Ratel hoorbaar bij interval gebruik ruitenwisser

Tones

Actief lid
Ik heb er maar even een ander topic van gemaakt want de 2 overige topics waar men af en toe een licht ratelend geluid in de wagen waarnam, werden niet geassocieerd met de interval stand. Dit is bij mij wel het geval.

Als ik rond de 100 rijd, cruisecontrol aan, en mijn wissers op de interval aan heb staan, hoor ik om de ongeveer 14 slagen een licht ratelend geluidje. Het klinkt precies zo alsof je met een balpen over een gespannen veer heen strijkt. Ik heb het uitsluitend op de snelweg in combinatie met deze gegevens en om de ongeveer 14 slagen.

Zodra ik de interval stand verlaat, gewoon naar stand 1 of 0, blijft het geluid weg. Zodra ik de snelweg verlaat terwijl de interval nog aan staat, blijft het geluid ook weg.

Wat mij ook opvalt is, dat als het geluid verschijnt, de ruitenwissers na het rateltje met een kleine vertraging hun slag maken. Zou het iets met het snelheidsafhankelijke interval gedoe te maken hebben?

Het heeft geen hoge prioriteit maar ga het zeker TZT melden bij mijn dealer.

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: je intervalstand is afhankelijk van de gereden snelheid, dat betekent dat je niet zelf de snelheid van de interval kunt regelen?

Overigens als je harder gaat rijden, bijvoorbeeld 120 km/u, maakt dat uit voor hoe vaak of hoe hard je het geluid hoort?

Tones

Actief lid
Klopt, ik kan de snelheid van de interval niet zelf regelen. Het rateltje is alleen hoorbaar als ik net iets boven de 100 rij om ongeveer elke 14e slag. Meestal rij ik op de snelweg 103km/h en altijd met cruisecontrol. Het geluid lijkt uit de omgeving van de tellers te komen of in ieder geval ter hoogte van dat dashboard gedeelte.

Bij andere snelheden heb ik het geluid nog niet opgemerkt. Het klinkt net alsof je met een pen over een hele lange veer strijkt.

Iter

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum maar ik hoor het ratelende geluidje ook tijdens de interval.
Heb nog niet bijgehouden om de hoeveel slagen van de ruitenwisser het hoorbaar is.
Zal het t.z.t. ook melden bij de dealer.

Steerclear

Senior Member
Ik heb het ook geconstateerd bij onze Citigo, en gezien het feit dat waarschijnlijk iedereen met dit type auto dit heeft maak ik me geen zorgen. Ik ga ook eens tellen. (edit: Inderdaad na 14 keer!)

Ik heb wel de vraag neergelegd of een regelbaar intervalrelais te plaatsen is.
Zo een die ik op mijn Transporter T4 had.
Door de interval aan- en weer uit te zetten kon je daarmee de interval- tijd variëren van 1- 30 seconden.
Een dergelijk relais kost meestal zo rond de 15 Euro, maar mijn vraag is of deze ook specifiek in onze bakkies te plaatsen is.

cali05

Forumguru
Ik heb het dit weekend ook geconstateerd en volgens mij is het een relais dat je hoort. Je hoort zoals gebruikelijk meestal 1 tikje van het relais maar om de zoveel keer zijn het meerdere tikjes kort achter elkaar en lijkt het op een ratel.

Tones

Actief lid
Goed om te weten dat ik niet de enige ben. Ik heb het alvast als klacht per mail doorgegeven aan mijn dealer en daarbij aangegeven dat het niet de hoogste prioriteit heeft. Bij een eerstvolgend dealer bezoek gaan ze er naar kijken.
@ cali05: Het zijn dan inderdaad heel veel tikken achter elkaar. Als het een relais is wat we horen, dan zal het vast niet goed zijn voor de levensduur van het relais.

Steerclear

Senior Member
Weet je wat het ook is: die bakkies van ons zijn zo stil dat je dit soort dingen hoort!
Wie weet doet iedere auto dit ratelen wel....Alleen kunnen wij het nu horen.

Ik heb ook een leuke sensatie met onze Citigo "Suusje" :

Je hoort de ruitenwisserbladen over de voorruit vegen! Nog nooit gehoord in een auto (zeker niet in deze klasse)

Luxeprobleem?

Hebben jullie toevallig al een oplossing? Vandaag kwam mijn Citigo terug van kleine beurt. Ze konden geen storing vinden na uitlezen. Het was ook niet te reproduceren. Daardoor ook niks vervangen.

bobbie

Senior Member
Wanneer je vlak achter een object wil optrekken gaat het citysafe systeem ook ratelen net als bij de ruitenwisser interval.

beste mede citigo bezitters,

ik zal me eerst even voorstellen ik ben Renaldo en heb mijn citigo nu 9 maanden.
het is bij mij ook het geval dat als de interval aan staat er af en toe meerdere tikjes/klikjes te horen is.
het is zelfde tikje/klikje dat je hoor als je bijvoorbeeld de airco aan zet.
dit geluid komt uit de zekering kast en kan geen kwaad is mij verteld.
het is zeg maar de aansturing van de computer die zegt dat de ruitenwissers heen en weer moet gaan.

hoop je een beetje geholpen te hebben met dit antwoord.

groetjes,

Renaldo

Bovenaan Onderaan