Ratel in motorruimte @ 1.4mpi (ketting)

Simon1984

Senior Member
Beste,

Sinds een beetje een drukke werkweek heb ik ook gekampt met een rare ratel in mijn auto.
Na een hele dag zoeken met Skoda garage (onbekend voor mij op dat moment) die vonden dat ik maar een afspraak moest maken. En mijn huidige VW dealer (1,5 uur gekeken voor me, gereden en getest een afspraak gemaakt met een andere garage om even te luisteren naar de auto wat me uiteindelijk niks kostte) kwam ik erachter wat het was.

Dit model heeft een ketting ipv een snaar nu verdenken ze dat hier speling op zit.
vervangen hiervan is een set (schijnbaar) en kost rond de 50 euro (uiteraard zonder arbeid).

Nu wil ik uiteraard mensen graag helpen en het bekend maken hoe dit klinkt, hiervoor heb ik een film gemaakt.

@ 0:18 is de ratel goed te horen.

https://www.dropbox.com/s/5ydq4vnojv0o1io/MOV_0069.mp4
 

polf

Senior Member
blijft lastig beoordelen, ik hoor in ieder geval die plastic afdek kap trillen. Kan je ook niet een filmpje zonder maken zodat het geluid wat zuiverder is. (Als het goed is zit er een olie dop aan de binnenzijde van die afdekkap om op je olie vul opening te plaatsen als er geen kap op zit). Er zijn meer mensen op dit forum die een geluid van de ketting (denken te) hebben en die moeten het zeker herkennen. De AQW van ons doet het ketting geluid in ieder geval nog niet na 103k maar die plastic afdek kap die heb ik met extra beugel vast gezet om van trillende geluid af te zijn.

Cheers Polf
 

Simon1984

Senior Member
Ik zal een betere geluidsopname maken, zal denk pas ergens na mijn vakantie worden.

Eind Augustus'ish :pieker:
 

whwh

Lid
Hallo,

Klinkt hetzelfde als die van mij voordat ik de ketting heb vervangen.

Ik heb afgelopen week zelf de ketting vervangen van mijn 1.4 MPI. Auto liep goed maar rammelde/ratelde behoorlijk, maar loopt nu weer netjes. De ketting hing behoorlijk slap, voor het gevoel was hij bijna een schakel langer geworden. Ik zal deze week in mijn reeds eerder geopende topic vermelden hoe ik het gedaan heb. Maar is een behoorlijke klusje geweest.

succes
 

Simon1984

Senior Member
Bedankt, ik zie graag de handelingen tegemoet voordat ik de keuze maak om het zelf te doen of te laten doen :)
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb zoiets ook een keer nagevraagd bij een Skoda dealer en deze gaf aan dat deze incl. alle benodigdheden rond de 500 euro ging kosten. Het blijkt dat hier toch een dag werk in zit en dat verklaard de prijs wellicht ook wel.

Succes met je keuze, mocht je het zelf doen, wees dan wel zeker van je kunde ;)
 

whwh

Lid
Hallo,

€ 550 hadden ze mij als prijs gegeven bij de dealer, de "gewone" garage had me € 350 als prijs gegeven. Daarom maar zelf gedaan. Is een behoorlijke klus die ik zelf onderschat had. aan materialen ketting + tandwielen + keerring + pakking en carterpan pakking was ik ongeveer € 65 kwijt. Dat is het geld niet. Ben er van 's morgens 10.00 tot 's avonds 21.30 mee bezig geweest. is wel te doen maar liep tegen diverse irritaties aan. Ik denk dat als je dit vaker gedaan hebt je het in een uurtje of 7 a 8 moet kunnen doen.

groeten
 

turboturbo

Forumguru
Nou dat is dan toch zo'n 300 tot 500 euro bespaard voor een dag werk! Voor enkel een paar irritaties mag je je rijk rekenen, dacht ik zo! :D

(ik ben eens 2 dagen (vooruit: dagdelen dan) bezig geweest met 'slechts' een EGR unit, en heb de littekens nog in m'n klauwen staan) :nailbiting:
 

Joske

Forumguru
Nou dat is dan toch zo'n 300 tot 500 euro bespaard voor een dag werk! Voor enkel een paar irritaties mag je je rijk rekenen, dacht ik zo! :D

(ik ben eens 2 dagen (vooruit: dagdelen dan) bezig geweest met 'slechts' een EGR unit, en heb de littekens nog in m'n klauwen staan) :nailbiting:
Volgens mij heeft dat EGRklusje echt wel een trauma veroorzaakt bij jou, komt steeds terug naar boven :D ;)
 

Kiswum

Forumguru
Voor dit soort klussen ga ik niet zelf klooien, 1 fout en je auto is niets meer waard doordat er iets mis is gegaan met de motor. Ik houd me dan liever met makkelijkere dingen bezig zoals stroom, verlichting of audio :)
Ok, het vervangen van kleine dingen zoals filters en olie gaat me ook wel lukken, maar het vervangen een koppeling, distributieriem/ketting of de motor zelf, dat laat ik liever aan de experts over.
 

turboturbo

Forumguru
Zo sta ik er ook in, maar sleutelen vind ik wel leuk en vaak kan je toch wel een hoop zelf en dat kun je best leren.

@whwh is de ratel nu ook (zo goed als) verdwenen?
 

whwh

Lid
Hallo,

Ratel is helemaal verdwenen, auto is behoorlijk rustig/stil en loop gewoon mooi. kan ook niet als mooi lopen als je ziet hoeveel speling op de oude ketting zat.


groeten,
 
Bovenaan Onderaan