Rare meldingen, accu probleem?

JayD

Lid
SKODA Octavia
Octavia 1.2 TSi HB 4-cil. B 105pk Benzine

Mijn Octavia uit 2015 heeft het altijd goed gedaan, startte altijd prima, laatst nog een grote beurt gehad, alleen het entertainment systeem doet soms wel eens raar (leest de muziek usb stick niet of loopt heel soms vast in een nummer).

Vandaag sputterde hij ineens bij het starten en kreeg ik daarna kort na elkaar 2 meldingen. Eerst "Storing: voetgangers-bescherming" en direct daarna "Proactieve inzittende-bescherming niet beschikbaar.".

Ik heb geen idee wat dit betekent. Heb het nog een paar keer probeerd en elke keer hetzelfde. Motor sputtert een beetje bij het starten en dan die 2 berichten. Nadat ik de motor uit had gezet en de sleutel er uit had gehaald, verscheen na een tijdje de melding op het andere (infotainment) scherm "Let op: zwakke accu. De motor starten of het infotainmentsysteem uitschakelen, alstublieft". Dit terwijl het systeem niet aan stond.

Heeft iemand een idee?

Bijlagen

• VideoCapture_20241106-162929.jpg
    VideoCapture_20241106-162929.jpg
    449,8 KB · Weergaven: 16
  • VideoCapture_20241106-162936.jpg
    VideoCapture_20241106-162936.jpg
    498,2 KB · Weergaven: 16
  • 20241106_161352.jpg
    20241106_161352.jpg
    748,3 KB · Weergaven: 18

JayD

Lid
Dus hopen dat hij morgen nog start en naar de garage rijden? En toch raar omdat die eerste 2 berichten niet klinken als accu dingen

hemi24

Forumguru
Cruise control, front assist, etc. gaat vaak als eerste in storing als de accu slechter wordt.

Dus ik denk dat de twee storingen wel degelijk verband hebben met de staat van je accu…

andrehj

Forumguru
@JayD : Die diagnose of de accu het probleem is kun je in vijf minuten stellen met een multimeter (voor een paar euro te koop bij een bouwmarkt of de Action). Naar een garage rijden kost meer tijd en is een stuk duurder.

Tees

Donateur
De beste oplossing is wel om een accutester eraan te hangen, dat is betrouwbaarder dan een multimeter (zeker eentje van een paar euro...). De meeste garages doen dat als service voor vaste klanten, kost ze letterlijk 5 minuutjes. De wegenwacht trouwens ook.
Maar dan willen ze daarna natuurlijk wel graag die accu ook voor je vervangen voor een nieuwe, en daar betaal je de hoofdprijs voor bij een garage of Wegenwacht. Online kost t vaak de helft, alleen moet iemand m dan nog even voor je inleren (wat een sommige garages ook niet of verkeerd doet helaas)

PizzaPieter

Donateur
Zelfs dat inleren is bij sommige 'accuexperts' ook niet altijd standaard, ook niet bij navraag. 'onnodig/onzin/lariekoek'.

Dus heeft een aardige forummer me ermee geholpen

andrehj

Forumguru
De beste oplossing is wel om een accutester eraan te hangen, dat is betrouwbaarder dan een multimeter (zeker eentje van een paar euro...).
Uiteraard is een officiële accutester beter, maar een snelle diagnose kun je gemakkelijk stellen. Het gaat om maar een paar waardes:
- Wat is de spanning vlak na het starten? Die hoort rond de 14V te zijn. Als die niet op peil is, zit het probleem in het laadcircuit.
- Hoeveel zakt de spanning tijdens het starten? Als de spanning onder de 10.5 V komt, is de accu niet goed geladen (of dus stuk).
- Wat is de accuspanning als de auto een tijdje stil heeft gestaan? Als die onder de 12.5 is, is het eigenlijk tijd voor vervanging, zie onderstaand tabelletje:
lead-acid-battery-voltage-chart-tip-v0-2fo5z6f6ufxa1.jpg

Die drie waardes kun je prima met de goedkoopste multimeter van de Action kopen. Het meten van spanning (als het niet om de laatste 0.01V gaat) is namelijk erg gemakkelijk, een goedkope multimeter kan dat prima.

• Leuk
Waarderingen: JayD

Tees

Donateur
De onbelaste spanning zegt niet zo gek veel (hooguit de SoC), de (dip)spanning tijdens belasting (starten) is veel belangrijker. Het belangrijkste is de stroomsterkte onder volle belasting, maar dat is moeilijker te meten. Ik hou zelf 10V als ondergrens aan voor de spanning tijdens starten.

Volgens mij is 9 Volt de ondergrens gedurende koude start.

Maar als ik het zo lees; vervang dat ding. Niet wachten totdat hij er echt de brui aan geeft. Niet omdat je dan stil staat, maar meer omdat de tijd vooraf je dynamo het zwaar te verduren heeft door de hoge laadstroom die er gaat lopen met dito temperatuur tot gevolg. En daar houden ze niet bepaald van.

Tees

Donateur
Ik ben ook wel benieuwd: is dit de originele accu? Zo ja, dan heeft die z'n levensduur zeer keurig uitgediend, accus met S/S leven meestal beduidend korter dan 9 jaar. Normale loodaccus halen dat al zeker niet altijd.

Bovenaan Onderaan