Ratel geluid motor Fabia 1 automaat

Herrbirk

Nieuw lid
Beste forum leden,

Ik heb sinds een tijdje een ratelend geluid in mijn motor, net alsof er een mannetje met een hamertje heel snel tikt. Het is heel specifiek toch kan mijn vakgarage het niet vinden.
Het geluid is er namelijk alleen bij stationair draaien en bij gasgeven en blijft bij elke snelheid aanwezig. Zonder gasgeven is er niks hoorbaar. Ook schokt de auto bij het wegrijden, alsof de remmen even 'vastkleven' en heeft mijn ABS het ook laatst begeven (misschien een gevolg van?). Een echte problemcar dus. Mocht iemand antwoorden op deze vragen hebben dan ben ik diegene zeer dankbaar.

Voor de duidelijkheid: het is een fabia I 1.4 automaat 16v uit 2003

Vriendelijke groet herrbirk

geerencor

Nieuw lid
Hallo Herrbirk

Misschien is het het aluminium beschermplaatje bij je spruitstuk, ik heb hem verbogen en toen was het geluid weg.
gr Cor

Ronnie

Forumguru
Het zou kunnen duiden op een defecte ABS unit, het lijkt erop dat de pomp gaat draaien door een lekkende klep in de unit.
Je zou het moeten kunnen voelen, de unit/pomp zit onder de motorkap aan de bijrijderskant tegen het schutbord.
(groot alu blok met veel remleidingen)
Anders zet er onder het lopen van de motor een grote schroevendraair of zoiets op en luister met het oor daartegenaan of de unit het geluid produceerd........
Eventueel de ABS zekering eruit halen in de box op de accu, is het geluid dan weg dan heb je de boosdoener.

Oeps, het zou best kunnen dat dit mijn Fabia is. Na 3 maanden trouwe dienst en met inderdaad deze verschijnselen is er door een tot nu onbekende oorzaak een gat in het motorblok geslagen. Zodra ik meer info hierover heb zal ik dit berichten. Sorry voor het niet voorstellen. Ga het nu doen.

Hoi turbox2,
Ik ken de motor niet of hoe hij zou moeten klinken en de verkoper/handelaar gaf mij 3 maanden garantie omdat hij zeker wist dat dit een perfecte auto was. Echter 3 maanden en 10 dagen later, een dag na de keuring nota bene, werd ik na het optrekken bij een stoplicht verrast door een knal, veel rook en een ratelend geluid vanonder de motorkap.
Gisteren zou ik gebeld worden door hem over hoe we het nu verder regelen maar tot op heden nog niets gehoord. Blijkbaar is het moeilijk om een blok te krijgen wat geschikt is voor een automaat. als dit het geval is dan denk ik inderdaad dat ik mijn Fabia moet laten gaan :(

turboturbo

Forumguru
Ah, oké.

Zit er in een automaat een andere variant van de motor dan?

Wel een geluk dat het nog gebeurd is terwijl je garantie had!

Ben wel benieuwd wat de motorschade precies was en wat de oorzaak was? Was de ketting geknapt, bijvoorbeeld?

turboturbo

Forumguru
Oja ik zie het nu. Ik dacht uit de tekst op te maken dat de verkoper het in orde ging maken. Maar er staat idd niets over garantie.

Als de oorzaak een is die al eerder dan die 3 maanden aan de hand is, kan de koper hier wel een zaak van maken (denk aan die rijdende rechter aflevering met die camper)

Gisteren even wezen kijken bij de patient. Toevallig was het blok net uitgebouwd. Op de foto naast het oliefilter zit de schade. Ik heb de monteur niet kunnen spreken over wat dit nu veroorzaakt heeft. De verwachte kosten zijn volgens de vertegenwoordiger ongeveer 1200 euro inclusief vervangen van de riemen en filters. De handelaar heeft hierin bemiddeld zodat de prijs laag wordt gehouden. Meer kon hij niet voor mij doen gezien dat de garantie was verlopen.
Bij de garage zei men dat het blok wordt opgestuurd inclusief automaat naar een bedrijf wat hierin handelt en dat men daar kijkt wat men kan doen. Men verwacht dat het totaal 2 weken gaat duren...
Ik ben benieuwd!
20140517_150745.jpg

Desperado

Forumguru
10 dagen na de garantie......blijft een lastig verhaal.
1200 euro is toch een flinke aanslag. Aan de andere kant heb je er wel gelijk ook een aantal dingen nieuw op die je normaal ook zelf had moeten betalen.

Vandaag eindelijk de eerste proefrit gemaakt met de "nieuwe" motor. Loopt heel anders dan de vorige. Nieuwe filters, olie en riemen vervangen. Bendix gesmeerd van de startmotor omdat hij bleef hangen. Ook de rubbers van de ophanging gesmeerd tegen het irritante kraken bij inveren. Bijna perfect :-). 1 minpunt is dat de motor bij 2100 rpm iets inhoud. Moet deze week even terug zodat ze alles controleren mbt de montage. Zal het gelijk even vermelden dan. Verder uitermate tevreden en voor de afgesproken prijs!

Mvg. Peter

CDK

Forumguru
Hopelijk kunnen ze het inhouden bij 2100rpm ook nog oplossen, succes toegewenst!

Vandaag terug naar de garage. Heb alvast de foutcodes uitgelezen met de Vagcom. Kreeg inderdaad 2 meldingen, namelijk:
P17559:Long term fuel trim additive:air bank 1:range 1:system too lean: p1151
P17851:tongue:otentiometer for EGR: signal too low: p1443

Inmiddels 250 km gereden na de reparatie en het lijkt steeds erger te worden.
Ben benieuwd!

turboturbo

Forumguru
Kijk aan dat is dan ook maar weer gebeurd...

Dat het kosteloos is, mag ook wel, met een door hun gereviseerde motor, toch? Jij hebt hen opdracht gegeven een stukke motor te (laten) repareren, dan hoeg je die niet met nieuwe problemen terug nemen?

Laatst bewerkt:
Hoi Turboturbo,
is geen gereviseerde, gewoon ruilmotor en het moest voor een lage prijs. Vandaar dat ik dit niet echt verwachte. Tot nu toe slechte ervaringen gehad met garantie e.d. Er werd ook niet negatief gereageerd op mijn aanmerkingen, wat ik op zich al erg positief vind. :thumbsup:

turboturbo

Forumguru
O tóch een ruilmotor...

Ook dan vind ik dat die ruilmotor goed moet functioneren, toch? Of werden de oude bougies gasklephuis egr etc over gezet?

Bovenaan Onderaan