rammels achter km teller

Goedemorgen,

Sinds een aantal dagen last van gerinkel/gerammel wat voor mijn gevoel achter de tellerunit vandaan komt van mijn Fabia.
Meerdere mensen hier last van ? Het klinkt als een soort gerinkel van losgeld of glas wat ergens tussen ligt...

Erik_NL

Forumguru
gerinkel/gerammel wat voor mijn gevoel achter de tellerunit vandaan komt van mijn Fabia.
Meerdere mensen hier last van ? Het klinkt als een soort gerinkel van losgeld of glas wat ergens tussen ligt...
hiero dito maar het gerinkel lijkt meer uit de richting van het linker ventilatierooster te komen.
In 2004 is het instrumentenpaneel vervangen (wegens totaaluitval, km stand 55.585), maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Omdat het de berijdster niet stoort, heb ik er niets mee gedaan.

F0RM4N

Lid
Ik weet niet of de tellers van de Fabia nog worden 'aangedreven' door een tellerkabel, maar als dat zo is... Ik heb in mijn Volvootje 340 die ik hiervoor had eenzelfde probleem gehad. Achteraf bleek de kabel verschoten te zijn, waardoor hij ergens tegenaan tikte. De kilometerstand bleef echter wel oplopen en ook de snelheidsmeter deed het gewoon nog.
Wellicht toch een blik achter je instrumentenpaneel waard?

Cordoba

Forumguru
Misschien parkeergeld ofzo, dat tussen dashboard en voorruit is beland?

Je kunt proberen of je met iets wat buigzaam is, en toch enige stevigheid heeft tussen voorruit en dashboard 'vegen' om te zien of je het gerammel ook zo op kunt wekken. Bij stevig en buigzaam denk ik aan dun plat plastic of karton. Als je op het uiteinde een stukje dubbelzijde tape plakt, kun je proberen om de 'rammel' op te vissen met het stukje tape.

EdZ

Donateur
Misschien is er dan wel geen tellerkabel meer, maar het is nog steeds een mechanische wijzer volgens mij. Als ik bij mijn Roomster een klap (niet te hard!) op mijn tellerhuis geef hoor ik ook zo'n rinkelend geluid en zie ik de wijzer van de snelheidsmeter trillen.

Ronnie

Forumguru
Vroeger was het allemaal mechanisch; in het tellerhuis zat een grote schijf met meeneem-magneten voor de wijzer. Tegenwoordig zit de wijzer vast aan een miniscuul spoeltje.
Kan het tikkende geluid niet komen van de kachelklep-stelmotor? Deze zit vrij hoog onder het dashboard in het kachelhuis, net achter de tellerunit.

geloof dat ik er maar gewoon mee zal moeten leren leven :) weet uit ervaring dat als je alles uit elkaar schroeft het er uiteindelijk ook qua rammels niet beter van wordt

Bovenaan Onderaan