Rare tik bij sturen

Ashgard

Nieuw lid
Hey

Ik vroeg me af of iemand dit probleem ook heeft gehad of weet wat dit zou kunnen zijn?

Het probleem is dat de auto een rare tik laat horen tijdens het sturen naar links. Naar rechts heb ik hier geen last van. De tik treed pas op als ik een redelijk scherpe bocht maak (zoals je vaak doet binnen de bouwde kom) en een redelijk vaartje heb. Als je het weet dan kun je het ook voelen.

Zelf ben ik niet echt een auto kenner. Hopelijk kan iemand me een tip of iets dergelijks geven in plaats van direct naar de garage te stappen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.
Groeten,
Ashgard

Ronnie

Forumguru
Hou het maar op de linkse buitenste homokyneet (wielzijde) van de aandrijfas, deze moet vervangen worden.

Ashgard

Nieuw lid
Hey Ronnie,
Bedankt voor je reactie. Het klinkt aannemelijk wat je zojuist beschrijft.
Ik vroeg me nu het volgende af:
Is het mogelijk de homokyneet zelf te monteren of is het raadzaam dit te laten doen door een garage. En heb je enige indicatie van kosten?
Groeten,
Ashgard

Ronnie

Forumguru
Als je een beetje gereedschap bezit is het niet zo moeilijk......
Wiel eraf, fusee aan de draagarm losmaken, aandrijfasmoer met een luchtsleutel (het makkelijkst) of een ratel met een stuk pijp eraan losdraaien(zit errrrrg vast), spoorstangkogel losmaken, dan de naaf naar buiten trekken en de as schiet uit de naaf. De kyneet dan met een plastic hamer van de as aftikken(beetje kracht op botvieren).
Makkelijker is het om de as in z'n geheel te vervangen. Je hoeft dan alleen maar de 6 bouten aan de bak en de naafmoer los te maken.(Goeie van de sloop misschien?) Polo C86, 6N is dacht ik hetzelfde, hangt af van de motor/bakcode.

Bovenaan Onderaan