Ratel in luchtcirculatiesysteem (airco)

2Metertje

Actief lid
Sinds afgelopen weekend heb ik een vervelend geluid wanneer ik m'n airco of luchtcirculatie aanzet in m'n octa.

Het klinkt een beetje als vroeger, wanneer je een speelkaart tussen de spaken op je fiets vastzette met een wasknijper.Vervolgens ging je fietsen en de kaart ratelde het uit doordat de spaken er steeds harder tegenaan kwamen. Dat was toen best leuk, maar nu moet ik eerlijk bekennen dat het toch echt geen gehoor is.

Ik heb het vermoeden dat er viezigheid in het ventilatiesysteem zit of dat een van de ventilators kapot is, maar ik ben er nog niet achter hoe ik op de juiste manier het onderzoek kan gaan starten.

Het probleem is in ieder geval niet te tackelen door de airco op max aan te zetten, dus das jammer.

Iemand misschien andere ideeën? Ik hou me aanbevolen!

Highway

Forumguru
Interieur filter verwijderen en kijken of je daar iets ziet / voelt zitten? Als het goed is komen grotere dingen (bijv. blad van een boom) niet verder dan de interieur filter.

reeseend

Forumguru
Achter het dashboardkastje zit een filter en de motor van de ventilatie.
Schroef en gij zult vinden :jaja:

2Metertje

Actief lid
Het duurde even, maar er zat inderdaad een blaadje in het filter. Na wat schroeven was het opgelost.
Nog even langs de dealer geweest voor een reset van de airbag (vergeet nooit om je contact uit te zetten als je de airbag loskoppelt!!), maar daarna was alles weer koek en ei.
Bedankt voor de hulp!

Ik heb precies hetzelfde.. een apart geluid dat achter mijn airco-systeem vandaan lijkt te komen..
Het gebeurd ook heel onregelmatig.. eerst dacht ik dat het systeem tussen 2 standen bleef hangen..
Maar wat het nou wel is... geen idee.

2Metertje

Actief lid
Ik merkte dat als ik de airco/ventilatie op de MAX stand zette, dat het geluid destijds steeds erger werd. Vandaar dat (het losschroeven van het dashboardkastje en) het schoonmaken van het interieurfilter wat erachter zit voor mij de oplossing was. Hopelijk levert dat jou ook hetzelfde resultaat op @yjdelaporte .

Ik merkte dat als ik de airco/ventilatie op de MAX stand zette, dat het geluid destijds steeds erger werd. Vandaar dat (het losschroeven van het dashboardkastje en) het schoonmaken van het interieurfilter wat erachter zit voor mij de oplossing was. Hopelijk levert dat jou ook hetzelfde resultaat op @yjdelaporte .

Ik zal hem ook eens op MAX zetten... kijken wat hij doet...
Irritant is het in ieder geval zeker

Bovenaan Onderaan