Rare storing Felicia

Hallo,
Mijn vriendin heeft in haar Skoda felicia 1.3 GLXI uit 1995, een rare storing.
Een storing die ik al wel meer gehoord hebt, en waarvan de oplossingen nogal divers bleken geloof ik.
De storing is:
Spontaan afslaan van motor
• Je voelt het niet aankomen, in een keer is hij helemaal weg. (Toerental valt naar 0 terug en olielampje licht voor 2-3 sec. op net als bij starten)
• Verder lichten er geen lampjes op in dashboard.
• Niet afhankelijk van snelheid, versnelling, toerental, rijgedrag, remmen, optrekken, koud, warm, buitentemperatuur, enz.
• Slaat bij uitrollen niet aan door de koppeling terug te laten komen en/of sleutel opnieuw omdraaien.
• Na gestopt te zijn en ongeveer 5 minuten te wachten start hij weer.
• Direct starten na uitslaan heeft geen zin, startmotor draait gewoon alleen hij slaat niet aan. Dus wel na 5 minuten niks doen.
na op de diverse forums gekeken en gezocht te hebben, leek mij het meest voor de hand liggende dat het relais 18 zou zijn.
Deze heb ik echter vervangen, en helaas geen resultaat.
Hierop heb ik de Hall gever/toertal sensor vervangen, wederom geen resultaat.
Alle massa kabeltjes opgeschuurd, geen resultaat...
Nu lees ik ook het e.e.a. over relais 109, weet iemand of deze ook in de felicia zit, en of dit eventueel de veroorzaker kan zijn?
Voor verdere opties sta ik natuurlijk ook open!
Alvast bedankt!
 

Ronnie

Forumguru
Heeft de Felicia al een gecodeerde electronische sleutel? Het zou de wegrijblokkering ook nog kunnen zijn!(deze onderbreekt de ontsteking)Eventueel (indien aanwezig) los, geoxideerd, of defect misschien. Ik las er iets over op problemcar, na het geven van een klap op het dashboard reed hij weer....
 
Nope, geen code sleutel, een klap op het dashboard heb ik nog niet geprobeerd.
Maar ik zit er niet ver vanaf, of ze krijgt binnenkort inderdaad een flinke klap op het dashboard. :mad:
 
Busser,

Misschien heb je iets aan het volgende verhaal.

Mijn vorige auto was ook een Felicia (1.6 GLX, Bj 2000, VW-motor) en die had na amper een jaar oud te zijn, dezelfde kuren als die jij omschrijft.
De oorzaak zat in een stekkervebinding in de motorruimte. Die stekkervebinding dient er voor om bij het de-monteren het elektrische circuit van de motor los te koppelen van het elektrische circuit van de rest van de auto. Er gaat een groot aantal draden naar die stekkerverbinding.
Het bleek dat 1 van die draden geen goede verbinding maakte. Men heeft toen een omleiding gemaakt van 1 van die draden waarna het euvel verholpen was. Bij mijn Felicia zat die stekkervebinding, als je vóór de auto staat, aan de rechterkant, vrij bovenin, bij het board. Men heeft het gevonden door, met het contact áán, aan de draden van die stekkers te frunniken. Er ging toen continu een relaiscontact wel/niet over.
Misschien zit die stekkerverbinding in de motorruimte van jouw auto op een andere plaats omdat je een andere motor er in hebt als dat ik in die Felicia had.
Later kreeg in dezelfde problemen weer, maar toen bleek het aan een relais te liggen in de zekeringkast. Ik heb toen de relais's van de achterruit-verwarming omgewisseld met het slechte relais, en alles bleef het gewoon doen en vanaf die tijd heb ik geen last meer gehad. Van de auto ook niet meer trouwens :) (Grapje hoor, was best een fijne auto met relatief weing problemen)

Misschien heb je hier wat aan, misschien ook niet, je kunt het altijd uit proberen.

Suc6
 
Na lang zoeken denk ik er achter te zijn!
Aangezien ik bij de elktra niets geks kon vinden , en bijna alles al geprobeerd had, ben ik verder gaan zoeken bij de benzine toevoer.
Het bleek dat ze wat weinig benzine kreeg, en wat ze kreeg was ook nog eens pik zwart!
Eerst maar eens het benzine filter vervangen (k#t klus...) en alle leidingen door geblazen.
Hiermee was de storing wel minder, maar nog niet over.
Het bleek dat de benzine pomp in de tank ook zwaar vervuild was en hierdoor ook niet meer lekker werkt.
Hij pompte de leiding naar voren vol, deze kan je leeg rijden waarna ze afsloeg.
De aanvoer was te weinig om haar aan het rijden te houden, door het proberebn te starten pompte je de leiding weer vol en kon je weer rijden, enz, enz.
Er is inmiddels een andere pomp besteld, die als het goed is 2 april binnen komt.
Ik hoop dat daarmee de storing verholpen is.
mocht dit niet zo zijn, dan ga ik zeker eens op zoek naar de stekker!
 
De pomp is inmiddels vervangen.
Vriendin snort alweer een aantal dagen naar volle tevredenheid in de felicia.
problemen hebben zich niet meer voor gedaan.
 
Bovenaan Onderaan