telkens wanneer ik optrek bij de 2500-2800 toeren hoor ik zwaar rammelend geluidje. Het is niet storend maar toch....

Ik heb hier een foto waarvan ik denk dat het daar aan ligt. Het is de uitlaatpijp (nog voor de demper) die langs de vering van mijn rechter achterwielloopt (vanaf de voorkant gezien). De uitlaat kan ik makkelijk met de hand tegen het metalenkastje duwen wat er langs zit.
DSC_0279.jpg

Hoort het zo dat de uitlaat zo makkelijk te bewegen is? Zou dit het kunnen zijn en wat valt er aan te doen? Je kan de beschadigingen zien op de uitlaat.

Btw: Sinds dat ik hem gekocht heb zit de uitlaat vast met klemmen en geen bouten. Het zorgt voor een kleine trilling tegen de hitteschild. Dit is niet wat ik bedoel.

Alvast bedankt
Groeten
Pascal

Extra foto's
DSC_0282[1].jpg DSC_0281[1].jpg DSC_0283[1].jpg DSC_0286[1].jpg DSC_0279.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Het "grijze" kastje is de remdrukbegrenzer; Je moet de uitlaatklem even losdraaien en dan de pijpen iets verder in elkaar schuiven zodat er meer ruimte ontstaat. Zo te zien zit ie er al een tijdje onder en zal dus wel een beetje vastgeroest zitten....
Met een beetje gepast geweld lukt het wel, anders toch even een acetyleenbrander erop zetten en de boel warm stoken......
Succes!
 

The bone collector

Senior Member
Ik weet niet of het kan helpen, maar heb je ook gecontroleerd of er geen rubberen ring afgeknapt is waarmee de uitlaat ook opgehangen is? Ik weet dat er bij mijn vorige Felicia (ook van 1998) ook een paar onder zaten, begin dit jaar nog gekeken en die waren allemaal zo goed als doorgescheurd van ouderdom. als zo eentje afknapt, begint de uitlaat natuurlijk ook te bewegen.
 

darkprojectx

Forumguru
Even bij een uitlaat boer de uitlaat laten nakijken en waarschijnlijk wat uitgelubberde rubbers laten vervangen. Zijn de kosten niet en dan is hij weer prima.
Wel apart dat op het koppelstuk tussen einddemper en middendemper de auto zwart is. Lijkt alsof hier een lek in zit.
 

P.jacobs

Nieuw lid
hallo bedankt voor de snelle reacties.

De rubberen ring wat de demper(uitgang) zeg maar vast houd is nog volledig intact. Alleen zie ik nu nog een bevestigingspunt(de laatste foto met 2 hoek stukken die iets vasthouden) waarvan ik niet weet of het voor de uitlaat is. Er hangt niks onder maar hij zit wel op een plek waar de uitlaat in het midden zou zitten als die eraan bevestigd zou zijn. Heeft iemand hier een voorbeeld van hoe het bij zijn auto zit?


nogmaals bedankt
GRoeten
 

P.jacobs

Nieuw lid
heb net ff een foto gemaakt. Ik weet nu zeker wat het is.

DSC_0296[1].jpg

Er zit alleen nergens een haakje van de uitlaat waar die aan kan hangen. Zit er uberhaupt wel een haakje? Is het een optie om zelf een haak eraan te lassen?
 

Chatslet

Forumguru
Nee daar hoort geen haakje aan, das gewoon een bout die het e.e.a. bij elkaar houd. De haken waar de rubberen ringen van je uitlaat aan hangen zijn wel even wat dikker en de uitlaat hangt over de gehele lengte aan deze haken en rubberen ringen. Kan dus inderdaad zijn dar een van deze rubberen ringen niet goed meer is. Andere optie kan zijn dat het hitteschild aan het los laten is en met de uitlaat in contact komt. Dan heb je ook een mooi geluid.
 

P.jacobs

Nieuw lid
Ben van de week even naar een garage gegaan en de auto omhoog laten tillen. De uitlaat zit inderdaad scheef eronder. De klem tussen middenstuk en demper zat los en heeft hij aan gedraait. Tot nu toe voel en hoor ik alleen nog de trillingen die de katalysator maakt, omdat deze niet met bouten zijn vast gezet maar met klemmen.

Donderdag moet hij op voor APK keuring. Ik laat hem gelijk maar bij dezelfde garage keuren.

Ik houd jullie op de hoogte.

@chatslet

maar wat bedoel je met het e.e.a. bij elkaar houd? Op het moment doet deze gewoon niks. Er zit nu een imitatie uitlaat onder. De originele uitlaat heeft wel een haak op precies die plek. Ik snap alleen niet waarom het bij de imitatie uitlaat wel zo kan. De rubber ring aan de demper is een half jaar geleden vervangen en ziet er nog goed intact uit.
 

P.jacobs

Nieuw lid
hallo

vandaag de auto opgehaald van de keuring. Multiriem en stabilisator stangen vervangen en voor de rest geen problemen. Multiriem en stabilisator waren geen aandachtspunt voor de apk maar heb ze toch maar gelijk laten vervangen.

Hij heeft nog naar de uitlaat gekeken en ze kwamen tot de conclusie dat het gewoon aan de imitatie uitlaat lag die niet goed past, en ze er op het moment niet veel aan konden doen. Bij scherpe bochten komt de uitlaat gewoon tegen het frame aan maar heeft voor de rest geen nadelige gevolgen. Misschien dat ik de uitlaat ooit een keer vervang maar denk het niet. Dus een tip voor andere, koop geen imitatie uitlaat mits je goed na kijkt of er een haakje aan zit!

Tot zo ver nog steeds tevreden met mijn skodatje!
 
Bovenaan Onderaan