Ratel Skoda Fabia 1 1.4 BKY

BlauweSkoda

Nieuw lid
Hallo Allemaal,
3/4 jaar geleden lid geworden van forum uit interesse ivm aanschaf van onze Fabia. Nu het eerste bericht helaas ivm een probleem.:(

De auto heeft namelijk last van een ratel in het motorblok. Bij koude start hoor je even de klepstoters en daarna is het weg. Dit is niet het probleem. Dit komt namelijk als de motor warmer wordt en dan is het duidelijk aanwezig, voornamelijk bij/vanaf ca 3000 toeren en bij gas los laten. Ook bij afremmen op de motor is het goed te horen. Het probleem was in het begin (vrijwel) niet aanwezig en de auto is na aanschaf direct voor grote beurt naar de skoda dealer geweest. Daarna begon het langzaam naar voren te komen alsof bij gas los laten er een hitteschildje van de uitlaat trilde.

Een bevriend automonteur heeft de hydraulische klepstoters vervangen en er dunnere olie in gedaan. Dit heeft het probleem echter niet verholpen. Het is wel minder geworden. Er was verder geen slijtage waarneembaar aan overige delen in de kop. Het geluid komt wel zo goed als zeker uit de kop.

Onze monteur wil ons verder niet op kosten jagen omdat hij ook niet weet :ahum:wat er excact aan de hand is.

De Fabia rijdt op LPG en heeft een kleine 140.000km gereden. Hij heeft een automatische versnellingsbak. De auto start goed, rijdt verder prima en verbruikt sinds de aanschaf 3/4 jaar geleden geen olie.

Heeft iemand een idee? Wie kan ons helpen om ons rateltje te verhelpen?

Groeten,

Ronnie

Forumguru
Ik heb dezelfde motor met 220.000 Km, ook op LPG, en bij mij "rammelen" de klepstoters ook eventjes tot de zaak opgewarmd is, echter verder geen problemen. Ik heb wel de 5W30 longlife olie erin en daar loop ie lekker op.......
Ik denk toch aan een resonantie van iets, heb je al eens de motor op het resonatietoerental laten lopen tot je het geluid hoort, en dan geluisterd met een schoevendraaier o.i.d op de cylinderkop en aan je oor?
Hiermee kun je een geluid redelijk indammen om daarna verder te zoeken.

BlauweSkoda

Nieuw lid
Hoi Ronnie,
Dankjewel voor je reactie, de auto staat nu nog bij onze vriend maar komt 1 dezer dagen terug. Ik ga dan zelf ook nog eens luisteren en probeer evt een geluidsopname/filmpje te maken. Ik kom er dan nog op terug. Als verder nog iemand ideeën heeft hoor ik het graag. Trouwens er zit nu ook 5W30 olie in.

Ronnie

Forumguru
De BKY kop is eigenlijk een hele simpele; buiten de 16 kleppen en de 2 nokkenassen zit er niet zoveel in......
Misschien een vreemde suggestie: kan het niet zijn dat de motorafdekking op de LPG injectoren rammelt?
Deze zitten immers aardig boven op het inlaatspruitstuk.
Ikzelf heb de bevestigingsteunen van de afdekking ongeveen 1 cm verhoogd.

Ronnie

Forumguru
Dan zou ik de bovenste kap van de distributieriemafdekking er eens afhalen, (gaat simpel) en eens kijken of de beide nokkenastandwielen elkaar niet raken door teveel axiale speling van de voorste nokkenas(die met het enkele tandriemwiel)
Als er sporen van contact zijn is dit de oorzaak. Het voorste nokkenaswiel draait achter het grote,dubbele wiel langs.
Misschien dat door lastwissel van de motor de voorste (uitlaat) nokkenas iets heen en weer schuift?

turboturbo

Forumguru
-edit: excuus, ik las de datum uit je startpost verkeerd-
In ieder geval, ik kan het geluid niet goed beoordelen, omdat ik daarvoor de technische kennis niet heb. Ook klinkt het geluid behoorlijk 'waterig' waarschijnlijk door de compressie van het geluid bestandje (eerste seconden klinkt bijna als een diesel lijkt het wel)

heb je een riem of een ketting in het blok zitten in die van mij zit een ketting AQW blok en die rammelt ook iets is een kwaal en kan geen kwaad volgens mijn skoda dealer is alleen een beetje iritant:smiley29:

Bovenaan Onderaan