Rammelende katalysator

sunnyboy

Senior Member
Al een tijdje hoor ik bij optrekken een rammel in de uitlaat.
Een garagebedrijf constateerde dat de katalysator in het uitlaatgedeelte rammelt in het potje.
Hierdoor kan de katalysator een bal worden en zo de uitlaat gaan verstoppen.
Voordat de apk afloopt moet deze vervangen worden.(eind juni 2013)
Iemand eerder deze klacht gehad?
Octavia 2 (2005), 2.0 FSI met 142.000 km op de teller.
Wellicht dat iemand mij ook een idee kan geven voor een voordelige reparatie.
 
Al een tijdje hoor ik bij optrekken een rammel in de uitlaat.
Een garagebedrijf constateerde dat de katalysator in het uitlaatgedeelte rammelt in het potje.
Hierdoor kan de katalysator een bal worden en zo de uitlaat gaan verstoppen.
Voordat de apk afloopt moet deze vervangen worden.(eind juni 2013)
Iemand eerder deze klacht gehad?
Octavia 2 (2005), 2.0 FSI met 142.000 km op de teller.
Wellicht dat iemand mij ook een idee kan geven voor een voordelige reparatie.

Heb hetzelfde voorgehad indertijd met mijn GOLF IV SDI...
Mja, voordelige reparatie. Normaal de Katalysator vervangen. Dit is inderdaad nogal duur maar wel het milieuvriendelijkst...
Alternatief is die er gewoon uitslaan... Absoluut niet milieuvriendelijk, maar wel de goedkoopste oplossing. Hier in België is dit in ieder geval geen bezwaar voor de keuring (toch niet voor een diesel)
 

Cyrus

Actief lid
Het is niet ondenkbaar dat na 7 jaar en 140.000KM de kat los komt te zitten. Sowieso is het niet ondenkbaar dat in die termijn de kat aan vervanging toe is.

Je kunt overwegen een gebruikt exemplaar aan te schaffen via onderdelenlijn.nl. Is een goedkope oplossing, maar het is niet ondenkbaar dat die een stuk minder lang mee gaat dan een nieuwe. Het prijsverschil is echter groot genoeg.

Zelf een stuk uitlaat vervangen is op zich een eenvoudige klus, maar je zult wel over een brup, put of heel goede bokken moeten beschikken. Zeker als er midden onder de auto gesleuteld dient te worden.
 

sunnyboy

Senior Member
Voor de racekatalysator heb ik even gekeken op je link.
Ik zie alleen het katalysatorgedeelte, bovendien staat er iets over een lambdasonde.
Ik zal eens aan de garage vragen of ze met deze link iets kunnen.

Zelf de uitlaat vervangen is voor mij geen optie.
Een gebruikt exemplaar zou wel kunnen, maar inderdaad weet je niet hoe lang deze meegaat.

Misschien nog iemand een idee?
 

Race Eend

Forumguru
Oud collega van me (www.autotechniekhanssloot.nl) haalt nog wel eens tfsi downpipes op (die hebben wij veel liggen ivm upgrade naar bv milltek systemen).

De TFSi kats zijn een stuk sterker dan de originele kats onder deze auto. Hij slijpt de tfsi downpipes af en monteert dan de kat van de tfsi op de fsi motor. Scheelt veel geld en is nog beter ook.

EEn sportkat is ook een optie, echter kan de ecu dan storing geven, (werking kat te gering). Deze melding is te verwijderen, maar dan moet de ecu ook aangepast worden.
 

Morality

Nieuw lid
Oud collega van me (www.autotechniekhanssloot.nl) haalt nog wel eens tfsi downpipes op (die hebben wij veel liggen ivm upgrade naar bv milltek systemen).

De TFSi kats zijn een stuk sterker dan de originele kats onder deze auto. Hij slijpt de tfsi downpipes af en monteert dan de kat van de tfsi op de fsi motor. Scheelt veel geld en is nog beter ook.

Via google ben ik op dit topic gekomen en dit lijkt voor mij wel een realiseerbare oplossing, ikzelf zit ook met een rammelende kat.
Race-eend, ik stuur jou even een PM.

gegroet
 

sunnyboy

Senior Member
In januari de katalysator laten vervangen door een "rebuild " exemplaar via de onderdelenlijn.nl.
Was een ochtend kwijt in Amsterdam maar voor nog geen € 500,- kan ik weer jaren verder en geen problemen bij de APK.
 
Bovenaan Onderaan