Ratelend geluid distributie.

Hallo,ik zal me even voorstellen.
mijn naam is bram,ben sinds kort in het bezit van een skoda fabia van 2002 met de 1.4 8 klepper mpi motor.
zoals ik vernomen heb heeft deze het nieuwere type motor (2003).

-hij maakt vooral bij stationair lopen een tikkend/
ratelend geluid vanuit het distributie gedeelte van de motor.
ter kontrole heb ik de multiriem er al even vanaf genomen om de dynamo,waterpomp ed uit te sluiten.
ook dan nog maakt hij het geluid.voor mijn gevoel onderin(olie pomp?)

als iemand hiermee ervaring heeft wat dit kan zijn,hoor ik het graag.

m.v.g,
bram.
 
Hallo Bram, welkom.

Dit is normaal bij dit soort motoren.
Die van mij doet het al vanaf het begin dat ik mijn Fabia heb (2006)
Het enige punt is de mate van ratelen, en dat is zo moeilijk te beoordelen.
Er zijn hier wel meer forumleden die een Fabia hebben met hetzelfde type motor, die kunnen misschien ook wel hun zegje doen
In ieder geval, bij elk Skoda-forum die je internationaal ook bezoekt, als er vragen zijn over Fabia's met dit type motor i.c.m. het ratelen, zijn alle reactie hetzelfde, het hoort bij dit type motor.
Dus als het maar een beetje is, maak je geen zorgen.
 
Hey gompy,
bedankt voor je snelle reactie.
had inderdaad al vernomen dat het in de ketting zit.
ik ga maandag even bij de dealer langs voor duidelijkheid.
zodra ik meer weet zal ik het even plaatsen ,ook voor de andere geinterresseerde.

groejes bram.
 
Ben bij de dealer langs geweest,hun adviseren om de ketting met de twee tandwielen te wisselen.
daarna zou het geluid weg moeten zijn.dit type heeft geen spanner.
Ligt idd aan de mate van geluid,maar het scheint in het verleden al een paar keer te zijn voorgekomen dat hij met achteruitrijden over het tandwiel verspringt of knapt.
heb de ketting gezien,lijkt wel die wat op de fiets ligt.

nu heb ik een nieuw probleempje,als ik bergop sta begint de motor(1.4 mpi 8v) onregelmatig te lopen waarna hij uit valt.
egr of gasklephuis reinigen,heeft iemand hiermee ervaring.

Gr bram.
 

Cordoba

Forumguru
Als je het niet hebt als ie met de neus naar beneden staat, dan denk ik voorzichting aan een brandstofopvoerpomp (de pomp die de brandstof vanuit de tank onder de achterbank naar de motor pompt). Als ie met de neus omhoog staat, moet die pomp harder werken om de brandstof naar voren/boven te pompen, als ie andersom staat, loopt de brandstof min of meer naar beneden en heeft die pomp het makkelijk.
 
Precies,daar dacht ik dus ook al aan.
tot nu toe alleen als hij met de neus berg op staat.
het is ook niet konstant.
zodra ik wat meer weet post ik het even.
bedankt voor je reactie,

gr bram.
 

turboturbo

Forumguru
egr of gasklephuis reinigen,heeft iemand hiermee ervaring.
Jep. Ik. Het is te doen, maar ik ben er 2 middagen mee zoet geweest, incl. stukke vingers. Dus je moet er maar zin in hebben. :rolleyes:
Een universele garage vroeg er 100,- voor. Achteraf ben ik blij dat ik me die heb bespaard, maar ik snap wel waarom mensen dit laten doen (kun je tijd aan je gezin besteden, bijvoorbeeld. Ook heel nuttig)

Weet niet of bij jouw motor e.e.a. anders geconstrueerd is dan bij de mijne, echter. Wat is je motorcode?
Als je die weet, kun je zelf in ETKA online (http://www.skodaforum.nl/board/f56/etka-online-21342.html) kijken waar bij jouw motor genoemde onderdelen zitten.
 
Bovenaan Onderaan